Kabel fra tag ind i hus

Hej. 
Jeg vil gerne lave LED lys (da 12v LED pærer fås både i e27 og i e14, vil jeg bare bruge almindelige lamper) i min kolonihave. En loftlampe, en ved sengen og en på et bord og måske en ved køkkenbordet. Hvis det viser sig at der er overskud af strøm, kan vil jeg evt lade min bærbar op med en 12v lader (jeg har læst mig frem til at der er alt for stor på ved sådan en inventer). 
Til alt dette har jeg erhvervet mig:
Da jeg er i haven kun i weekenden, så tænker jeg at 30W solpanel vil være nok til at lade batteriet op i løbet af hverdagene. 

Mit spørgsmål er: hvordan er det bedst at føre kablet fra solcellen ind i huset? Huset er lavet af træ, kablet er godkendt til udendørs brug. Men jeg tænker, den del af kablet, der ligger på taget (fra solcellen til kablet begynder at gå ned på siden af huset) - hvordan beskytter man det? Altså så fuglene ikke bider/spiser den osv. Og hvordan fastmonterer jeg den del af kablet der er på taget (måske med gaffatape)?

Jeg er sikker på at der nogle kloge folk der kan komme med fornuftige råd. 

Hilsen Alex
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ledningen skal altså ikke løbe ned af taget, men igennem taget under solfangeren. Bor et lille hul hvor igennem kablet lige kan komme igennem, smør godt med sikaflex omkring kablet hvor det går ind i taget, så kommer der ikke vand ind.
Skrevet af demogog på 30 jun 2011 22:39
Hej. 
Jeg vil gerne lave LED lys (da 12v LED pærer fås både i e27 og i e14, vil jeg bare bruge almindelige lamper) i min kolonihave. En loftlampe, en ved sengen og en på et bord og måske en ved køkkenbordet. Hvis det viser sig at der er overskud af strøm, kan vil jeg evt lade min bærbar op med en 12v lader (jeg har læst mig frem til at der er alt for stor på ved sådan en inventer). 
Til alt dette har jeg erhvervet mig:
Da jeg er i haven kun i weekenden, så tænker jeg at 30W solpanel vil være nok til at lade batteriet op i løbet af hverdagene. 

Mit spørgsmål er: hvordan er det bedst at føre kablet fra solcellen ind i huset? Huset er lavet af træ, kablet er godkendt til udendørs brug. Men jeg tænker, den del af kablet, der ligger på taget (fra solcellen til kablet begynder at gå ned på siden af huset) - hvordan beskytter man det? Altså så fuglene ikke bider/spiser den osv. Og hvordan fastmonterer jeg den del af kablet der er på taget (måske med gaffatape)?

Jeg er sikker på at der nogle kloge folk der kan komme med fornuftige råd. 

Hilsen Alex
Hvad er dit tag lavet af? Kan du ikke placere solpanelet så du ikke behøver at have kablet løbende hen over taget? F.eks. i nærheden af en gavl. Så kan du måske også undgå at bore hul i taget, det er jo altid en kilde fugt i taget uanset af mængden af Sicaflex. Du skal regne med at din computer bruger mellem 60 og 90 W når den er til ladning.


fase
Hvis du får brug for noget gaffatape sælger ProGadget.dk Danmarks billigste gaffatape.
39 kr. inkl. moms for 50 meter gaffatape i god kvalitet.
Gaffa er noget der bruges til midlertidiger reperationer, det er ikke egnet til noget der skal holde i mange år.
Så din slet skjulte reklame behøver vi ikke her på LDS.
du skal bruge den dertil indrettet indføring http://kerychip.dk/oscommerce_st/catalog/product_info.php?cPath=33_34&products_id=206

og drop inverteren til og lade pc brug en lader beregnet til det http://elektronik-lavpris.dk/product_info.php?products_id=91366
Annonce
Jeg tror at Demogog har tabt interessen for sit spørgsmål
det kan da godt være vilde ellers være en god løsning for at få lys og strøm i huset
Næææ... Han har blot lagt sig syg... 

Det var et fin forslag ang placering - det må jeg ærligt indrømme at jeg ikke havde tænkt på.
Gaffa tape er hermed droppet. 

Ang oplader, så kan jeg desværre ikke nøjes med sådan en universal. Min bærbar kræver en speciel oplader, der kan levere 16.5 V og 18.5 V - alt afhængig af hvor belastet computeren er. Men er godt klar over at inventer er ikke det bedste løsning. Dog har jeg en alligevel (fik den foræret) - til hvis jeg har en ven over med sin maskine. 

Den indføring - er den ikke beregnet til både og campingvogn? 

Jeg tror jeg placerer panellen ved gavlen og så kan den føres ind i huset med det samme. Så skal jeg bare sørge for at isolere det hul, så der ikke kommer vand igennem. 

Men et andet spørgsmål: Bliver solpaneller afmonteret om vinteren? Er der risiko for at beskyttelsesglasset knækket under alt det sne?

Hilsen Alex
ang. oplader så findes der også en med de spændinger kan bare ikke lige huske hvor mener det er hp som kører med to spændinger

og indføringen er også til hus tag findes nok biligere på ebay
men ellere et fint projekt har selv en 30w solcelle til at lave lidt 12v led lys i huset
I mit tilfælde er det en Apple MacBook Pro, som skal have denne speciel oplader. Der er ikke lavet en original en (fra Apple) så jeg leder lidt efter en uoriginal en (som jeg tør at bruge, haha).
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis