Valg af nye indvendige døre

Hej med jer

Vi er i gang med at vælge nye døre, og er virkelig i tvivl om, hvilke vi skal vælge. Der er celledøre og der er massivedøre, hvad får man mere for pengene?

Og så er der det med karmene, man kan få alm. træ-karme, men kan få flex-karm og man kan få uden karme. Her skal det siges, at der ligger et lille press fra anden side, på at det skal være den sidste løsning

Så er der nogen, som har nogle forslag til løsninger evt. uden karme, eller dårlige erfaringer med denne løsning? Hvad vinder man ved massive døre frem for celledøre?

Håber I give en hjælpende hånd.

Mvh
LP 
14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Indvendige døre uden karme. Hvor ser du det henne?

Men ellers skal du jo beslutte dig for hvad dine døre skal kunne kunne. (Eller hvorfor der overhovedet skal være nogle døre)
Hvis de alligevel altid står åbne kan det jo være lige meget. :o)

Går ud fra at formelle krav mht. brand er afklaret.
Så er der lyd. Men hvis det bare er alm gipsvægge uden lydkrav er det jo nærmest tosset at monterer massive døre. (lyddøre).
Så er der døre med glas, som faktisk kan være en rigtig god ide til forbindelse til mørke gangarealer.
Så er der skydedøre. Som er velegnede til at hænge en dartskive på.
Og foldedøre.
Og bambusforhæng. Kendt fra fjernøstlige glædeshuse. Har jeg hørt. :o)

Så du har ret. Derr er meget at vælge imellem.

Spørger mener helt sikkert døre uden gereichter. Det kan se flot ud, men hvis huset ikke er lavet til det kan det måske være svært at få pænt. Dørhuller er jo en del større end døren inkl karm, og det hul skal jo fyldes ud med noget.

Massive døre, compact eller hvad de hedder, er helt klart mere lækre i kvaliteten end celledøre. En celledør er det rene pap ved siden af.

http://www.lyrk.dk
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Vi satte nye døre i huset i foråret, vi valgte swedoor compact massive døre, de koster ikke alverden mere end celledøre, tror vi gav 800 kr pr. dør også er kvaliteten bare så meget bedre, metal hængsler, langt flottere og tykkere maling lak også føles den bare mere af rigtig kvalitet. til sammenligning skulle vi have en glasdør ind til vores stue, det blev også en swedoor, men den billige fyldningsdør model, da compact glasdøren kostede over 4000 kr, det er himmel til forskel på lakken og finishen, og hængslerne på den billige dør(hvis man mener 1500 kr er billigt) er delvist i plastik så de kan give sig en smule..

jeg er ikke være i tvivl om hvad jeg ville vælge.

Vi købte det hos bygma online, de havde tilbud på dørene og flexkarme på det tidspunkt, så vi fik dørene (swedoor compact) til 799 kr stykket, og flexkarme til 499 kr stykket samt gerigter til 299 stykket, de har dog ikke de tilbud mere´, men det kan være det kommer igen, ellers sælger samtlige byggemarkeder swedoor compact til 899 næsten hver uge i størrelsen 72.5-204.
Ja, Jeg mener karme uden gerichter, ikke selve karmen, undskyld begrebsforvirringen, men der er bare mange ting at holdestyr (gerichter, karme/flex, bundstykker, ramme, fyldninger, celle, massiv, paneler), udover alle valgmulighederne

@Naveren: Når du siger, at huset skal være lavet til det, er det så noget med materialer i vægkonstruktionen, og/eller om det er i lod, vatter, mv.?

Hvad er jeres erfaringer med flexkarme, er det en gang plastik? For de kan vel ikke være i træmaterialer og så samtid være flexible, eller hvordan?
Skrevet af lps på 29 jun 2011 09:17
Ja, Jeg mener karme uden gerichter, ikke selve karmen, undskyld begrebsforvirringen, men der er bare mange ting at holdestyr (gerichter, karme/flex, bundstykker, ramme, fyldninger, celle, massiv, paneler), udover alle valgmulighederne

@Naveren: Når du siger, at huset skal være lavet til det, er det så noget med materialer i vægkonstruktionen, og/eller om det er i lod, vatter, mv.?

Hvad er jeres erfaringer med flexkarme, er det en gang plastik? For de kan vel ikke være i træmaterialer og så samtid være flexible, eller hvordan?


Det eneste der er flex ved flexkarme, er tykkelsen på karmen kan justeres, og det er fordi der bruges en speciel type gerigter som sættes "ind" i et spor i karmen, og jo længere man trykker gerigten ind, jo tyndere bliver karmen, derfor kan det bruges hvis dørhulsdybden ikke er standard størrelse.. 

Den er af "træ" men sådan noget presset træ af en art, gerigten altså, karmen er almindelig fyretræ.
Jeg synes dog det var ganske smart, samlinger er næsten usynlige og man skal ikke spartle og male huller i gerigten efter dykkere..
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Det er selvfølgelig smart med de flexkarme, det kan jeg godt se.

Men hvordan med karme uden gerichter, hvor selve karmen er fuget fra begge sider helevejen rundt, er det ikke en løsning der er værd af gå efter?

Jeg har set det et sted engang, hvor de havde fugen i samme farve som væggen, jeg synes det så rigtigt fint ud, og det var lidt anderledes end de typiske danske gericther med de skrå samlinger i hjørnerne.

Håber der er nogle der har erfaringer med denne type dørløsning?
hvis dørhullet ikke er lavet til en gereichtløs afslutning, er det nok svært at få pænt. Med mindre du tager en murer/maler med på råd.

http://www.lyrk.dk
Det bliver vist en større omgang, da både er gipsvægge og murede vægge, så jeg tror at vi holder fast i flexkarme!

Er der nogen fabrikater man skal vælge (karme + døre), jeg tænker pris vs. kvalitet? Udgangpunktet er nok de massive døre, da det virker på jer 'fag'-folk herinde, som om at det er merprisen værd ifht. celledørene?
Jeg har ikke den store holdning til, om det skal være massiv eller celle. Vi købte nogle celledøre på byggebilligt.dk. De har et fint udvalg af indvendige døre og måske en karm du kan bruge? Alt gik glat, så der har du måske en løsning (de har vist ikke massive døre). God sommer!
@tømrersvenden: Hvorfor valgte I at købe gennem billigbyg.dk fremfor en tømmerhandel eller et byggemarked? vil man ikke kunne få bedre produktvejledning i byggemarkederne?
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også