vindpap og undertag

hej jeg hørt sidst to personer som snakkede om det med vindpap og undertag, om hvor længe man kunne vente med at lægge tag på og med sidebklæding. Den ene sagde at hvis man lagde undertag på så skulle man lægge tag på så hurtig som muligt og det samme med vindpap det var også helst så hurtig som mulligt. Den anden sagde at man roligt kunne vente op til et halvt år fordi man kunne jo se rundom i landet at det var tit at håndværker lagde undertag på og så gik på ferie eller lige tog over til et andet projekt. Han sagde også at vindpap var lavet af bitumen så det skulle nok kunne holde til lidt af hvert. Jeg mener han har ret. Men nu vil jeg gerne hør lidt fra nogen som har erfaring med dette.

 frank

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det kommer helt an på kvaliteten af de produkter du bruger. De billige typer skal have tagsten på hurtigst muligt, og de dyrere kan holde noget længere. Du kan få de eksakte oplysninger der hvor du køber dit undertag.

http://www.lyrk.dk
Det kommer selvfølgelig an på hvilket undertag det er, er det banevare skal de fleste dækkes over ned tagsten inden for et par uger, og er det pladeundertag som huntonit, så kan det lægge op til 5 måneder, før tagsten og tegl skal oplægges.

Det samme gælder med vindpap, de fleste vindpap kræver hurtig afdækning med træbeklædning, da solen eller gør det skørt, og derved nedsætter levetiden.

Et par uger er normalt ikke et problem, men måneder derimod er der mindre udvalg af materialer der kan holde til, specielt her hvor der er så mange timers sol i døgnet.
Det kommer an på det individuelle undertag, hvis man ligger banevare skal tegl/tagsten ligges senest 3mdr senere, ellers er det beskadiget for meget ifølge producenterne. Og ja, når man kører rundt i landskabet, ser man af og til tage der står blottede i længere periode - hvilket ikke gør det rigtigt

 - Tømrersvend & Livsnyder MathiasP

Hvilken banevare må lægge op til 3 måneder uafdækket, mig bekendt er det vist kun et par stykker, af de efterhånden hundredevis der har været på markedet de sidste par år.
wurth trio er 2 mdr, og det må næsten være det samme for monarperm 1000, divorol top og Viking 280. Den eneste jeg kunne forestille mig må ligge længere end 3 mdr, er vel Icoboard ?

http://www.lyrk.dk
Annonce
Ja, men det er jo også en "tagpap"
Faktisk kan lige netop divoroll top tåle op til 4mdrs fuld eksponering, før tagstenene lægges op. Men efter 3mdr skal det alligevel tages op til revidering - afhængig af årstiden. Men ja, der er alt for mange modeller på markedet =)

 - Tømrersvend & Livsnyder MathiasP

tak for alle de svar så blev man da lidt klogere. Jeg ved ikke om hvad for matrialer de snakkede det fik jeg ikke helt med. Men det er da godt at man ved lidt mere.

 frank

Protex Pro og Protex step, har begge en eksponeringstid på 4 måneder. Pro er en banevare, step tror jeg også er.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis