Oliemaling oven på vandmaling

Jeg var ved at male sommerhus i går. Jeg brugte Droppen Oliefarve fra Harald Nyborg. Den var nem at arbejde med, dækkede godt og var drøj i brug. Senere fandt jeg ud af, at jeg har malet med oliemaling ovenpå vandmaling. Den oprindelige maling var mat og ru, og derfor oplevede jeg, at malingen umiddelbart hang godt nok ved - det kan jeg jo læse mig til er problemet, når når man bruger olie efter vand; at det ikke vil fæstne sig til træet.

Mit spørgsmål er nu: Skal jeg regne med, at der kommer problemer senere - eller er det ok, når der ingen problemer var med at få malingen til at hænge ved?????

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Nu er Onkel Haralds malinger jo ikke noget at råbe hurra for, men du skal nok regne med at det vil skalle aligevel om et års tid.
Jeg er ikke klar over hvad det er for en olie der er i Dråpen, men hvis du hælder lindolie i, får du noget der svagt kunne minde om børnebæ
Men skaller det af, er du nok nød til at rense al maling af og starte helt forfra.
Nogle bekymringer bør man jo tage på forskud. Risikoen for de virkliggøres er nemlig forsvindende lille. :o)
Men det er rigtigt at det vist generelt tilrådes IKKE at male med "oliemaling" oven på "vandmaling"
Altså alkyd maling på vandbaseret acrylmaling.

Men hvis den eksisterende maling var nedslidt så går det nok fint.
Og eftersom du hverken har læst på dåsen, læst datablade eller grundet inden du gik i gang så kan det vel ikke forventes at malingen holder evigt.
Glæd dig over hver dag der går så længe malingen bliver hængende. :o)
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Jeg har malet rigtig meget med Droppen fra HN.
Det holder glimrende og jeg vil forfare med brugen af dette pragtprodukt til overkommelig pris.!
Erfaringen viser mig, at selv rævedyre malinger ikke holder evigt.

Med venlig hilsen
ktm

 

Tak for svarerne. Nu er jeg straks mere tryg. Worst case scenario er jo, at jeg skal male igen om et år eller to. Så må jeg jo hellere gøre forarbejdet lidt bedre. Jeg havde læst produktvejledningen, inden jeg gik i gang, men det var de forrige ejere, der havde malet sommerhuset, så jeg var ikke helt klar over, havd der var malet med. Det var først, jeg jeg kom om til gavlen, at jeg kunne se, at malingen skallede af i mærkelig plasticstykker. Under alle omstændigheder er huset nu mere beskyttet end før og træer mere næret (håber jeg da), end inden jeg gik i gang.

Jeg havde læst herinde, at malingen fra Harald Nyborg var lige så god som dyrere mærker, og jeg syntes, den var helt fin at male med. Så må den store test jo komme senere; om malingen holder. Det virkede ihvertfald ikke som om, den vandbaserede maling, der var benyttet før, var særlig god, for den har vel kun holdt ca. fire år.

Men tak for svarerne - og er der flere gode input og gode råd, så kom endelig med dem. :-)
Eller også var forarbejdet til den vandbaseret maling bare ikke gjort ordentlig

Faglært bygningsmaler, gør-det-selv og autodidakt ud i renovering af husmandssted 
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Eller også var forarbejdet til den vandbaseret maling bare ikke gjort ordentlig

Faglært bygningsmaler, gør-det-selv og autodidakt ud i renovering af husmandssted 
Ja, det er åbenbart ikke så nemt, som man skulle tro. Måske jeg skulle lade fagfolk om det næste gang. 
Ups, er vidst kommet til at lave dobbeltpost sidst Man kan nu godt selv gøre det. Sværere er det nu heller ikke. Tror ofte problemet skyldes at folk bare går i gang, enten pga uvidenhed eller at man ikke gider lave det sure arbejde ordentlig før selve malingen. Derfor det er et godt forum dette og konsultere

Faglært bygningsmaler, gør-det-selv og autodidakt ud i renovering af husmandssted 
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også