Fliseindgang ved terrassedør samt bagdør

Hej alle have mennesker

Jeg er endelig blevet husejer efter lang tid søgen. Jeg har nu en grund på knap 1000kv.m. og haven er dejlig nem og overskuelig.

Indtil videre er vi stadigvæk igang med at sætte vores eget præg indenfor med nye gulve o.s.v. og satser på at vi kan ofre noget tid og nogle penge til haven når vi rammer næste forår/sommer.

Vi er altså derfor begyndt at gøre os nogle ideer om hvad vi vil give os i kast med - og her kommer mine spørgsmål.

Vi har tænkt os at grave vores græs væk i forhaven og fylde det op med sorte granitskærver. Der er i forvejen en flot flisebelagt sti hen til fordøren som vi ikke vil røre ved. Min for have er altså derfor delt op i 2 næsten lige store stykker på hver ca. 10 kv.m. - det er disse felter vi vil have fyldt op med granit. Hvad anbefales der til dybde for at undgå spire? Skal der dug under granit eller vil det resultere i komplet oversvømmelse?

Næste spørgsmål. Jeg har 2 flisebelagte terrasser. Jeg kunne godt tænke mig at de 2 terrasser havde samme type fliser. Problemet ligger ikke i at skulle skifte fliserne - jeg kan bare ikke lige greje hvordan jeg skal løse problemet omkring min terrassedør samt min bagdør. Fra niveau til dør er der ca. 30-35 cm. Lige nu står der en metalgitter rist oven på nogle fliser for at udligne denne forskel. Jeg kunne godt tænke mig at bygge det op i fliser i stedet. Her skal det siges at valget af fliser af faldet på alm. herregårdsten samt chausse sten. For at disse "stentrapper" ikke rykker sig ved trafik ud og ind - skal de så have en form for lim?

Med venlig hilsen
Soldaten

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
din forhave: Du skal grave grøstørvene af i den dybde du ønsker granitskærverne. Udlæg en dug for at forhindre de værste ukrutter. Der fåes forskellige duge, der er beregnet til at lægge under og som lader regnvand sive gennem, men lukker af for spirende ukrudt. Vil du have planter eller træer, må du skære et kryds og plante der. Terrasse: Der fåes på trælasten en lim, der kan lime dine fliser sammen. Men pas nu på trinene!! Der er regler for, hvordan en "nedstigning" er optimal. Har I overvejet en træterrasse i stedet? Der er slet ikke så meget vedligehold, som rygtet vil vide, og den kan lægges direkte ovenpå de gamle fliser.

 

Tusind tak for svaret Uldal.
Tror næsten jeg vil gå igang med granit projektet hurtigst muligt.
Angående terrassen så har jeg formlen liggende et sted til at bygge en behagelig trappe.
Jeg kan godt bare "lime" trappestenene fast til de fliser der udgør selve terassen for at undgå udskridninger? Er det noget der vil holde i alt slags vejr?

Vi har skam snakket om at lave en træ terrasse - i hvertfald ved den ene terrasse. Problemet er bare at min grund skråner en del og vi vil altså være tvunget til at få vores have i niveau eller bygge den i flere planer.

Lige en hurtig fra højre. Hvad er en fornuftig dybde at grave ned og dække med granit? Jeg har læst mig til forskellige ting. Alt fra 3cm til hele 20 cm.
jeg ville foreslå 10 cm. så er der ikke risiko for at man kan se bunden af dugen. 3 cm er næsten kun som sandpapir. Go fornøjelse.
PS: Hvis du har en skrånende grund, kan de forreste stolper løfte terrassen op i vandret.

 

Jeg har lavet et trin af Herregårdsblokke. De er 14*14*21. Kan ikke lige se om det udligner din forskel. Ellers kan de lægges på den høje led.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis