Rengøring af betontegl

Vil lige hører ang. højtryks spuling af beton tegl, man ødelægger vil ikke en belægning eller skal man efter behandle ????

Vil lige hører ang. højtryks spuling af beton tegl... Vis hele indlægget
21 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Det ved jeg ikke.
Betegnelsen vedligeholdelsesfri er vel lige så gammel som mennesket selv.
Så hvad med ca. 30.000 år. +/- :o)
Lige netop det med Eternitplader, står for mig som noget af det mest mystiske inden for miljøhalløj.
Jeg er helt med på, at de arbejdere, der gik i støvet hver dag på fabrikken, sikkert uden åndedrætsværn, i allerhøjeste grad var eksponeret, og de tømrere der hver dag, år ud og år ind, skar hjørner af Eternitplader, uden åndedrætsværn, ganske givet har været i en risikosituation.
Siden jeg var ganske spæd, har jeg jævnligt været med til at tumle med disse tagplader i større eller mindre grad, herunder at skære hjørner. Nu er det dog lykkedes mig at opnår en så høj alder, at jeg er tæt på at blive aldersrentenyder, Eternitplader til trods.
Jeg sad og gloede TV, den aften, hvor en doktor i sygdomme, stod og proklamerede entydigt, at blot et enkelt fiber ud af trillioner, landede i lungen, ja så var man dødsens. Er det 40-50 år siden?
Da havde jeg allerede flere gange stået i disse asbestskyer + jeg havde rodet rigtigt meget med asbestholdige bremser på biler.
Jeg var dødsdømt!! Jeg gik derfor ud og købte kiste, gravsted, ligskjorte og valgte salmer til min begravelse til brug ved min snarlige afsked med dette jordeliv i en meget ung alder!
Det fik jeg så alligevel ikke brug for.
Hver dag strammes reglerne for håndtering af asbestplader voldsomt op, så mange i dag tvinges til alle mulige fantasifulde måder til at skille sig af med disse plader, og myterne om deres farlighed florerer i en grad, så en nedsmeltning på Barsebäck forekommer at være en ligegyldig og nærmest munter hændelse ift. at skifte en tagplade på sit tag.
Men når det så er skrevet, må jeg medgive, at rigtig mange har tjent smukke udkommer på denne "naturkatastrofe".

Er det bare mig, der følger sig til grin?

Med venlig hilsen
ktm

 

Nej, det er selvfølgelig sundseds skadeligt men efterhånden lige så opreklameret som skimmelsvamp er, det har eksisteret i husene i tusindvis af år, men lige pludselig er det samfundsfjende nummer 1, alle snakker om det og alle er bange for det.
Jo, men er der ikke penge i lortet???

Med venlig hilsen
ktm

 

Jo, det er der sikkert, hvis man gider sådan arbejde.

Men nu er undertegnet mere til renovering og tagrenovering, frem for skimmel sanering...

Det med at rende rundt med masker på indvendigt, og rive ting ned er ikke lige de mest spændende arbejde.

Så heller lidt udfordrende tagarbejde...

Annonce

Jeg ser ligskjorten for mig ktm. I asbestfiberforstærket råsilke naturligvis. .o)

Helt privat er jeg af den formening at man selvfølgelig skal gøre noget når et asbestholdigt produkt viser sig at være farligt.
Forbyde de farligste typer og kaste et par milliarder eller 4 i den videre forskning og udvikling af asbest. Måske kan de "ufarliggøres" ved coatning, spaltning, endevendes eller koges ved 100 grader, hvad ved jeg.
Der er slet ingen tvivl om at asbest er et fantastisk produkt med mange muligheder.
Men vi finder nok aldrig ud af det.
For som sædvanlig i den vestlige verden bruges utroligt mange ressourcer på at gå i panik med korte mellemrum.
Asbest, fugleinfluenza, agurkesyge, international terrorisme, AIDS, global opvarmning og dræbersnegle.

Men det mærkelige er jo at vi klarer den hver gang. Måske mangler vi bare selvtillid.
@KTM
Det med asbest har i hvert fald en lille smule på sig.
Når de gamle folk fra eternitfabrikken døde og skulle brændes tog det mellem 24 og 36 timer. Man havde særlig store urner til dem, der ikke fik så meget tid i krematoriet. Den største mener jeg var på ca 9 liters rumfang. Det var til de få, der havde nået 25 års jubilæet. De fik den med en plasticbuket i sammen med gratialet. Så var den kamufleret som vase og der var de første blomster til den snarlige begravelse.

Du skal sørge for, at dine efterladte oplyser myndighederne om, at du har arbejdet med asbest på hobbybasis. I henhold til Lov nummer 0606 af 06. Juni 1985 skal dine jordiske rester bortskaffes som miljøfarligt affald i kategori C. Kremeringen skal foregå på et særligt anlæg med finfilter. Hårde vilkår, men jvf EUs direktiv om eksport af miljøfarligt affald kan du ikke længere blive ophugget på stranden i Arlang (Indien) sammen med de gamle Storebæltsfærger.

Jeg vil slutte med at udtrykke min glæde over at du stadig er blandt os og bidrager på LDS. Det vil stå som et varigt og smukt minde til eftertiden.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Det er altid de folk, der har arbejdet ubeskyttet med Asbest, der taler om hysteri. Det er lommepsykologi, de prøver at overbevise sig selv om, at de ikke bliver syge... Men det gør over 400 personer i Danmark om året. De dør faktisk af det og nogle har blot været udsat for stoffet i få uger. Tænk lige på dette regnestykke. Hvis en person bliver 75 år gammel. Så er der i personens levetid 30.000 danskere, der er døde af at arbejde med Asbest. 400 om året i 75 år.. Det kan vi ikke være bekendt, nu hvor det har været kendt i 40-50 år at det er kræftfremkaldende. Se dokumentation her.

 https://ing.dk/artikel/asbest-kan-g...ger-174050

pænt gammel tråd, du har oplivet.

Det er som om evangeliet bare skal prædikes..


Vi prøver igen, i morgen --

Jeg kan se at han har pænt mange indlæg denne gang, efter en pause. Jeg ved ikke rigtig hvad der foregår, for jeg troede han havde været alle gamle indlæg igennem. 

Måske manio deression. Så ligger man et stykker tid for at komme godt op over alle os andre et stykke tid.   


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis