gipsvægge i havehus

jeg står og skal have beklædt mine vægge i mit nybyggede havehus.
alle vægge og gulv og loft er beklædt med 100 mm rockwool og der er slået dampspær på
kan man sætte gips op i sådan et hus
vil lige tilføje at på den anden side af isoleringen er der vindpap og så er huset beklædt med klinkebeklædning.
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Brug gips til vådrum, med rimelig forskalling, vil det være en ok løsning.

mvh jens

 

Alm gips er nu vist det mest anvendte, - og billigste :-) - undtaget naturligvis hvis du også laver badeværelse, så skal der i den bruges vådrumsgips.

Har været med til at istandsætte et kolonihavehus tilbage i 2002, der blev brugt alm gips til vægge og loft i køkken og stue, - og det ser stadigt fint ud. Huset er lukket ned og uden varme i hele vinterperioden, - men det ser ud til at gipsen fint tåler de varierende temperaturer og ændringer i luftfugtighed.

Opbygningen er iøvrigt identisk med din, - med 100 mm Rockwool og dampspærre indvendigt.
Det er muligt at alm. kartonbeklædt gipsplade er OK i et sommerhus.

Men alt for usikkert efter min smag.

Dels kan der være tvivl om hvordan pladerne "arter sig" i stærkt fugtsvingende miljø over en længere årrække. Dels er risikone for skimmelsvamp i gipspladerne generelt væsentligt større end andre beklædningsmaterialer. De svingende fugtforhold i sommerhuset gør det ikke bedre.

Fibergipsplader over hele hytten må være det optimale. Men de er jo dyre. Så måske spånplader i andre end vådrum var at foretrække.
Men iøvrigt får du da en masse skærearbejde såfremt reglerne i dit træskellet ikke er opsat så de passer til de enkelte pladedimensioner!
Eller vil du forskalle?
Helt enig med hpox, fibergips ville være en bedre løsning, da der ikke er karton på pladerne.

Spånplader ville jeg ikke benytte til formålet, svært at få en god finish med, også tåler de heller ikke fugt.

Vel kan der blive god finish, langt bedre, nemmere og hurtigere end gipsplader.
Og vel tåler de fugt. De ekspanderer svagt i tykkelsen ved fugtpåvirkning.
Hvis man lægger en stump 12 mm spånplade i vand, (under vand) i f. eks 3 måneder vil den måske ekspanderer til den dobbelte tykkelse. Og den vil ikke trække sig ret meget sammen igen.
Hvid man gør noget tilsvarende ved ovennævnte omtalte gipsplade vil den kunne opserveres som slam på bunden af vandbeholderen.
Vil jeg tro!
Men drop nu det gips halløj, det er vel et koloni / Have hus og så skal der være træ på væggene indvendigt også, altså brædder
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis