Regnvand til drikkevand

Hvad skal der til for at jeg kan bruge regnvand som primær kilde til alt vand i huset?

Der findes filtreringsløsninger, som kombinerer flere filtre: Først partikelfilter, dernæst kulfilter og til sidst UV filter.

Regnvandstanken er i jorden, dvs vandet er altid koldt, og der kommer intet sollys til, så der er ikke vækstbetingelser for bakterier. Vandet fra tanken tages 10 cm under overfladen via en flyder hvor det er renest, da sand ligger på bunden, og evt olie og andet der er lettere end vand, flyder ovenpå.

Pumpen stopper med at tage vand fra tanken når den kommer ned på et vist niveau, og overgår derefter - via en cisterne - til at tage vand fra vandværket indtil der er vand nok i regnvandstanken igen.

Men uanset hvor meget jeg renser vandet, selv om det er meget renere end det der kommer fra vandværket, så skal jeg stadig kunne dokumentere at det ER rent nok.

Hvilke krav stilles der - og er det realistisk overhovedet?

UV filtre i denne størrelse skal have skiftet lampen hvert år (ca 1000 kr), og de bruger 30 til 60 watt, alt efter størrelsen. Jeg ved faktisk ikke om lampen kører 24/7, eller kun når der er flow, for ellers bliver det en dyr elregning ... men med egen produktion af el fra solen, så kan man sige at det i det mindste delvist er fra vedvarende energi.

Dertil, at den energi der afsættes i løbet af fyringssæsonen trods alt indgår i opvarmningen af huset. Ikke meget, nej, men energien "bliver ikke væk". Om sommeren, hvor der ikke er brug for opvarmning, er det selvfølgelig ikke nogen fordel.

Jeg hører gerne fra nogen der ved noget om regler på området, og hvad der er af muligheder for at løse problemet.

Gøre 1980'er rækkehus energirigtigt:

Fokuserer ikke på problemer, men på løsninger

Tænker globalt, inkluderer alle relevante årsag/virkning forhold 

Hvad skal der til for at jeg kan bruge regnvand... Vis hele indlægget
11 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af hans2.hansen på 05 jul 2011 20:51
fremgangsmåden er at det er det samme princip som at bruge 5kw.
solcelle andlæg. med at sende overskuds el i nettet.

som "regnvands andlæg" hvor det overskuds drikkevand.
der bruges i handerne der bliver filtreret.!!!


De to ting har intet med hinanden at gøre.

Det ene er energi og dit elapparat er ligeglad med om energien kommer fra sol, vind, kul, vand eller atomkraft.

Det andet er vand og din krop reagere på hvor det kommer fra. Er det fyldt med skadeligt indhold reagere kroppen negativt. Og ja, man kan filtrere, fjerne forskellige stoffer - men hvad hvis det går galt?

/Mulle


 

 

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis