Brændeovn med gris + Solanlæg

Jeg er igang med at renovere et parcelhus fra 1972 på 170 kvm. Huset får den store tur med isolering. Gulv bliver isoleret med 400mm, ydrevægge bliver påforet med 210mm bag de 100mm gasbeton og 75mm iso mellem gasbetonen,teglmuren. Loftet bliver isoleret med 400/500mm papiruld+95mm isolering.Da der bliver påforet indvendigt i huset bliver kvm mindre ca til 150kvm.
Det jeg ville have råd om eller diskutere var at jeg har planer om at montere en brændeovn med vandtank (gris) Heta Scan-Line 580 Aqua og et solanlæg til 5/8 personer som skulle opvarme huset+varmt vand.
Der bliver lagt gulvvarme i hele huset, Brændeovnen kommet til at stå centralt i huset som er køkkenallrummet.Min plan var at brændeovnen og solanlægget sammen med en 500 liter tank kunne være nok til huset måske tager jeg helt fejl??
2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
En brændeovn er ikke optimal som eneste varmekilde. Det er fint nok når du er hjemme, og om dagen, men en vinter morgen morgen ovnen har været slukket i 6 timer, er der VIRKELIG koldt u huset. Jeg har levet flere vintre i et 80 kvm hus med kun brændeovn som varmekilde, og det er ikke specielt spændende. Hvis jeg var dig, ville jeg kraftigt overveje at bygge en masseovn istedet for at stille en brændeovn op. Du fyrer 1 eller 2 gange i døgnet med ca 15 kg brænde, og så kan den varme hele huset op pga stenmassen i ovnen afgiver varme langsomt. 170 kvm er dog et stort hus at varme op, og jeg er i tvivl om ikke det er for mange kvm.

http://www.lyrk.dk
Min kammerat købte sin Heta brændeovn hos Thistedpejsebutik, han fik en god rabat på en demo model.
Ellers et super spændende projekt du har gang i

<a href="http://www.smartsunwear.dk/category/solhatte-6/" title="solhatte">solhatte</a>

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis