Tømrer uddannelsen

Jeg kunne ikke finde en passende kategori, så jeg håber, det er OK at jeg spørger her.

Jeg har fundet masser af gode tips og info her på siden tidligere, så jeg håber, jeg kan få lidt hjælp her.

Sagen er, at jeg trænger til luftforandring. Det meste af mit liv, har jeg siddet på et kontor bag en PC skærm. Jeg kan mærke, at mit energiniveau og motivationen er dalende, når jeg går på arbejde, og jeg trænger til at komme ud og røre mig og få mere kontakt med folk.

Tømreruddannelsen er begyndt at tiltale mig, og jeg har læst lidt om den hist og her, men jeg har et par spørgsmål, som jeg håber at finde svar på herinde:

1. Hvordan griber jeg bedst uddannelsen an? 
1a. Skal jeg starte på grundforløbet og så skaffe en læreplads imens, jeg er igang med det?
1b. Skal jeg skaffe en læreplads inden jeg starter på grundforløbet? I så fald, er det overhovedet muligt, når jeg ikke har nogen håndværksmæssig erfaring i forvejen?

2. Hvordan fungerer det med en voksenuddannelse?
2a. Jeg er 31 år og bor i eget hus med min kone og 2 børn. Ergo skal der lidt økonomi i det for at få tingene til at løbe rundt. Er det lige så let/svært at finde et uddannelsessted, som voksenlærling, som det er som unglærling?
2b. Hvad kan man forvente, at en voksenlærlingeløn ligger på i trekantsområdet?

3. Hvad skal jeg ellers være opmærksom på, taget min civilstatus i betragtning?
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
kimbroka

Konkret viden om det du søger har jeg ikke, men har da en ide om hvordan du kan gribe det an, så i aller bedste mening, dette forslag til dig:

Det er kommunen der tager sig af arbejds formidlings opgaver, prøv at kontakte dem, du kan jo i værste fald få at vide at det måske er et andet sted du skal henvende dig.

Eller kontakt en teknisk skole hvor de uddanner tømrer lærlinge de må da om nogen vide hvor du skal/kan henvende dig.

Det kunne være et forslag på hvad du kunne begynde med.

Held og lykke med at finde dig et nyt fag.

Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Der er rigtig mange mestre, som langt hellere vil ansætte et voksent menneske som lærling.
Jeg har selv haft en voksenlærling, dog i autobranchen. Det var en gennemført succes og han endte med sølvmedalje på Lyngby Tekniske Skole.
Det særlig gode var, at han ikke lod sig nøje med en sludder for en sladder fra svendene om lidt sværere spørgsmål, men gik derimod i flæsket på dem, for at få sagerne belyst. Han var på alle måder en gevinst for værkstedet.
En voksenlærling er motiveret for at lære faget og har knapt så meget fis, fut og knald i hovedet. Forsøger man at forklare en traditionel lærling noget, der har været på druk dagen i forvejen og næppe har fået 2 timers søvn, er det som at tale til en spand uden bund, der står på en mødding.
Så derfor, fat mod og sælg dig ikke for billigt!

Med venlig hilsen
ktm

1. Du har nemmest ved at skaffe dig en læreplads som tømrer hvis du har taget grundforløbet. Det viser også at du har en vis motivation, og ved at det er det du vil.

Hvis du er heldig, er det selvfølgelig bedst for dig, hvis du finder en læreplads, og får mester til at betale dig løn under grundforløbet, for ellers er det SU, indtil du får din læreplads.

2. Det afhænger af hvem du får fat i, om det er nemmere eller sværere at få en læreplads når du vil være voksen lærling.
Du får ca 110 kr i timen som voksen lærling, og kommunen betaler en del af det tilbage til din mester.

Jeg har selv været 5 år i IT branchen inden jeg selv så lyset og blev tømrer. Og jeg har bestemt ikke fortrudt det. Go for it!

Ps. Hpox, det er sent, og du skal tidligt op.

http://www.lyrk.dk
Tak for de gode svar. Jeg vil prøve at kigge lidt mere på uddannelsen og håbe, at det går ligesom med Naveren.

Hvad kan man egentlig regne med at gennemsnitslønnen er for en svend i trekantsområdet?
kimbroka

Det ved de noget om i 3f ( Fagligt Fælles Forbund ) Danmarks største fagforbund.

Prøv at ringe til den lokale afdeling eller mød op selv og få en snak med dem på kontoret, de kan helt sikkert give dig en masse oplysninger, på det du går og tænker over.

Det svinger noget fra landsdel til landsdel, i Nordvest-Jylland hvor jeg bor ligger det for tiden på ca. 16o - 190 kr i timen. Og her har vi traditionelt ligget noget lavere ende end resten af landet, med hensyn til løn.

Et andet bud kunne være at snakke med en tømrersvend.

Før fagforeningen kom indenfor 3f fik jeg lokal bladet (TIB) med stattestiken  med lønnen i mit eget område.

Men har også lidt med ancennitet (hvor længe på den enkelte arbejds-plads) at gøre, spiller også ind på hvor meget man kan regne med i løn.

Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Skrevet af maskinsnedker på 30 jun 2011 16:32
kimbroka

Det svinger noget fra landsdel til landsdel, i Nordvest-Jylland hvor jeg bor ligger det for tiden på ca. 16o - 190 kr i timen. Og her har vi traditionelt ligget noget lavere ende end resten af landet, med hensyn til løn.
Det er godt nok højt, kender ikke mange tømrersvende der får så meget i løn her på Vestsjælland, så kan være traditionen er ved at vende...
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis