Privat skov. Offentlig adgang forbudt?

Vi bor lige op til en stor skov, som lige er blevet solgt fra kommunen til nogle private.

De har været ude og sætte markeringsstokke og afspærringskæder op ved alle stier og biveje i skoven.

Det synes jeg jo er lidt træls, når vi nu har gået ture, med og uden hund, i over 3 år, i denne smukke skov.

Jeg synes bare jeg har hørt et sted, at når skoven er over et vist antal HA, skal der være offentlig adgang. Tager jeg fejl?

Hvis reglerne er sådan. Hvor kan jeg så finde det på skrift?
Skovområdet er, så vidt jeg husker, omkring 12 HA.

Næstformanden

Er ikke så aktiv i forummet for tiden...
Min sparsomme fritid går med ungerne, hunden og konen. I nævnte rækkefølge....
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
det har altid været sådan at der er adgang på veje og større stier i private skove , så længe man ikke går udenfor stierne oh har hunden i snor
hvordan det er rent retsmæssigt ved jeg ikke , men vil da håbe at det er lovligt at forbyde adgang helt , du vil jo heller ikke have det halve af byen til at gå tur i din have , det er jo et område han har betalt for

men hvis du nu lige kørte op til den nye ejer og spørger pænt om lov , og du ellers har godt styr på hunden , vil det i langt de fleste tilfælde være nemt at få lov til at gå tur i skoven , det er der ikke mange der har noget imod

Naturbeskyttelsesloven §23: 
 Stk. 5. I privatejede skove må færdsel til fods og på cykel kun ske ad stier og veje. Der er kun adgang fra kl. 6 til solnedgang, og ophold må ikke finde sted inden for 150 m fra beboelses- og driftsbygninger.

Stk. 6. Ejeren af privatejede skove på mindre end 5 ha kan ved skiltning efter bestemmelserne i mark- og vejfredslovens § 17 fastsætte indskrænkninger i offentlighedens adgang.


Da skoven er væsentlig over 5 ha er opsætning af adgang forbudt skilte klart imod lovgivningen, og det ved ejeren garanteret godt, men går den så går den.  Man kunne måske kopiere lovparagraffen og sætte dem op på/ved forbudsskiltene som et signal til den nye ejer, men også til de øvrige brugere om deres rettigheder.


Hvis afspæringskæderne og markeringerne alene tjener til at undgå cykler, knallerter og heste mm er de, jvf ovenstående lovlige. Du kan jo, hvis kæderne ikke direkte spærre for din adgang til fods, bare gå ind. Så er det pludselig ejeren, der skal til at forklare sig, hvis han ikke ønsker din færden i skoven.

Hvem er i grunden påtalende myndighed ved overtrædelse af Naturbeskyttelsesloven?

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Skrevet af Chr. på 29 jun 2011 16:24
Hvis afspæringskæderne og markeringerne alene tjener til at undgå cykler, knallerter og heste mm er de, jvf ovenstående lovlige. Du kan jo, hvis kæderne ikke direkte spærre for din adgang til fods, bare gå ind. Så er det pludselig ejeren, der skal til at forklare sig, hvis han ikke ønsker din færden i skoven.

Hvem er i grunden påtalende myndighed ved overtrædelse af Naturbeskyttelsesloven?

Chr.
Jah, joh, men nu står der jo eksplicit, at man har adgang på cykel.
Til fods inkluderer jo også at man anvender gangstøtte, har en barnevogn med eller lignende, så det at blokere og lægge op til, at man skal skræve over en bom, kæde eller lignende holder ikke.

@LarsON
Enig.
Havde lige overset den med cyklen. Og barnevogn mm kommer jeg også til at medgive dig.... Så den med kæden boller ikke i høretten -øh, holder ikke i byretten.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Annonce
Jeg synes ikke man kan sammenligne det som Bredker siger, med at gå tur i haven. Der er immervæk næsten 10 Ha til forskel!! -Men den kan vi tage en anden gang :-)


Jeg vil selvfølgelig overholde loven, hvis den siger at jeg ikke må gå der.
Men, når nu loven siger noget andet, vil jeg bare have ren røv at trutte i, hvis jeg skulle støde på dem!

Jeg har hørt noget om at de vil til at dyrke jagt i skoven. Og så skal jeg jo i den forbindelse høre dem om de vil spærre af for alle veje (Også de offentlige) der går gennem skoven.

-Tror jeg tager en snak med dem ved næstkommende lejlighed. Det er bare rart med lidt viden om reglerne, inden.


Næstformanden

Er ikke så aktiv i forummet for tiden...
Min sparsomme fritid går med ungerne, hunden og konen. I nævnte rækkefølge....
Vi napper lige § 3, 4 og 6 fra bekendtgørelsen om offentlighedens adgang til at færdes og opholde sig i naturen herunder.
Heraf ses blandt andet lidt mere om hvilke kategorier, der har adgang (altså også kørestole mv), samt at adgang kan begrænses eksempelvis ved jagt. Men ikke som en fast begrænsning, kun i afgrænsede perioder.

§ 3. For offentlighedens færdsel og ophold i skove gælder reglerne i naturbeskyttelseslovens § 23 og reglerne i denne bekendtgørelse.

§ 4. Det er tilladt at anvende kørestole, herunder el-kørestole og 3-hjulede knallerter for handicappede.

§ 6. Ejerens mulighed for efter naturbeskyttelseslovens § 23, stk. 3, at forbyde adgang gælder på dage

1) hvor der holdes selskabsjagt,

2) i perioden 16. maj til 15. juli fra kl. 6 til kl. 7 når der er pürschjagt, og

3) i områder, hvor der foregår intensivt skovningsarbejde.

Stk. 2. Oplysning om lukning af et område sker ved skiltning, der anbringes ved de almindeligt anvendte indgange. Skiltet skal angive det tidsrum, hvor forbudet gælder, og skal fjernes ved periodens udløb.

Stk. 3. I de tilfælde, hvor dele af et område lukkes skal det tillige tydeligt angives, hvilke dele af området forbudet omfatter.

Med Naturbeskyttelsesloven (§23) og Bekendtgørelse om offentlighedens adgang til at færdes og opholde sig i naturen (§3, 4 og 6) i hånden burde du være godt påklædt til en samtale med skovejeren, kommunen eller politiet for den sags skyld. Held og lykke
Hvis nu ejeren beplantede stier og veje ????? hvad så????
Skrevet af j håndstad på 02 jul 2011 22:04
Hvis nu ejeren beplantede stier og veje ????? hvad så????

Der må den der ret til brugen af vej og sti der har eksisteret i en årrække jo komme i betragtning
Skrevet af j håndstad på 02 jul 2011 22:04
Hvis nu ejeren beplantede stier og veje ????? hvad så????

Ja, det kommer jo lidt an på hvad stierne og vejene forbinder i forhold til hvor enkelt det er.

Hvis man går ind i bekendtgørelse af lov om private fællesveje, kan man se at denne bekendtgørelse jf. § 4 og 5 også i et vist omfang gælder for almene veje (altså med offentlig adgang, men ikke private fællesveje) og stier, og dermed kan man i § 53-56 se hvad der skal til i forbindelse med nedlæggelse af veje og stier.

Særligt hvis nogen kan kræve vejret er nedlæggelse af veje og stier ikke noget man bare lige gør.
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis