Fræsejern - hvad har man brug for? 12, 35, 50 eller 66 stk

Jeg skal have fræst nogle almueindfatninger og skal have købt nogle fræsejern. I fremtiden kommer der sikkert andet der skal fræses - men hvad skal man vælge af sæt?

http://www.harald-nyborg.dk/soeg.asp?n=10&Produkt=fr%E6sejer

Jeg er total nybegynder på fræseområdet - så lidt gode begynder råd er mere end velkomne.

/Mulle

 

 

 

2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af maskinsnedker på 27 jun 2011 21:21
mulle03.

Det kommer helt an på hvordan du vil have dine indfatninger til at se ud, og hvor store din ambitioner er, men køb da et sæt som du synes passer til din pengepung.

Du kan lave nogle fine girekter/indfatninger med en overfræser, men når det er sagt har en lille overfræser også sine begrænsninger. (for brede giregter)

Du kan lave 1/2 & 1/4 starf osv. det bliver et længere foredrag herfra hvis jeg med ord skal forklare hvad de forskellige profiler hedder.

Et råd til dig vil være at Google listefabrik der kan du se hvad der kan fås' af forskellige almuegirekter.

Almuegiregter er lavet på en kehlemaskine (og der laves mange meter af gangen) f.eks en 5 eller 6 sidet, hvor hver spindel er en (side) på-spændes  værktøjer i forskellige profiler (rundinger som buer indad og udad) osv.

Der stoppes et ru brædt ind i den ene ende af kehlemaskinen og ud kommer så det færdige produkt.

Prøv at finde ud af hvad du kan lide og se om du kan finde de fræsere der kan bruges til det du gerne vil ha' på dine lister.

Håber du forstår lidt af min "ringe evne til at forklare med skrevne ord"

Eller må du jo  spørge igen.

Men køb et sæt og prøv dig frem, det er den bedste måde at lære på, og regn ikke med at du i første "hug/forsøg" kan lave avancerede girekter/indfatninger ting tar' tid og lære skal vi alle, jeg stod i lære i 3  1/2 år for snart længe siden, derfor skriver jeg ud fra den erfaring jeg har fået gennem årene dengang og siden.

Så frisk mod og øv dig nu lidt inden du begiver dig ud i alt for avancerede ting. 

Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Hej.

Jeg har 2 sæt fræsejern. Et Black&Decker sæt der vist kostede 300 med 12 jern og et sæt fra HN med ca 50 og det kostede på tilbud vist ca 400. Der er forskel på kvalitet og "feel", men selv det billige sæt fra HN fræser rigtigt fint i fyr, MDF, krydsfiner og endda alu (hvis man er forsigtig og passer godt på).

Jeg kommer nok aldrig til at bruge mere end ½ af jernene i det store sæt, men hvis du skal lave lister så kan du sikkert bruge mange af dem. Jeg vil tro man kan kombinere flere jern og lave ret vilde profiler hvis du vil det.

HN kører jævnligt med stor rabatter på deres fræsejern hvis du kan vente på det.

Mvh TroelsM
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis