klinker ved indgangsparti - spørgsmål

Jeg har planlagt at lægge klinker på betondæk ved mit indgangsparti.
Det er udendørs, det drejer sig om 24 m2. Det vil have sider op mod: garage og husets sokkel - 2 steder.
Der ligger pt. fliser og 30-40 cm grus underneden.

Min plan er at fjerne filser og grave lidt af gruset af. 
Stampe underlaget, lægge dampspær, lægge 10 cm betonlag og herefter lægge undedørs klinker i en udendørs lim. jeg har tænkt et fald på 1% væk fra hus og garage, og opsamling i drænskinner.

Jeg er sku' blevet i tvivl om mit underlag under betonen, og hvilken type klinker jeg skal bruge..  frostfrie, selvfølgelig - men materialet...

Det er meget begrænset hvad jeg kan finde omkring klinker udendørs..

Mvh
Polite

Mange hilsner
Polite
 
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej polite

Når du støber husk at ligge et rivnet i beton.

Hvis underlaget er stabilgrus, ikke vasket grus og stampet korrekt, burde det være ok.

Men hvis du lægge 24 m2 betondæk ud, hvor kun 2 sider støder op mod hus og garage, er jeg bange for, at med tiden vil revne mod hus og garage. Fordi betondækket ikke er støttet på de to andre sider.

Hvis det var mig, ville jeg bore huller i soklen der hvor rivnettet, støder op mod garage og hus, sprøjte betonlim i hullerne og indsætte 1 meters stykker af armeringsjern. Når betonlimen er tør binder du det sammen med rivnettet med bindetråd.
De 2 sider af betondækket der ikke har nogen sokkel, ville jeg grave ud til en sokkel (90 cm dybde) som igen skal armeres med jern og bores ind i de to eksisterende sokler som tidligere.

Som fliser ville jeg vælge jetbrændte granitfliser, men det afhænger af din smag, du skal bare huske at en ru overflade er mere praktisk når det er glat og vådt

Jeg håber du kan bruge mit svar
Nej, nej.

Alt efter om pladen bliver belastet af f.eks. bilkørsel skal den have en vis tykkelse.

Ingen sammenstøbning med omgivende bygninger.  Tværtimod. Du laver en fuge på en 10-20 mm bredde.
Ikke noget med fundamenter. Kun hvis der skal køre bil over kanten af pladen skal der laves en kantforstærkning.
Men rionettet er rigtignok.

Der skal ikke dampspærre i.????  

Tak for svar.
I er tydeligvis ikke helt enige mht. fundament og forankring..

Det var særligt underlaget - betonen - jeg var lidt usikker på...!?

Er der andre "bud"?

Mange hilsner
Polite
 
Det kan umuligt være en faglært murer der kan foreslå at der skal støbes fundament til frostfri dybde under en betonplade der iøvrigt ligger fuldt eksponeret for frost.

Det frremgår af Odense Murenes hjemmeside at:

Odense Murerne har kun murere, som er stolte af at være murere.

Heldigvis for det da, for den faglige viden er tydligvis ikke noget der hverken tynger eller noget at være stolt af!!!


Jeg er ikke stor tilhænger af en gummifuge, den pynter ikke mellem fliserne, især ikke en 20 mm. Og hvad så om 5-10 år når betonpladen ligger skævt eller fugen er vokset til 50 mm. Det ses tit på trapper der revner fra huset.
Det er for dyrt at lave klamp og lime ting sammen med silikone

Vel sker det da ikke tit at en betonplade på ca 5 tons flyttersig nogen steder hen.
Og selvfølgelig skal pladen ikke støbes sammen med huset.

Der er jo absolut garanti for at der vil opstå revner mellem plade og hus.

Øv altså. Hvordan kan en murer komme med den slags forvrøvlede sludder!
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis