Luft/vand varmepumpe, brugsvand og gulvvarme??

Hej

Er helt ny herinde, men er sikker på at der er mange der kan komme med gode forslag til hvad jeg skal vælge.

Vi har et hus fra 1998, 143 m2, isoleret med 200 mm på loftet, gulvvarme i hele huset, samt en brændeovn. Er 2 voksne, 1 barn og påtænker nr. 2.

Jeg vil gerne have et luft/vand system, da vores grund ikke er stor nok til jordvarme, men er meget i tvivl, hvad system jeg skal vælge.

Er der nogle der har gode erfaringer med hvad man skal vælge.

Mvh Thomas
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Der er et glimrende forum for varmepumper:

heatpump.dk

Her sidder en masse med erfaring indenfor den slags, og du kan læse bunker af indlæg og erfaringer med alle former for anlæg.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Jeg fik installeret et Daikin Altherma luft/Vand anlæg i efteråret 2009 til opvarmning af 200L varmvandsbeholder og 146m2 hus med gulvvarme over alt. Systemet har kørt upårklageligt de sidste to vintre og jeg er også meget positivt overrasket over økonomien, på trods af, at de sidste to vintre har været slemme.

Anlægget kostede små kr. 96.000 kr. inkl. moms og installation. Et jordvarme anlæg ville have kostet os 130.000 - 140.000 kr.

Jordvarme anlægget er mere effektivt, men hvis man regner på en levetid for anlægget på 20 år, så koster de næsten det samme. (Regnet ud fra indkøbspris, service og vedligeholdelse). Jeg har selv arbejdet i et køle-firma (jeg er uddannet elektriker).

Vi overvejede også solvarme og pillefyr, men et pillefyr kræver alt for meget vedligeholdelse og træpillerne er også pænt oppe i pris (ligesom el!!) og solvarme kan slet ikke svare sig, nu hvor jeg har et luft/vand anlæg.

Nu kan jeg se på dit postnummer at du bor i Kolding, men skulle du en dag komme forbi Roskilde er du velkommen til at komme forbi og se mit anlæg i drift.

Der findes mange gode varmepumper på markedet. Men der er selvfølgelig også meget bras. Jeg kender flere nu der også har Daikin Altherma anlæg installeret og de er også meget tilfredse.


Mvh.
Kasper

Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

Hej Kasper

Hvad bruger i, i el til varmepumpen ?
Hvilken fremløbs temperatur kører i med?

Når det bliver lidt koldere i vejret, vil jeg meget gerne høre hvor meget ude delen larmer.
(Bor i Glostrup så det er jo tæt på)

Mvh. Flemming
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Skrevet af thomasand73 på 28 jun 2011 19:32
Hej

Er helt ny herinde, men er sikker på at der er mange der kan komme med gode forslag til hvad jeg skal vælge.

Vi har et hus fra 1998, 143 m2, isoleret med 200 mm på loftet, gulvvarme i hele huset, samt en brændeovn. Er 2 voksne, 1 barn og påtænker nr. 2.

Jeg vil gerne have et luft/vand system, da vores grund ikke er stor nok til jordvarme, men er meget i tvivl, hvad system jeg skal vælge.

Er der nogle der har gode erfaringer med hvad man skal vælge.

Mvh Thomas

Hej Thomas

Ang. ikke at have stor grund nok, så er der ved at komme flere løsninger på det;

http://www.phd-salg.dk/node/114

eller

http://ing.dk/artikel/99853-robot-paa-larvefoedder-borer-jordvarme-skraat-ned-under-haven

eller

http://phd-salg.dk/node/112

Mvh. Flemming
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Hej Kasper

Hvad har dine meromkostninger til EL været siden 2009?

Det er min store bekymring, at de løber løbs under de kolde vintre vi har harft her de sidste par år.

Men er sikker på at det ender med et Daikin anlæg.

Mvh Thomas
Hej igen,

Jeg kører med fremløbstemperatur på ca. 35 grader. Når jeg starter systemet til gulvvarmen i det tidlige efterår, hvor solen stadig giver god varme om dagen, kan jeg godt sænke fremløbstemperaturen til 30 grader. Ligeså i foråret, når solen begynder at varme, men det stadig er meget koldt om natten.

Jeg har en rum temperatur på ca. 23 - 24 grader. Hæver jeg fremløbstemperaturen et par grader kan jeg tydeligt mærke forskel. Vores hus er også isoleret godt med 400mm i gulve og lofter og 320mm i vægge.

Jeg har ikke et fuldstændigt overblik over økonomien, for året efter vi installerede systemet byggede vi 82m2 til på huset og vi fik sidste sommer en lille dreng, så det bliver brugt en del varmt vand og el i det hele taget til opvarmning af flasker, m.m.
Under byggeprocessen havde jeg fire mand boende i en hus-vogn der lavede mad og gik i bad hver dag, så både el- og vandregningen har været højere.

Førhen blev vores gulvvarme i vores lille eksisterende hus drevet af en Metro el-vandvarmer og den strøm vi brugte på gulvvarme i badeværelse på 7m2 og stue på 33m2, opvarmer vi i dag 146m2 med gulvvarme, så allerede her er jeg godt tilfreds :-) + at jeg også får opvarmet 200L brugsvand.

Ude-delen larmer ikke specielt meget. Du er velkommen til at komme forbi en dag og høre den. Den kører allerede i dag, når den varmer brugsvand op i varmtvandsbeholderen og ellers er det bare at tænde for gulvvarmen, så starter den i løbet af få sekunder. Men ude-delen er jo lidt større end dem, man normalt ser på luft/luft anlæg. :-)

Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis