Ventilation som ikke er der på gammelt hus

Hejsa
Jeg er helt ny herinde, men forummet virker alle tiders.
Min kæreste og jeg købte et hus (Tjæreborg hus) fra 1968 sidste år og er ved at sætte det i stand. Jeg er så gået i gang med efterisolere oppe på det kolde loftrum. Pyha! Hårdt arbejde
Anyway, jeg har læst en del teori og ventilation på på loftet og fundet frem til at man jo skal have 1/500 ventilation på loftet af husets samlede areal. Det kan huset fint leve op til, men så læser jeg jo også, at der skal være ventilation ved tagfoden og det er så her at mit hus ikke rigtig kan være med mere. Huset er et vinkel hus og på den korte side af vinklen er der omkring 1 meters udhæng, så der kommer masser af luft ind, men på de lange sider af huset der er der ingen ventilation. Isoleringen ligger helt ud til taget og da jeg så fjernede den, så var jeg helt sikker på at der var ventilation bagved - men nej, for der sidder et bræt. Jeg vil gætte på, at det er et vindbrædt (som selvfølgelig sidder fast med noget på den anden side af det i kan se på billedet) - og det skal jo helst være der, så nu er jeg gået i stå.
Jeg vil meget nødig i gang med at pille tagplader af på ydersiden, for det er et skiffereternittag fra 1968 og ærligt har jeg ikke rigtig mod på den manøvre.
En af mine tømrervenner sagde, at hvis der ikke er sket noget med huset til i dag, så sker der nok heller ikke noget i fremtiden, men han sagde også at der nok ikke var nogen der ville tage ansvaret for den manglende udluftning på den ene side af huset.
Jeg sender et par billeder med. Måske er der venlig og klog person der kan hjælpe lidt?
Sig endelig til hvis der mangler info
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Så vidt jeg kan se, ser dit loft tørt og sundt ud, så er der altså ingen grund til at begynde at rode med mere ventilation. Jeg er sikker på at den tømre der har lavet det arbejde der er gjort, har vidst hvad han lavede. Så fyld du nu bare mere isolering over huset og lad tingene være som de er bygget.
Det var et helt igennem rigtig godt svar fra din tømrerven.
(Næsten som jeg kunne have sagt det selv)

Jeg ser at det er hus med "helvalm" - kaldes det vist.
Men jeg forstår ikke rigtigt din beskrivelse af den eksisterende ventilation.
Hvis det er et vinkelhus har det 6 sider. (Li'som en ko i øvrigt :o))
Og der er kun ventilation i tagudhænget på de 2 af siderne, dem inde i vinkelen?
Hvis du er sikker på det så skal der uafviseligt gøres noget i forbindelse med efterisoleringen.

(Den noget specielle løsning med de korte lodrette stykker beklædning mellem mur og udhæng/tag er den uden betydning for ventilationen?. En ”Selvbygger” og GDS- er har rigtig hygget sig med den opsætning :o))

Vi hører gerne om ovenstående opfattelse kan berigtiges. :o)
Håndværker.
Du kan være helt sikker på at den håndværker ikke har vidst hvad han har lavet.
Det er overvejende sansynligt et selvbyggerhus.
Og indvundne erfaringer har vist der skal være væsentligt bedre ventilation i tagkonstruktionerne end man udførte det i 1968. Hvor isoleringslaget var så tyndt at varmen fes op i tagrummet og på det nærmeste sikrede + temperaturer i samme tagrum. Året rundt.
Jeg tror at kravet kun var 1/1000 del af grundarealet og ingen tagrumsventilation i kippen.
Jeg må helt klart støtte mig op af hpox´s udmelding (!), jeg ville heller ej satse i det her tilfælde. Få lavet vinbrættet om, så der er en spalte på 3 cm op til overkant spær, og lad den følge med op ad spærene så vinden bliver ledt hen over din nye isolering, og ikke ind i enden.

http://www.lyrk.dk
@Naver
Jeg fornemmer at det næsten gør ondt på dig at være enig med undertegnede!
Snup du en Pinex så går det snart over. :o)
Annonce
det er frygteligt....

http://www.lyrk.dk
HÆ HÆ
Hvorfor tror de herre jeg går ind og vrøvler lidt på spørgerens spørgsmål
Fordi du er go' til at vrøvle jo! .O)
Fordi du er go' til at vrøvle jo! .O)
Nå Nåeh !
Det kunne jo også tænkes at når jeg ser et så indlysende spørgsmål for de herre, der har ligget ubesvaret lidt længe.
Så vrøvler Håndværkeren lige lidt
For så skal de herre lige ind og se hvad han nu har skrevet  og så er der mulighed for et rigtigt svar til spørgeren
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis