Brød bagning.

Hej allesammen,jeg læste om verdens letteste brødbagning.Det var i politiken, er der nogle som har prøvet, og hvad er resultatet .

Venligst Ymmot.
Hej allesammen,jeg læste om verdens letteste... Vis hele indlægget
17 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg har haft en brødbagemaskine og må indrømme at jeg ikke var sønderligt imponeret. Brødet var da ok, men så heller ikke mere.

I dag foretrækker jeg at bage mit brød på grillen. Den højere luftfugtighed her fremfor i ovnen giver en helt fantastisk krumme i brødet som ikke kan opnås i en alm. husholdningsovn, muligvis i en med damp, men det har jeg ikke prøvet. 
- Det er netop fidusen ved verdens bedste brød, at man får en dampeffekt når brødet kommes i den meget varme gryde og der bages med låg på. Har prøvet det nogle gange - det er supergodt og let at lave - og bliver endnu bedre når der tilsættes lidt surdej.

vh
gug
Hvis man nu laver sin almindelige franskbrødsdej, så ikke den skal hæve i et døgn, og bager den i ler eller støbejern.
Så må man da også få et mere lækkert brød?? Eller er jeg helt ved siden af.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Skrevet af EISOE på 29 aug 2011 17:32 
Mon ikke det er ca. samme måde en bagemaskine virker ?

Der er det jo i med det hele om aftenen - og stå op til friskbagt brød

I øvrigt tror jeg at jeg vil prøve KentAJs opskrift - den er med mere groft mel i - og havregryn skulle jo være så sundt og have en nedsættende virkning på kolesteroltallet


hm jeg tænker nu ikke selv så meget på kolesteroltallet, når jeg nyder bollen med en god blåskimmelost på. Mums 

Men opskriften tager ca. 15 min om aftenen og 10-15 om morgenen (+ bagetid) og giver ikke ret meget opvask  Stort plus i min bog. 
God fornøjelse med dem 
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Annonce
Skrevet af grandoldman på 31 aug 2011 13:36
Hvis man nu laver sin almindelige franskbrødsdej, så ikke den skal hæve i et døgn, og bager den i ler eller støbejern.
Så må man da også få et mere lækkert brød?? Eller er jeg helt ved siden af.

Fidusen ved langtidshævning er, at gluten i melet får tid til at arbejde, hvorved man får en meget mere lækker krumme, ikke så løs og smuldret, som ved traditionel hjemmebag.
Prøv det. Det er slet ikke vanskeligt overhovedet. Selv jeg kan uden komplikationer klare det.
Hustru eksperimenterer med surdej, men med vekslende resultat, men med den endnu bedre smag til følge, lige som hun eksperimenterer med diverse mere grove meltyper og fuldkorn m.m. Problemet er at få ædt alt det brød!

Der bliver en formidabel skorpe, helt i stil med f.eks. det man ved gode bagere i Spanien kan opleve med helt friskt brød der. 
Det lykkedes mig da også at knække et hjørne af en af mine gamle, skrøbelige bisser.

Med venlig hilsen
ktm

 

Jeg har igennem en lang periode bagt "verdens bedste brød" - altså grydebrødet. Det smager godt, og bliver som regel ret vellykket.

Men så fik jeg lyst til at gøre lidt mere ud af det. Derfor bagte jeg Meyers hverdagsbrød, hvor man laver en fordej, hvor en smule gær, mel og vand står i 2-3 døgn i køkkenet, og derefter tilsætter man resten af melet og ælter GRUNDIGT og koldhæver derefter. Så bagte jeg brødet i den sædvanlige gryde.

Det brød blev bare en klasse bedre. Bedre skorpe, mere luftigt og særligt en langt bedre og mere syrlig smag, men langt nemmere end surdej.

Det blev mit hidtil bedste brød.....
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis