Nu har jeg fået nok.

Gennem efterhånden meget lang tid har vi planlagt at bygge hus og havde besluttet os for at lade et typehusfirma stå for byggeriet i totalentreprise. Hvad man ikke kommer ud for i den anledning ligger et stykke udover det jeg havde forventet.
En sælger smed et tilbud henover køkkenbordet til straks-underskrift. Uden tid til at læse det igennem og til at få kontrakten gennemgået. Det var her og nu, ellers var prisen højere. Han blev selvsagt sat på porten.

Det firma, der virkede mindst træls har vi gennem en del tid prøvet at få en aftale på plads med. Sjældent har jeg dog oplevet noget lignende af rod og spielverderberi. Køkken, bad, mm skal leveres af hans underleverandør, så vi tog ud til dette firma. Servicen var som skulle vi handle mælk i Netto. Ingen interesse for, hvad vi ønskede. Glimrende illustreret ved, at vi udtrykkeligt sagde, at vi ikke vil have en frithængende emhætte, da ingen her gider polere sådan en omtrent dagligt. Hvad kommer de op med? Frithængende med et flot buet glas og rustfri stål. Hurra. Tjah, vi skulle være gået fra starten, for allerede da de så tegningen af huset sagde sælgeren, at det er jo et XX-hus. Dem har vi en fordelagtig aftale med, I får 25%. Resten af betjeningen var som i et statsmonopol.
I parantes bemærket har jeg alle steder vi har været og se på køkken kunne forhandle 20-25% af prisen på mindre en 10 minutter.

Vi har været i andre køkkenfirmaer, og specielt et firma skilte sig ud, Ikke blot med fornuftige priser, men også ved at yde supergod service og tage udgangspunkt i det VI gerne ville have. Det gav anledning til kiv og bøvl med byggefirmaet, som dog efter mange trækasserier er endt med at acceptere dette firma som leverandør.
Så kommer det til gulvfliserne. Vi vil have en hel del med enten skiffer, granit eller basalt. Det kan deres leverandør ikke klare; han gør kun i klinker. Jeg vil sgu ikke have brændt ler med glassur... Nå, men vï fandt så et godt tilbud på slebet granit i lige den farve vi gerne vil have fra et stort annerkendt firma. Igen bøvl med at få dette annerkendt som leverandør. Byggefirmaet er ikke kommet op med noget kvalificeret bud på en leverandør. Vi har selv måtte finde nogle, som de så efterfølgende skal godkende.

Seneste omgang håbløshed kom den anden dag. Der er lavet jordbundsundersøgelse, så der kan dannes et overblik over, om der skal ekstra funders eller lignende. Det har taget byggefirmaet 11 -skriver elleve- dage at få videresendt mailen med det foreløbige resultat. En simpel videresending af en mail til min adresse, som de allerede har i ders mailsystem.
For at få uddybet betydningen af et par ting i den foreløbige rapport ringede jeg til firmaet der har lavet boringerne. Jeg fik også svar på det jeg spurgte om. De havde allerede inden boringerne fortalt mig -jeg ringede og spurgte- at jeg ville få den endelige rapport efter ca 14 dage. Nu fortalte de mig, at den endelige rapport ville komme om om yderligere 14 dage, da de havde folk på tidlig ferie. Altså ville der gå 4 uger fra boring til endelig rapport. Dobbelt så længe som lovet.
Det skal siges, at byggefirmaet ikke havde sat nogle kommentarer eller andet på mailen med den foreløbige rapport, så det er ikke det tiden er gået med.

Nu er min tålmodighed ved at slippe op.
Som sejlende i langfarten er jeg hjemme i 10 uger ad gangen og ude i ligeså lang tid. Det ved byggefirmaet godt. Jeg vil have noget bevægelse i tingene, nu hvor jeg er hjemme, så jeg ikke skal sidde på en langsom og ustabil internetforbindelse og ordne tingene ovenpå en arbejdsuge, som normalt er på over 84 timer. Nu trækker tingene ud igen pga jordbundsundersøgelsen og alverdens smøl. Snart er det sommerferie, og når den en overstået er jeg borte igen, med deraf følgende, at det hele går meget langsomt. Yderligere forsinkelser.

Imens ligger vores byggegrund og spiser havregryn fra kontoen, ejendomsskatter mm gnasker ligeså lystigt. Ingen kvaler, Chr. betaler. Krise i byggeriet, ja det tror pokker med den performance. Passede jeg mit job på samme måde stod vi på grund eller koliderede mindst en gang om ugen.
Jeg orker simpelthed ikke at skulle til at starte hele cirkusset op med endnu et byggefirma og skulle til at trave gennem endnu en bunke fejldaterede,  selvmodsigende og vrøvlede prisoverslag, diskussioner om vi kan få det køkken og det gulv vi vil have (eller gå på kompromis for at få fra deres leverandører). Jeg er sgu klar til at sælge grunden med alle de omkostninger der følger med bare for at blive fri for alt det her bølv.

Nå, men så fik jeg da luft for min frustration.

Chr.


Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvorfor kontraherer du ikke med en fornuftig håndværksmester, og lader ham stå for totalentreprisen?
Alle de tåbelige skidesprællere, som snylter i typehusfirmaerne, kommer du bare til at betale uden at få noget igen af dem.
Hvad forestiller du dig at få ud af at betale en masse overhead costs?
Har du ikke set og hørt noget, der antyder, at selv fine typehusfirmaer kan fejle og svigte?
Disse typehusfirmaer skal selv ud og kontrahere med andre håndværkere, men lægger så deres golde avancer oven i. Hvad er din fidus i det????
Alt hvad der bliver installeret i huset, lægger de også fortjenester oven i, hårde hvidevarer, fliser, køkken, badeværelsesinventar etc etc etc etc. Det er jo derfor de er forpissede, når du så frækt selv vil bestemme noget!!
Det eneste problem i mit forslag er jo klart, at du er væk så længe ad gangen, men det burde kunne løses, med en du har tillid til.

Med venlig hilsen
ktm

 

Ja det tegner ikke helt godt.

Men du er selv i en vis grad ude om det. Du har formodentlig valgt det forkerte firma.
Du har underskrevet en kontrakt uden uvildig rådgivning. Og uden at kende konsekvenserne til bunds.

Dernæst: Hvis det er en almindelig typehusentreprisekontrakt, (som jeg iøvrigt ikke kender særligt godt), så har typehusfirmaet fat i den lange ende.
Dernæst. Hvorfor render du rundt og kikker i rapporter om jordbundsundersøgelser? Forstår du den? (Jeg ved godt at du nok skal betale for noget ekstrafundering, måske). Der må jo være en tidsplan der fortæller hvornår byggeriet skal starte og hvornår jordbundsundersøgelserne skal være afsluttede.

Du har ikke en dyt med din entreprenørs underleverandører at gøre. Du læser blot i kontrakten hvad der er bygherrens ansvar og pligter og hvad der ikke er. Og hvis du tvivl om noget er det den af entreprenøre udpegede kontraktansvarlige, (byggelederen) du henvender dig til. 10 gange i døgnet om nødvendigt.

@hpox.
Jeg har ikke underskrevet en kontrakt, for jeg vil have at byggefirmaet, som totalentreponør, kommer med en klar og entydig kontrakt. Ikke noget med at ventilationsanlægget beskrives som en Genvex model XX eller tilsvarende. 
Jeg har en rådgiver på sagen, og det volder byggefirmaet kvaler. Han stiller krav om at de kommer med præcise specifikationer, hvilket de åbenbart ikke er vant til.
  
Jeg har selv forlangt jordbundsundersøgelserne lavet inden der kommer en kontrakt, for det kan være en meget stor joker i byggeprisen. Fra starten forlangte jeg et fast tilbud, hvor alle specifikationer var på plads, så der ikke skal være nogen "øh, det skal vi lige finde ud af". Når der påbegyndes så kører toget uden stop. Det var der enighed om. Det hele skal kunne kører uden min tilstedeværelse, men selvfølgelig med et proff tilsyn til at holde dem i ørene.

Jeg læser jordbundsundersøgelsen ligesom jeg læser alt andet fordi jeg vil vide, hvad det er der arbejdes med, og så jeg kan stille kritiske spørgsmål. Denne finurlighed har f.eks reddet mig fra at hoppe på limpinden med hensyn til varmeanlæg/ventilation, som mange har brændt anllerne på. Det sendte de første byggefirmaer på porten. Termodynamikkens anden hovedsætning (energibevarelsessætningen) gælder til nogles overraskelse også på byggeri.
Med hensyn til jordbunden, så er der en klausul i købskontrakten på grunden om tilbagekøb eller at kommunen tager del i omkostningerne, hvis der skal efkstrafunderes udover 40.000 kr, og at de skal informeres inden byggestart, så alene derfor er der al grund til at have sat sig lidt ind i tingene. Min kommende nabo fik en ekstra regning på 70.000 kr til egen lomme fordi han ikke havde taget misteltenen i ed inden kontraktunderskriften kom på. Jeg kender ikke de nærmere detaljer i hans sag, så jeg kan ikke uddybe den.

Når først byggeriet er sat i gang har jeg intet at gøre med, hvem der leverer, så længe det ligger indenfor specifikationerne. Men det er mig, der bestemmer, hvilket køkken jeg vil have, og hvad jeg vil have på mine gulve. Kan hans sædvanlige leverandør ikke levere det vi vil have, så må han finde en anden der kan. Det har han hidtil ikke evnet. I min verden har vi en regel der siger, at den der betaler orkesteret bestemmer musikken. Her er det mine penge det foregår for, men det har byggefirmaet vist ikke fattet.
Jeg burde sparke mit byggefirma ad pommern til, det har jeg ihvert fald lyst til, men jeg har heller ikke lyst til at starte forfra på en ny omgang.

Chr.


Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Så finder jeg ærlig talt dine fustrationer noget uberettigede.
Når der ikke er underskrevet en kontrakt så er det da bare at finde en anden entreprenør. Eller anden entrepriseform?
Og noget tyder da på at du er på vej i kanen med den forkerte entreprenør.
Og hvis alle de ting du nævner om materialer osv. er vigtige forjer så er det da et arkitektfirma du skal have sat igang med noget projektering. Dernæst måske en hovedentreprenør og evt. nogle bygherreleverancer, (Selv det osse er noget skrammel)
Hwa' piver du for? :o)
Annonce
Og lige en til på sengekanten.
Hvorfor roder du dit byggefirma, som du ikkeengang har en kontrakt med, ind i jordbundsundersøgelserne? :o)
Hej Chr.

Med al respekt for din problematik omkring denne vigtige beslutning det er at bygge hus, vil jeg tillade mig at påpege et par klare faresignaler, der taler for at du bør bruge lidt energi på at finde en bedre samarbejds partner til dit projekt.

1. Han har helt klart ingen respekt for at det er dine penge der skal betale for hans "tågen" rundt.
2. Han forsøger at skubbe alle beslutnings processer han bør tage sig af tilbage på dig.
3. Et samarbejde der nærmest er blevet en konflikt inden opstart, er dømt til at mislykkes, i kommer til at slide hinanden op, og ender temmelig sikkert i en rigtig konflikt inden i bliver færdige.

Det bør i øvrigt ikke være noget problem for et professionelt byggefirma at fremkomme med et bindende tilbud på en klart defineret opgave, ( det plejer at tage os en eftermiddag ) og ellers må de som minimum kunne fremkomme med et overslag med max +/- 10 -15 %

Alternativt bør du som minimum betinge dig at der skal hyres en uvildig bygge sagkyndig til at godkende alle etaper inden du afregner, og for guds skyld betal ikke forud, når alting er så usikker allerede på nuværende tidspunkt.

Med venlig hilsen - www.boligogbyg.dk
Glem alt om typehusfirma, find en anderkendt lokal mure- eller tømrermester og få ham på som totalentreprenør.

Svendborg er så lille at alle ved hvilke håndværkere man kan stole på.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis