Er koldvands vaskepulver lavet til "rigtig" kold vand eller?

Hejsa.

I disse krisetider er jeg gået i sparemode, og er begyndt at overveje at bruge koldvandsvaskepulver til vaskemaskinen.
Når jeg så læser lidt mere i dybden, så står der på alle de mærker jeg kan finde at vaskepulveret er effektivt fra 20 grader. 
Problemet består i at min 5 månederne gamle vaskemaskine har 30 grader som minimum, og ellers * (som koldvand) -se billede.
Er det * = 20 grader, eller er kold vand direkte fra koldvandstappen, uden nogen som helst opvarmning?
Og, kan koldvandspulveret fx. Care og Irmas bruges på * (koldvand), eller skal jeg stadig bruge 30 grader som min...?

På forhånd tak =)

Martin

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
når man siger rigtig koldt vand så er det vel køleskabs koldt vand.!!!

hvad med bakterielogiske verden i undertøj.!

og maskine kommer til at lugte af slam.
med mindre at man afkalker i kogevask reglmesigt (95 gr.)

men det er en fordel for turfolk i naturen. (biologisk nedbrydelig)
som kan købes i spejdersport.?

Du skal vælge det nærmeste på eller over 20 grader - i dit tilfælde 30 grader.

Årsag:
Vaskepulver har i mange år indeholdt enzymer - enzymer er et proterin som (for dem der er tilsat vaskepulver) kan "klippe" urenhederne i stykker. Ved at de bliver klippet i stykker er de lettere opløselige i vaskevandet og fjernes derved fra tøjet. Enzymernes aktivitet er bl.a styret af temperaturen. Tommefingerreglen siger at hastigheden fordobles for hver 10 grader temperaturen stiger. Så en stigning fra 20 til 40 grader betyder en 4 gange større hastighed.

Som så meget andet er der en begrænsning i begge ender - her starter den ved 20 grader (for at den er effektiv til vask).

Tidliger skulle temperaturen være højere, men udviklingen af enzymer har bevirket at man nu har nogle der er effektive ved lavere temperatur.

Til Hans2.hansen:
Kold vand er fra hanen dvs. 10-12 grader upåvirket.
Undertøj og lign. vil jeg fortsat vælge at vaske ved 60 grader

Slam - nej, det har jeg tit næsen i og sådan oplever jeg aldrig en vaskemaskine lugte af :-)
Og lugter den vaskemaskine af fugtig gnu fra afrikas savane vil jeg fortrække en skud rodalon efterfulgt af en vask med et skud eddikesyre (i opløsning). Ingen af delene behøver 95 grader - 40 er rigelig, der er ingen der gør toilet ren ved 95 grader.

/Mulle


 

 

 

jeg tænkte bare på "lukkedeverden" i vaskemaskine.!!!
så det kunne få det "skoldet" indvendigt.

men det "skrabe midler"du bruger til vaskemaskine
er der ikke så store fare for lugt.!
Skrevet af hans2.hansen på 20 jun 2011 22:43
jeg tænkte bare på "lukkedeverden" i vaskemaskine.!!!
så det kunne få det "skoldet" indvendigt.

men det "skrabe midler"du bruger til vaskemaskine
er der ikke så store fare for lugt.!

Der skal jo ikke overdoseres - det bliver det ikke renere af.

 

 

 

jeg tænkte bare på rette mænder ud hælder i vaskemaskinen
uden at du "skovler" den ind.!
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis