Nye udfordringer - "kopi" af designlampe

Hej

Jeg er brændt varm på Werner Aisslingers lampeserie: "tree series".

I den forbindelse overvejede jeg kort om det kunne lade sig gøre at fremstille en "kopi" til sig selv. Dvs tage udgangspunkt i et billede af lampen og derefter selv skære/save sin lampe...

Problemerne starter dog allerede inden jeg er begyndt.

For at det skal kunne lade sig gøre bliver jeg nødt til at have en æggeformet kugle af en eller anden form for træ. Jeg tænker primært på det samme materiale som skalstole laves af. Herpå vil jeg så tegne min skabelon og til sidste save lampen ud.

Selve elektriciteten ville jeg tage fra en billigere lampe indkøbt til formålet.

Men kan det lade sig gøre at finde/bestille/lave sådan en kugle nogen steder? 

Lampen kan ses på nedenstående link

http://www.lysoglamper.net/design-lamper-inspireret-af-naturen-tree-light.html
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du er en bandit henrihhp.

Som bekendt er kopiering af møbler uanset art forbudt.

Jeg er fuldstændig ligeglad med om du kopierer møbler, men forvent ikke nogen hjælp herfra?

Det er med kopiering af møbler som sort arbejde, momsopkrævning og meget andet.

Det skal gøres så lovligt som muligt! :o)
Beklagelse.
Det er korrekt som jenshøj skriver. Det er ikke ulovligt at fremstille kopier til eget brug.

Jeg vis derfor snarest gå igang med at kopiere Himmelbjerget. Det vil pynte i min forhave.
Nu tror jeg desværre heller ikke mine evner rækker til meget mere end en vag efterligning... Ser dog ikke nogen problemer i at lave lampen såfremt man kan skaffe selve kuglen.

Har søgt en de og så til min rædsel at den er lavet af metalplader der er svejset sammen, så det ser ud til at projektet må strande her indtil videre
Og nej... selvfølgelig er det ikke forbudt at blive inspireret til at lave en lampe selv....
Slet ikke noget dårligt valg Henrikhp.
Når der nu skal kopieres.
Men du mangler fantasi.
Allrede i folkeskolens 4. klasse lærte jeg en metode til at lave hule kugler.

Hvor stor skal den være og SKAL den være af æggeformet udseende.
Den originale er jo i den facon der hedder "Mother Earth" - altså trykket kugle. (Hedder der nok ikke :o))
Den skal ca være i samme mål, dvs en fladtrykt kugle men en ca. radius på 50 cm...

Mangler normalt ikke fantasi, men kuglen skal være 100% rund og det endelige produkt skal være 100% i orden. Og her kommer jeg til kort... Men det kan være du kan lære fra dig? Hvori består tricket med "hule kugler"?
Skal vi mon ikke lige være enige om at en fladtrykt kugle ikke kan være 100% rund?

Og at der som ved alle ordentlige forhandlinger, specielt dem om fred i Mellemøsten, ikke stilles forhåndsbetingelser?
Skrevet af hpox på 23 jun 2011 19:55
.

Som bekendt er kopiering af møbler uanset art forbudt. 
  

Off topic:
Hpox, det er rent faktisk forkert, lidt an på hvordan man ser på det.

I England må du gerne, 25 år efter det er lavet første gang, lave f.eks en kopi af Ægget, og sælge den. (I Danmark er kopiering først tilladt 70 år efter designer/arkitektens DØD) Det fører så videre til:

Du må gerne som privatperson købe kopier af f.eks Arne Jacobsen, i England via et engelsk selskab og få dem sendt til DK.  Det er fuldt ud lovligt.  Der i mod, hvis du i DK laver en kopi af dem og sælger dem via en hjemmeside/forretning i DK er det ulovligt. Dermed kan man heller ikke købe en kopi i England, (der stadig er forbudt i DK) og videre sælge den i DK. 

Grunden til at dette er lovligt, ligger som sagt i at det i England er lovligt at kopiere efter 25 år.  Og EUs regler om varenes fri bevægelighed overtrumfer i dette tilfælde DKs lov.

Og som lille detalje, så skal man kun betale den engelsk moms (20%) hvis man køber dem på den måde. Der er ikke afgifter/told eller noget på, når de passere grænsen.

På den måde, kan du f.eks købe en ny Kopi af Ægget via England til alt mellem 6000-10.000 danske kroner. Hvad er det originalen koster fra ny? 40-50.000 kr mener jeg.

Så kan man så diskutere, om det er moralsk rigtigt at gøre det. Men det er nu engang lovligt. Og jeg ville da ikke udelukke, jeg på et tidspunkt selv kunne finde på at benytte mig af muligheden.

 


Faglært bygningsmaler, gør-det-selv og autodidakt ud i renovering af husmandssted 
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis