Regnvand til drikkevand

Hvad skal der til for at jeg kan bruge regnvand som primær kilde til alt vand i huset?

Der findes filtreringsløsninger, som kombinerer flere filtre: Først partikelfilter, dernæst kulfilter og til sidst UV filter.

Regnvandstanken er i jorden, dvs vandet er altid koldt, og der kommer intet sollys til, så der er ikke vækstbetingelser for bakterier. Vandet fra tanken tages 10 cm under overfladen via en flyder hvor det er renest, da sand ligger på bunden, og evt olie og andet der er lettere end vand, flyder ovenpå.

Pumpen stopper med at tage vand fra tanken når den kommer ned på et vist niveau, og overgår derefter - via en cisterne - til at tage vand fra vandværket indtil der er vand nok i regnvandstanken igen.

Men uanset hvor meget jeg renser vandet, selv om det er meget renere end det der kommer fra vandværket, så skal jeg stadig kunne dokumentere at det ER rent nok.

Hvilke krav stilles der - og er det realistisk overhovedet?

UV filtre i denne størrelse skal have skiftet lampen hvert år (ca 1000 kr), og de bruger 30 til 60 watt, alt efter størrelsen. Jeg ved faktisk ikke om lampen kører 24/7, eller kun når der er flow, for ellers bliver det en dyr elregning ... men med egen produktion af el fra solen, så kan man sige at det i det mindste delvist er fra vedvarende energi.

Dertil, at den energi der afsættes i løbet af fyringssæsonen trods alt indgår i opvarmningen af huset. Ikke meget, nej, men energien "bliver ikke væk". Om sommeren, hvor der ikke er brug for opvarmning, er det selvfølgelig ikke nogen fordel.

Jeg hører gerne fra nogen der ved noget om regler på området, og hvad der er af muligheder for at løse problemet.

Gøre 1980'er rækkehus energirigtigt:

Fokuserer ikke på problemer, men på løsninger

Tænker globalt, inkluderer alle relevante årsag/virkning forhold 

11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ideen er god nok som sådan. Men du får aldrig lov til det. Regnvand kan indendørs kun bruges til toilet og vaskemaskine og du må ikke selv lave det.

Der er heller ikke økonomi i det - giver du 15 kr. pr. liter ved vandværket koster det 1.500 til 3.000 pr. år ved at få det forsynet fra dit lokale vandværk. Skal du have dit eget igang har du løbende omkostninger til det fx dine 1.000 kr til strøm, omkostninger til analyse af vandet - det vil aldrig kunne svare sig.

Nu skriver du at vandet ligger koldt i jorden og ikke giver vækst for bakterier:
1) Alm drikkevand indeholder ca. 50.000.000 bakterie pr. liter
2) Der er masser af vækstbetingelser - dit vand er varmere end i et køleskab og her er der rigelig med vækst.

/Mulle

 

 

 

Der skal både lys og næring til for at de fleste bakterier kan formere sig. 2 meter under jorden bliver der ikke meget varmere end 5 grader, højst 10, og der er ingen sol. Den eneste næring er den smule der kommer med fra taget, f.eks. pollen.

Når jeg alligevel har alt på plads til toiletter og vaskemaskine, er det bare så nærliggende lige at sætte et filter på også, og så slutte opvaskemaskine og bad med på også. Faktisk det hele, bortset fra nogle enkelte dedikerede vandhaner, som går direkte på vandværksvandet (dog efter mit filter).

15 kr pr liter? Jeg giver næsten 60 kr, inkl alle afgifter, og det er ikke på vej nedad i pris. Jeg skal ikke betale vandafledningsafgift her hvor jeg bor, og heller ikke afmåle regnvandet. Men det sidste gør jeg nu alligevel, da jeg har sat en elektronisk flowmåler på så den kan indgå i hele styringen af systemet.

Derudover, så bliver vandstanden i tanken transmitteret fra mit "vandværk" og videre til den centrale husstyring, så jeg (når det lige bliver installeret) kan se online hvor meget vand jeg har (og en alarm ved f.eks. højt eller lavt niveau)

Gøre 1980'er rækkehus energirigtigt:

Fokuserer ikke på problemer, men på løsninger

Tænker globalt, inkluderer alle relevante årsag/virkning forhold 

Jeg tror ikke at der er nogen, der blander sig i, hvor du får dit vand fra,(i Gentofte kommune drikker de renset overfladevand fra søer, bvadr, det smager afskyeligt). Men en vandprøve taget fra din primære vandhane, den i køkkenet, skal opfylde en del krav om coliforme bakterier,e-coli, nitrat,temperatur, lugt og smag, klarhed, fosfor, kimtal og en hel del mere. Der er nogen rigtig fornuftige teknikere hos Tjekvand.dk, som du kan snakke med, Morten tlf. 24677845.
Hvis du indsamler fra taget,-hvordan forhindrer du så fuglene i at skide i dit vand? Jeg indsamler også regnvand, primært til mine høns, og der finder jeg rigtig mange rare sager. Det sjoveste var en lille krabbe:-).
Mvh
Helle på Møn

Det er skøønt at bo på en gård fra 1721(Uden stråtag). Uddannet tækkemand og byggetekniker.

Svar til Osolemio:
Temperaturen ligger mellem 8-12 grader året rundt (forudsat at tanken ikke ligger tæt på terræn).
Bakterier (eller over en kam mikroorganismer) behøver alle ikke sol for at leve - der er jo heller ikke lys i dine tarme, hvor ca. 80-90 % af alle dine celler/mikroorganismer i din krop befinder sig.
Der skal ikke meget nærring til for at de kan trives - der sker også en mineralisering, hvorved der frigives nærring som så kan optages af de mikroorganismer du ikke ønsker i dit vand.
Der er flere vandværker som har haft seriøse problemer pga. fugle der har dumpet afføring i drikkevandet.

De 15 kr. pr liter er den pris som jeg skal give for at få leveret 1 m3 vand fra vandværket - hertil skal der tillægges spildevandsafgift som variere fra 0-3,80 kr/m3 i det åbne land og 20-60 kr/m3 for afledning til off. kloak.
At du ikke skal betale spildevandsafgift må bero på at din kommune så vælger at fritage dig pga. genanvendelse af regnvand. Men leder du til off. kloak mener jeg det er en fejl at kommunen vælger dette - men jeg tror nu ikke din kommune har valgt at give dig fritagelse for spildevandsafgiften. Fritages du for afgiften i det åbne land er det statskassen der mister penge - er det på den offentlige kloak er det de resterende forbruger der skal betale gildet.

Hele dit system skal iøvrigt laves efter Teknologisk instituts anvisning.

Til Raknes:
Kommunen blander sig i hvor du får dit vand fra. Det skal overholde de krav der er stillet, herunder grænseværdier i forhold til de parametre du opstiller. Eksempelvis vil du modtage et påbud om at forbedre din drikkevandskvalitet, hvis du har for høje værdier i vandet fra egen boring - så allerede her må det være indlysende at en kommune også blander sig i et regnvandssystem til drikkevand.

Dele af sjælland har for lidt nettoinfiltrerende regnvand (den del der bliver til grundvand) og må derfor tage overfladevand fra søer for at kunne forsyne forbrugerne - dette er ikke et argument for at alle bare kan tage det vand der er omkring og anvende det til drikkevand. De vandværker der bruger overfladevand er også underlagt et kontrolsystem der skal sikrer sundt drikkevand.

/Mulle

 

 

 

Mulle, du misforstod mig. Naturligvis blander kommunen sig i din vandkvalitet, men hvor du får dit vand fra er der ingen der spørger om.
Helle

Det er skøønt at bo på en gård fra 1721(Uden stråtag). Uddannet tækkemand og byggetekniker.

Annonce
Skrevet af Raknes på 24 jun 2011 10:38
Mulle, du misforstod mig. Naturligvis blander kommunen sig i din vandkvalitet, men hvor du får dit vand fra er der ingen der spørger om.
Helle



 Men kommunen skal vide hvordan hver enkelt ejendom bliver forsynet. Du kan fx se det af din BBR hvorfra vandet leveres.

Kommunen har en vandforsyningsplan som administrationsgrundlag.


 

 

 

jeg har selv egem boring fra 30 m. dybde - lækkert vand! Jeg ville nødig give mine unger vand, der har trillet ned ad et asbesttag først. Desuden er der så megen forurening i luften, som lægger sig og følger med regnvandet ned, at du slet ikke kan styre, hvad du hælder indenbords.

 

Skrevet af uldal på 26 jun 2011 10:24
jeg har selv egem boring fra 30 m. dybde - lækkert vand! Jeg ville nødig give mine unger vand, der har trillet ned ad et asbesttag først. Desuden er der så megen forurening i luften, som lægger sig og følger med regnvandet ned, at du slet ikke kan styre, hvad du hælder indenbords.

Taget er ikke asbest. Derudover ville jeg aldrig drømme om at bruge regnvandet til andet end tøjvask og toiletskyl - med mindre det filtreres.

Og det var også det jeg skrev ovenfor. Først et partikelfilter, dernæst et kulfilter og til sidst UV filter. Men der er ingen ide i foretagendet, hvis vandet efterfølgende ikke bliver brugt til særligt meget. F.eks. opvaskemaskine og bad.

Gøre 1980'er rækkehus energirigtigt:

Fokuserer ikke på problemer, men på løsninger

Tænker globalt, inkluderer alle relevante årsag/virkning forhold 

Prøv at kontakte kommunen med din ide. Så får du svaret.

 

 

 

fremgangsmåden er at det er det samme princip som at bruge 5kw.
solcelle andlæg. med at sende overskuds el i nettet.

som "regnvands andlæg" hvor det overskuds drikkevand.
der bruges i handerne der bliver filtreret.!!!
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis