Har isoleret kælderen - var det dumt!?

Hej med jer

Jeg købte hus for et par år siden, og sælger havde isoleret det meste af 2 rum i kælderen med danogips varmvæg-plader:

http://gds.knaufdanogips.dk/mounting/m_reinsulation/knauf_danogips_varmvaeg.html

Pladerne er monteret således:
Betonvæg
Isoleringsmateriale (flamingo)
Dampspærer
Gips

Jeg har så isoleret de 2 rum færdige så ydervægene er helt beklædt med varmvæg plader.

Risikerer jeg nu et problem med at jeg får fugtige væge, som danner skimmelsvamp? - eller sørger dampspærren for at løse det problem?

Kælderen er forholdsvis godt ventileret, og huset er fra 1955.
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis rummene ikker opvarmede er det da lidt dumt.

Men ellers er det helt fint. Men der må ikke trænge fugt ind fra ydersiden af kældervæggen.
De er opvarmede i vinterperioden - det er tanken at de skal kunne bruges til sove/opholdsværelse ...

Ok - men jeg har strengt taget ingen anelse om, om der trænger fugt ind fra ydersiden - så vidt jeg husker det (huset har været udlejet det seneste år - med beboet kælder i øvrigt) føles kælderen fugtig når det er varmt udenfor, hvor jeg har haft en affugter på - men den øvrige tid føles den tør.
Det er meget normalt altsammem.

Der er en beskeden risiko for skimmel og svampedannelse. Men ikke meget mere end der var foruden isolering.
Ok - huset har jo stået siden 1955 uden problemer med den slags, så det i lyset af det bør jeg vel kunne være rimelig rolig - min tvivl var om jeg egentlig burde pille alt isoleringen ned igen, for ikke at risikerer at huset om nogle år skal istandsættes på ydervægene i kælderen for flere 100.000 kroner ...
Lad være med det.
Så hellere kikke i forsikringspolisen om du er ordentlig dækket mht. svamp.
Men det gælder jo altid! :o)
Annonce
Hvis der udelukkende har været "fugtigt" i varmt vejr (som jo er varm, fugtig sommerluft, og ellers har føltes tør, så er der ikke umiddelbart tegn på opstigende grundfugt.

Det er nemlig grundfugten der kan skabe fugt mellem fugtspærre og ydervæg og derved forårsage skimmelsvamp derinde.

Hvis du stadig har noget af ydervæggene fri så køb en billig fugt måler og se om der er fugt i ydervæggene, hvis der er, så skal du få det ordnet.
Jeg har stadig mere uisoleret ydervæg - end isoleret, så det kan jeg sagtens.

Men hvilken type måler mener du? - jeg har sådan en

http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=2992

Men den er vel kun til træværk, og ikke beton ... og hvor fugtig må vægen være før jeg skal blive nervøs?
Nej, HN fugtmåjer er kn til træ.

Og det er noget sludder at sige at du kan måle hvor der endnu ikke er isoleret,

Fugtindtrængen gennem kælderydervæggen kan jo være punktvis eller i begrændsede arealer. Osse afhænig af de grundvandsforhold eller regn eller andet.
Det skal selvfølgelig være en fugtmåler til beton, de findes bl.a hos ham her
http://www.john-anderberg.dk/produkter/instrumenter/maaling-i-traebeton.aspx

Du kan måle de steder der ikke er isoleret endnu, og ud fra det kan du danne dig et overblik over om der er fugtigt eller ej.

Hvis der er fugtigt de fleste steder, ja så er der sq nok også under din isolering, men er der tørt så er der sikkert også under isoleringen.

Uanset grundvandsforhold, regne etc. så SKAL væggene være tørre:=)))) Og det er sjældent, men ikke umuligt, at se at grundvandet er højere i den ene side af huset end den anden.

Mvh
Ole Thiemer
Men for også at svare på din tråd overskrift. Ja det var dumt:=)))

Man bør som udgangspunkt ikke isolere indvendigt i en kælder, dog har jeg set det gjort mange, mange steder. Nogle steder går det godt, andre ikke så godt:=))))

Mvh

Ole Thiemer
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis