Forberedring af ror på redningsbåd

Makkeren og jeg er i gang med at ombygge en 34" fritfaldsredningsbåd til motorsejler og er nu nået til udfordring nr. 117 i projektet: Bådens styreegenskaber skal forbedres.

Bådens dyse (se foto) giver ikke nok styring ved lav fart, og når vi en dag skal have sejlene op, vil vi få svært ved at styre ved lave motoromdrejninger.

Vi har gjort os nogle tanker og er nået frem til følgende mulige løsninger:

1. Dysen afmonteres og erstattes af et "normalt" ror.

2. Der monteres et rorblad på dysen, rorlejerne udskiftes med "nummeret større" og skoen under dysen forlænges.

3. Vi bevarer dysen uændret, forlænger skoen og monterer et selvstændigt ror i umiddelbar forlængelse af dysen.

Som nødror har vi talt om at lave et ror, som kan hængsles på hækken efter "skabs-låge-princippet", men hvis vi vælger løsning 3., så forekommer nødroret overflødigt.

Forslag?

Mvh
Flemming


Meget kan svejses med pind!
Makkeren og jeg er i gang med at ombygge en 34... Vis hele indlægget
16 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
hvis jeg ikke rager helt fejl, så ligner skibet etmder blev stillet et spørgsmål om, for et års tid siden.
Mener, at det ar noet ned, at den skulle udrustes til en grønlandstur. Men kan oså være, at det var et andet skib.
beklager astefejl, men er stadig lidt ude af drift, efter en prop i oliesystemet...

 sætteskipper i 1973

maskinmester i 1974

Makkeren og jeg takker for de mange interessante kommentarer i denne tråd, om end de ikke alle er lige relevante.  I skal dog ikke snydes for et svar herfra:

1. Båden skal laves om til en robust motorsejler, som kan klare mosten langs Grønlands vestkyst. Sejlegenskaberne er ikke super vigtige, og vi stiller os tilfredse med hjælp til fremdrift, når vinden kommer ind agten for tværs. Vi har bevidst fravalgt en dybere køl, da vi ønsker at kunne gå ind på lavt vand.

2. Farven er særdeles hensigtsmæssig til vores brug og er i øvrigt ikke udsædvanlig. Prøv at lave en Google søgning på ”orange boat”. Det er vel nok også de færreste redningsbåde, som er udrustet med en rig. Forslaget om at finde en anden farve til overbygningen er dog noteret.

3. At omdøbe et skib betyder uheld – det ved enhver. Kvinder om bord  (hvis de er bornholmere) siges også at bringe uheld. Vi er ikke specielt overtroiske, men hvorfor løbe en unødig risiko og udfordre skæbnen til søs? Vores båd hedder Deepsea Delta, og sådan er det. Boreriggen Deepsea Delta hedder i øvrigt nu Songa Delta, så der burde ikke være nogen konflikt her.

4. Indeklimaet i båden er slet ikke så ringe, og når først vi får monteret to stk. Moonlight luger fra BSI, samt isoleret ruffet med Armaflex, bliver det ren luksus. En Refleksovn og tre radiatorer skal holde kulden for døren om vinteren.
 
Lige nu gælder det forbedring af bådens styreegenskaber, så hvis I har noget genialt at byde ind med, så sig endelig til

Mvh Flemming

Meget kan svejses med pind!
hej er der ikke noget med at den tupe rund om skrugen tager ca. 50 % af kraften af skrugen fremdrift jeg hade en lille elmoor den kunne ikke dive min kano frem for jeg afmonteret den plastig kappe der skulle forhindre at skrugen skulle ramme bunden og forhindre at tang og andet at blive fanget i skurgen
hilsen rene

renek Bæltbåden af 1887(kertemindebåd)

danmark ældste bermudarig (bermydiansk sloop rig )

Der har du da misforstået noget René, sådan en dyser forbedre skruens tryk væsentlig, da den samler vandet i en mere samlet stråle agterover. Jeg har hørt at sådan en dyse skulle kunne give op til 25% mere kraft !
Det jeg frygter mere er hvis der kommer en go isklump derind ?
vil cive håndværkeren ret. nen det forudsætter jo. at dysen er konstrueret rigtigt, ellers kan det have den modsatte effekt. det er nok det Rene' har været ude for..

 sætteskipper i 1973

maskinmester i 1974

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis