Ny. 1.sal

Hej alle sammen

Har af fruen fået til opgave at komme med et overslag på hvad det vil koste at indrette den nye 1. sal vi gerne vil have bygget. Vi har fået et tilbud på 300.000 for nyt tag som samtidigt bliver med høj rejsning - et valmet tag med fire tagflader, altså ingen gavle.
Grundarealet er 94kvm2 men taget bliver med overdækket terasse.

Er prisen fornuftig?

Fruen vil gerne vide hvad det så koster efterfølgende når jeg skal til at gå at lave værelser deroppe.

Hvilket andre ting skal jeg tænke på end dette:

Gulv - plankegulve, isolering
Loft - gipsplader, skelet, isolering
Skillevægge - gipsplader, lydisolering, skelet
trappe
Skunk - isolering

Arbejdsløn + materialer til:
El
Varme (skal vi vælge varmepumper?)

Hvad ville I sige prisen er hvis jeg laver det meste selv over en længere periode? Der skal ikke være bad eller toilet og der bliver ca. 70 kvm, deroppe.

Mvh

Jesper

Hej alle sammen Har af fruen fået til opgave at... Vis hele indlægget
28 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hvor er gaden henne i forhold til din tegning?
Skrevet af Jesperbha på 27 jun 2011 10:38
Hej alle sammen

Har af fruen fået til opgave at komme med et overslag på hvad det vil koste at indrette den nye 1. sal vi gerne vil have bygget. Vi har fået et tilbud på 300.000 for nyt tag som samtidigt bliver med høj rejsning - et valmet tag med fire tagflader, altså ingen gavle.
Grundarealet er 94kvm2 men taget bliver med overdækket terasse.

Er prisen fornuftig?

Fruen vil gerne vide hvad det så koster efterfølgende når jeg skal til at gå at lave værelser deroppe.

Hvilket andre ting skal jeg tænke på end dette:

Gulv - plankegulve, isolering
Loft - gipsplader, skelet, isolering
Skillevægge - gipsplader, lydisolering, skelet
trappe
Skunk - isolering

Arbejdsløn + materialer til:
El
Varme (skal vi vælge varmepumper?)

Hvad ville I sige prisen er hvis jeg laver det meste selv over en længere periode? Der skal ikke være bad eller toilet og der bliver ca. 70 kvm, deroppe.

Mvh

Jesper


Hej Jesper.

Vi har også lige (et par mnd. siden) været hele møllen igennem og da havde jeg inden lavet et komplet regneark hvor jeg kan taste alle skruer, lister, døre osv. ind med en budgetteret pris og en reel pris sådan at jeg kan følge med i hvordan budgettet hænger sammen.

Min oplevelse er, at selvom jeg var nede i antal skruer og antal meter lister, så har jeg stadig glemt en hulens masse og der kommer en del "hov, den skal jeg lige have" køb med hjem. Så mit råd er, at selvom du tror du har det hele, så læg 1,5 gang oven i for at fære realistisk.

Vores budget på indmad til 1. salen er omkring de 150.000 (og så skal hovsa køb ligges til).

Med hensyn til din areal udregning, kan det godt ske gulvet er på 70 m2 med valmede gavle, men dine reelle brugbare m2 er jo helt anderledes. Som andre skriver, så får 4 skråvægge så dine indretnings muligheder er begrænsede?

Min oplevelse med skrå vægge er, at selvom grund arealet siger 20 m2 på et værelse, så er det faktisk ikke så stort igen, så jeg vil helt klart anbefale dig lige gavle når du nu heller ikke får meget mere end 70 m2.

Og så meget mere vedligeholdse er der ikke i forhold til gevinsten indvendig.

Men held og lykke med projektet.

Med venlig GDS hilsen Mads

P.S. Har ingen håndværksmæssig uddannelse

Jeg ville gøre meget for at få lov til at lave det med almindelig gavltrekanter.
 
Det vil formentlig blive det billigste, give mest plads, give mest regulær plads.
Men ulempem er at huset kan komme til at se noget overlæsset ud, med en sådan stor hat på, fordi huset er tæt på at være kvadratisk.
 En helvalm vil nok se mere elegant ud, dog synes jeg det er en voldsom hældning, 56 grader. Det kan komme til at se noget pudsigt ud. Du bør i hvert fald se en en meget dygtigt udført tegning/illustration, før du siger OK, eller endnu bedre se et hus med en sådan taghældning. 
 
I nærheden af mig er der en der har en lignende taghældning, og det fryder mig ikke, når jeg kører forbi og ser ind i gavlen på det. 
Men det er også meget smalt, og jeg kan da godt se ideen aht. pladsen i 1.salen.

Med venlig hilsen
ktm

 

Skrevet af ktm på 28 jun 2011 16:24
 
 En helvalm vil nok se mere elegant ud, dog synes jeg det er en voldsom hældning, 56 grader. Det kan komme til at se noget pudsigt ud. Du bør i hvert fald se en en meget dygtigt udført tegning/illustration, før du siger OK, eller endnu bedre se et hus med en sådan taghældning. 
Den havde jeg ikke lige set, og jeg vil give dig helt ret KTM.

Så "stejlt" et tag er som regel ikke det kønneste. Sorry

Med venlig GDS hilsen Mads

P.S. Har ingen håndværksmæssig uddannelse

Annonce
Skrevet af Jesperbha på 28 jun 2011 10:35
• Rejse nye spær 56 graders hældning med helvalm, spænd på 9 meter samt vandret udhæng på 50 cm. 

Har du egentlig regnet på, hvor højt dit hus bliver, med denne type hældning?

Med venlig GDS hilsen Mads

P.S. Har ingen håndværksmæssig uddannelse

Kunne man evt forestille sig en mansard løsning. hvis det ikke tillades med traditionelle gavle??
Måske huset er lovlig lille til den, i mine øjne, flotte metode??
Prøv at søge på masardtag på Google. Der er faktisk flere gode billeder på løsninger på mindre huse også med mansard på alle 4 sider.

Med venlig hilsen
ktm

 

Skrevet af njord på 28 jun 2011 13:31

Arkitektur er jo noget der er svært at diskutere.. men mon ikke dit hus er en bungalov.... Måske Koluda har en god løsning i lommen.....

MVH Njord :-)

Jo, jeg ville helt klart vælge et mansard tag, hvis det er muligt.

Er helt enig om at afvalmet tag med den hældning måske ikke er en særligt pæn løsning i dette tilfælde, men tror stadig den vil klæde huset bedre end med gavle, dog ikke så flot som en mansard løsning.
Nu er en bungalow jo ikke pr. definition et flot, kønt eller pænt hus.
Man kunne udmærket tænke sig at husets arkitektur kunne ændres fuldstændigt ved f.eks. at bygge en let konstruktion oven på den gamle.

MLU's indlæg viser lige præcis hvordan man ikke skal lave bugetter, (eller tilbud). Fordi man kun regner på det man kender og er sikker på.
Og ikke det der er ukendt og dermed usikkert.

Det er derfor at "Succesiv Kalkulation" for længst er opfundet. .o)

Havde selv overvejet mansard indtil jeg så et hus hvor det var lavet. Ligesom vores er huset for lavt til at mansard var kønt. Taget var som en stor klods ovenpå huset, så er derfor gået væk fra den løsning. Desuden har alle de tilbud jeg har fået på mansard været 150.000 - 200.000 dyrere!

Der er yderligere 8 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis