Stansning i AISI 316 kontra AISI 216

Hej med jer alle.

Jeg har behov for at hente lidt special viden omkring muligheder for stansning i rustfaste materialer. De to materialer der er opp emod hiunnanden er AISI 216 og AISI 316.

Hvilken af de to er bedst at stanse emner ud af?

Specielt drejer det sig on en relativ smal kant, materilet ender ned at være ca 3mm bred og tykkelsen på pladen er den samme, alst ca 3mm. Det vil være muligt at stanse hullet før den udvendige geometri udstanses, altså i 2 operationer. Men den smalle bredde tror jeg ikke matricen vil kunne holde til der stanses udvendig og indvendig geometri ud samtidigt.

På forhånd TAK :-)

MVH Njord

 


 


MVH Njord
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Ikke svar på dit spørgsmål, men har du overvejet, at få det laser skåren, så får du et perfekt emne.

mvh jens




 

 


 

Hej Jens.

Jeg skylder jo nok at fortælle der er tale om et masseproduceret emne.
I øjeblikket blive konturen bearbejdet udvendigt fra stang og det indvendige huk samt enden shåret med en trådgnister. En produktionsmodel.... Men ønsket om en kost reduktion gør at der skal tænkes alternativt. En laser skåret udgave er dyrere end den nuværende trådgnistede udgave.

Så problemet er om det er muligt at stanse emnet i et materiale som AISI 216.
Jeg er konfronteret med at der ligger et tilbud fra en anden leverandør der vil lave enmet i AISI 216 hvor vi laver det i AISI 316. Mun vurdering er at det ikke vil være muligt at lave i en stanseoperation i AISI 316, men materialet AISI 216 kender jeg ikke.. kan se det er et materiale der har andre legeringsstoffer end AISI 316. Og hvordan de påvirker en stanseprocess ved jeg ikke, og det vil jeg rigtig gerne vide...

Så et temmelig prof spørgsmål stillet her på LDS....

MVH Njord:-)

MVH Njord
Måske der er flere der har en viden om emnet på et større forum?:

http://practicalmachinist.com

http://forums.americanmachinist.com/

Hej Njord.

Ved hurtig googling ser jeg at de 2 ståltyper er rustfast stål. Den ene (316) syrefast. Jeg vil tro 216 er nemmest at stanse i.

Umiddelbart vil jeg tro, du skal ud i noget finsnit værktøj med fjedrende styreplade, da den smalle materiale dimension sandsynligvis vil forsøge at "rulle" med ned i snittet, hvis man anvender alm. snitluft på værktøjet. Og i særdeleshed hvis der ikke anvendes fjedrende styreplade.

Det næste du skal være opmærksom på, er emnets udformning. Er der smalle flige? Skarpe hjørner? osv.
Da jeg stod i lære (Værktøjsmager) stansede vi forskellige emner i rustfast stål, vi havde bla. et 4 kantet emne i noget 1 eller 1,5 mm plade, der var der jævnligt problemer med rivning af stemplet. Det problem vil sandsynligvis forværes af den større godstykkelse.

Mit forslag er, at tegne emnet op, og så tage kontakt til et firma der fremstiller stanseværktøjer, gerne med erfaring stansning i rustfast materiale. Så vil du få et mere kompetent svar.

Håber du kan bruge mit svar.

Mvh. Kasper.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis