Savsmuldstapet + gipsvægge.

Godaften alle GDS

Jeg er nogenlunde ved at være på plads med min stue-etage. Mangler blot at skifte lidt stik kontakter og sætte nogle nye lister op hist og pist.

Nu er vi så kommer til 1. etagen. Som udgangspunkt er der ikke noget der skal laves på 1. etagen. Den er fin som den er - og så alligevel ikke. Udover nogle små ting, igen stik kontakter og lister så er jeg i midlertidigt stødt ind i et problem der irriterer mig grænseløst. 1. etagen blev fuldstændig nyrenoveret i 2005 af en tidligere ejer. Alt er i den fineste orden - MEN

Samlingerne på mine gipsplader er ikke blevet spartlet - og det ses ganske tydeligt igennem det savsmuldstapet de har sat ovenpå. Det er primært kun de vægge der støder op til en værelse og altså ikke langs skunken osv. - problemet ligger i at jeg simpelthen ikke gider og kigge på de forsænkninger der er lodret ned af væggen.

I og med at min datter gerne vil have noget nyt tapet (det er nok nærmere hende mor der vil det) på værelset og i soveværelset skal savsmuldtapeten ned af væggen. Det ville blive alt for tydeligt på det nye tapet hvis det fik lov at blive. Når nu tapetet alligevel skal ned kan jeg ligeså godt spartle de vægge så jeg får en glat overflade.

Nu har jeg læst mig frem til at det er en træls affære at pille tapet af gipsvægge. Nogen anbefaler slibning og fuldspartling og slibning. Andre anbefaler damp og sidst, tapetopløser og sidst men ikke mindst at sætte nye gipsplader udenpå.

For det første bliver det ikke den sidste løsning. Jeg vil ikke tage af pladsen og flytte rundt på strøm osv.

Fuldspartling vil sandsynligvis blive det pæneste resultat, og også det med mest arbejde.

Damp og tapetopløser. Kan man tillade sig at ridse tapetet og dampe det af væggene uden at beskadige det karton/pap der er på gipspladen?

På forhånd tak
Soldaten

13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Bare lige til orientering, så er det her Lav Det Selv og ikke et gør det selv 
En ærlig fejltagelse. Jeg bukker mig og undskylder.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
da jeg skulle have savsmuldstapet af gipsvæggene i et værelse valgte jeg at smøre tapetklister på tapeten, lade det trække lidt for derefter at skrabe tapeten af med en spartel. virkede fint uden at beskadige pappen på gipsen
Lej en 220 v koger. Og kog det af, den eneste og bedste løsning. Og ja, du kan godt koge på gips uden det tager skade. Gips er i reglen noget af det letteste at koge tapet af. Med mindre den forrige har brugt noget alkydgrunder, vævlim e.lign.

Faglært bygningsmaler, gør-det-selv og autodidakt ud i renovering af husmandssted 
Skrevet af Soldaten på 26 jun 2011 18:11
En ærlig fejltagelse. Jeg bukker mig og undskylder.


Tror du det er nok unge mand, Næh ned på alle fire og så tager du lige 25 med klap
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Det plejer nu at være mig der siger det til de unge mennesker. Jeg kigger blot på

Tak for hjælpen alle sammen. Jeg tror jeg forsøger mig med tapetopløser først og ser hvor langt det rækker. Gemmer lige dampen til senere.
Lad være med at spilde penge på opløser til at satarte med så. Så start med kogende vand, evt lidt almindelig sæbe (opvaskemiddel) og kører godt med vand på hele tiden, enten med en anstryger eller stor rulle. Det har mere eller mindre samme effekt som opløser.

Faglært bygningsmaler, gør-det-selv og autodidakt ud i renovering af husmandssted 
Hvorfor ikke bare fuldspartle væggene istedet for at tage tapeten af. Prøv på et lille stykke og se hvordan det går. Jeg har gjort det i et værelse, og det gik fint. Du kan få problemer med at tapeten bobler op, og så bliver du nødt til at tage tapeten af. Lej en tapetafdamper. Alt efter hvor du bor, kan det gøres billigt. Det sviner lige meget og du bruger en rulle med vand som en afdamper. Luft godt ud.
Jeg har med stor held brug en vandforstøver.
Bankmand, hvorfor ikke bare forsøge at gøre arbejdet ordentligt fra begyndelsen? I stedet for at begynde med en masse fiks fakserier hvor sandsynligheden er større for det går galt end hvis man gør det ordentligt fra start.

Faglært bygningsmaler, gør-det-selv og autodidakt ud i renovering af husmandssted 
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også