Ventilation som ikke er der på gammelt hus

Hejsa
Jeg er helt ny herinde, men forummet virker alle tiders.
Min kæreste og jeg købte et hus (Tjæreborg hus) fra 1968 sidste år og er ved at sætte det i stand. Jeg er så gået i gang med efterisolere oppe på det kolde loftrum. Pyha! Hårdt arbejde
Anyway, jeg har læst en del teori og ventilation på på loftet og fundet frem til at man jo skal have 1/500 ventilation på loftet af husets samlede areal. Det kan huset fint leve op til, men så læser jeg jo også, at der skal være ventilation ved tagfoden og det er så her at mit hus ikke rigtig kan være med mere. Huset er et vinkel hus og på den korte side af vinklen er der omkring 1 meters udhæng, så der kommer masser af luft ind, men på de lange sider af huset der er der ingen ventilation. Isoleringen ligger helt ud til taget og da jeg så fjernede den, så var jeg helt sikker på at der var ventilation bagved - men nej, for der sidder et bræt. Jeg vil gætte på, at det er et vindbrædt (som selvfølgelig sidder fast med noget på den anden side af det i kan se på billedet) - og det skal jo helst være der, så nu er jeg gået i stå.
Jeg vil meget nødig i gang med at pille tagplader af på ydersiden, for det er et skiffereternittag fra 1968 og ærligt har jeg ikke rigtig mod på den manøvre.
En af mine tømrervenner sagde, at hvis der ikke er sket noget med huset til i dag, så sker der nok heller ikke noget i fremtiden, men han sagde også at der nok ikke var nogen der ville tage ansvaret for den manglende udluftning på den ene side af huset.
Jeg sender et par billeder med. Måske er der venlig og klog person der kan hjælpe lidt?
Sig endelig til hvis der mangler info
Hejsa Jeg er helt ny herinde, men forummet virker... Vis hele indlægget
12 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg har købt mig et 22mm bor og er i gang med at bore huller med et par cm mellemrum hele vejen langs toppen på vindbrædderne og så skærer jeg mine murbats (som jeg har valgt at bruge yderst hele vejen rundt) skrå, så luften kan komme hen over isoleringen. Det er vist det rigtige at gøre om end temmelig stort stykke arbejde. Jeg er nemmelig også ved at installere mekanisk ventilation og bygge gangbro samtidig med ... pheeew!

Til Hpox. Jo jo, der er da naturligvis 6 sider . Enderne: den ene ende er helt uden ventilation, for der er bygget videre på huset med en flad tilbygning (udstue). Den anden ende er der samme type udluftning som jeg har nævnt at der på de 2 lang-sider af huset og så er der jo så den korte side af vinklen - det er der at der er ca en meters udhæng og masser af ventilation.

Tak for svarene
http://guiden.rockwool.dk/konstrukt...itterspaer

Du kan nøjes med at lave ventilation i hver 3. spærfag. Ved at du flækker de siddende vindbræt på ca. midten. Med din evt. nyindkøbte el-stiksav.

Et 22 mmhul rækker som en skrædder i H......
Næsten uanset hvor tæt du borer hullerne.  )

Prøv at regne ud hvor mange huller du skal bore for at opnå 1/500 del af bygningens areal,
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis