Savsmuldstapet + gipsvægge.

Godaften alle GDS

Jeg er nogenlunde ved at være på plads med min stue-etage. Mangler blot at skifte lidt stik kontakter og sætte nogle nye lister op hist og pist.

Nu er vi så kommer til 1. etagen. Som udgangspunkt er der ikke noget der skal laves på 1. etagen. Den er fin som den er - og så alligevel ikke. Udover nogle små ting, igen stik kontakter og lister så er jeg i midlertidigt stødt ind i et problem der irriterer mig grænseløst. 1. etagen blev fuldstændig nyrenoveret i 2005 af en tidligere ejer. Alt er i den fineste orden - MEN

Samlingerne på mine gipsplader er ikke blevet spartlet - og det ses ganske tydeligt igennem det savsmuldstapet de har sat ovenpå. Det er primært kun de vægge der støder op til en værelse og altså ikke langs skunken osv. - problemet ligger i at jeg simpelthen ikke gider og kigge på de forsænkninger der er lodret ned af væggen.

I og med at min datter gerne vil have noget nyt tapet (det er nok nærmere hende mor der vil det) på værelset og i soveværelset skal savsmuldtapeten ned af væggen. Det ville blive alt for tydeligt på det nye tapet hvis det fik lov at blive. Når nu tapetet alligevel skal ned kan jeg ligeså godt spartle de vægge så jeg får en glat overflade.

Nu har jeg læst mig frem til at det er en træls affære at pille tapet af gipsvægge. Nogen anbefaler slibning og fuldspartling og slibning. Andre anbefaler damp og sidst, tapetopløser og sidst men ikke mindst at sætte nye gipsplader udenpå.

For det første bliver det ikke den sidste løsning. Jeg vil ikke tage af pladsen og flytte rundt på strøm osv.

Fuldspartling vil sandsynligvis blive det pæneste resultat, og også det med mest arbejde.

Damp og tapetopløser. Kan man tillade sig at ridse tapetet og dampe det af væggene uden at beskadige det karton/pap der er på gipspladen?

På forhånd tak
Soldaten

Godaften alle GDS Jeg er nogenlunde ved at være... Vis hele indlægget
13 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Kan ikke se hvorfor man skulle fuldspartle væggen efter man har fået tapeten af???
Hvis der skal gøres ordentligt skal man vel fjerne gipspladerne og opsætte nye!!!!! Hvis man forsøger at fjerne tapet fra gips, tager man højest sandsynligt en del af pappet af fra gipspladerne. Det betyder så at man skal spartle væggene alligevel. Nu sidder der bare løse papstykker fra gipspladerne til at gøre arbejdet mere besværligt, samtidig med at pappen er beskadiget, og kan bule op. Der hvor jeg har prøvet, skal jeg efterspartle. Hvis tapeten sidder fast kan jeg ikke se noget problem med at spartle.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Ja, eller rive hele huset ned og bygge et nyt!
Ja, selvfølgelig skal du efter spartle, selvom man tager tapeten af.
Chancen for at tapeten med sandspartel på buler op, er mange mange
gange større end for at et par huller i gipsen buler op. Hvilket er noget
jeg yderst sjældent har oplevet. Hvad du også glemmer i hoved indlægget,
hvilket jeg også har glemt at nævne er at når samlingerne ikke er
spartlet er der formentlig en god chance for der heller ikke er armering i.

Nej, du kan sikkert ikke se noget problem med det, fordi du har været
heldig en gang. Men jeg ser konsekvenserne på ugebasis fordi folk mener
at det sad da fast nok... Men fair nok du vil holde på en, i mine øjne, løsning
der i bund og grund handler om at springe over hvor gærdet er lavest i stedet
for at gøre det ordentlig fra start.

Faglært bygningsmaler, gør-det-selv og autodidakt ud i renovering af husmandssted 
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også