Dyse i oliefyr.

Hej Allesammen

Der kommer så vidt jeg har forstået et nyt reglement omkring oliefyr. Tabet må ikke være over 10%.
For 4-5 år siden fik vi nyt fyr på vores gamle keddel. Det undrede mig dengang, at vi umiddelbart ikke fik nogen besparelse indtil jeg fandt ud af at der sad en større dyse i end i det tidligere. Jeg skiftede dysen til en mindre og vandt fra 220 grader i røggastemp til 160 grader. Der sidder en dyse der hedder 1,6 kg/time el 1,89 l/time.
Kan man skifte den til en mindre? Fyrtesten siger sod:0, O2: 10,1, Lufttemp:21, Røgtemp:161, Tab 11,5, Træk: 0,16.
Hvilke andre af disse parametre har man indflydelse på? Jeg kan se at man kan få en dyse der hedder 1,25 kg/time det er ca 25% mindre, end de jeg har nu. Hvor meget vil det give i mindsket røggastemp.

Mange hilsner Kovas


Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det kommer også an på, hvilket tryk oliepumpen kører med. En 0,40 gallon dyse giver fx. ca 1,13 kg/timen ved 6 bar, og
1,72 kg/timen, hved 14 bar. Tempraturen 1 meter nede i skorstenen bør lkke komme unde 90 grader, ellers kan man
få en våd skorsten.

Det er slet ikke så ligetil, at få valgt korekt dyse, foruden ydelsen, skal spredningsvinklen være korekt.

Hvis man isætter en for lille dyse, giver det ikke nødvendigvis en besparelse, heller ikke selv om skorstenstemperaturen falder (underfyring)

Det vil nok være en god invistering, at lade en fagmand køre fyret ind, med korekt dyse.
(er godt klar over, det er et gør det selv fora, men med de høje oliepriser, kan et korekt justeret oliefyr, spare en hel del)

mvh jens


 

 

Hej Tak for Jeres svar.
Det er selvfølgeligt rigtigt at trykket betyder noget for mængden af olie, men hvis trykket er det samme må der også være en tilsvarende mindre mængde hvis du går fra 0,5 til 0,4 gal/h.Ifølge manualen er fyret standard sat til 10bar.
Jens jeg har en servicemand der kommer en gang om året for at rense fyr og lave den lovpligtige test. Så jeg regner ikke med at lave det selv. Grunden til at jeg spørger her, er at jeg så er bedre forberedt når servicemanden dukker op. Da vi fik den nye brænder ( leveret af den lokale smed) sat til, satte han det bare på og så på flammen at den så rigtig ud. Uden at tjekke dysestørrelse. Så min interesse går på hvor langt ned kan man gå i dyse. Og hvorfor giver det ikke en besparelse hvis skorstenstabet bliver mindre. Ret beset er det jo fjollet at man går op i om fyret har et tab på 10 eller 11,5%. Det handler bare om 30l olie hvis du bruger 2000l.For mange år siden da jeg købte huset sagde min skorstensfejer at det kunne betale sig at sætte en plade ind i fyret i toppen for at sænke hastigheden på røgen, så det gjorde jeg. Det er så min teori at hvis man brænder mindre olie af i længere tid så er der en sansynlighed for at varmefladen lettere kan optage varmen og at noget mindre vil gå til spilde.
Skorstenen er inde i huset helt op til hanebånd og derover er den isoleret op til kip.Samme skorsten er også tilsluttet en brændeovn som jo vil fungere som udluftning når den ikke re i brug. Så umiddelbart er jeg ikke så bange for fugt i skorstenen. Alternativt er det vel billigere i så fald at få indsat en isokern, end at købe et helt nyt kondenserende fyr.

Mange hilsner Kovas

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Der hvor der kan spares meget, er at sørge for kedlen er fri for sod, og brænderen er ren.
Hej LL1.

Tak, men det er jeg sådan set klar over. Den her tråd handler egentlig ikke om at spare olie. Den handler om hvordan jeg kan komme til at overholde de nye krav til gamle oliefyr.Om det i princippet kom til at koste lidt mere olie er det sådan set ligegyldigt for mig. Jeg har bare ikke lyst til, eller penge at investere i et nyt fyringssystem.

Mange hilsner Kovas

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Annonce
Det kommer også an på, hvor effektiv din keddel er til at udnytte varmen. Det betyder også en del, hvor meget luft det får.
Dysestørelse, pumpetryk og lufttilførelse skal passe sammen, derfor er det svært at sige, hvilken tempretur man lander på.
Men en mindre dyse giver generelt lavere røggastempratur.
Hej LL1.
Jeg fandt vejledningen til fyret frem (bentone b10 fuv) Her er der en oversigt over dysestørrelser og pumpetryk og tilsvarende mængder. Heraf kan man se at der er rigtig mange mulige kombinationer. 0,40 gallon dyse er den mindste som listes, den kan gi fra 1,33k/h til 1,82k/h. Så hvis nu jeg havde sådan et måleapp. som fyrteknikeren har, så ville jeg lege lidt med kombinationen af tryk og dyse. Hvad bliver forskellen om man sænker trykket for den aktuelle dyse eller sætter en mindre i. Begge dele vil gi mindre forbrug pr. time, men længere brændetid. Og kan tabet mindskes?
Når jeg så spørger her så er det fordi det var rart at vide hvad man kan forlange af teknikeren. Min erfaring er at de helst bare gør som de altid har gjort.Det er vel ikke muligt at leje et måleapp?
Sod tal og o2 er vel udtryk for om luftmængden er tilpas.

Mange hilsner og tak Kovas

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.

Ja hvis du vil have oliefyrs teknikkeren, til at lave diverse forsøg, så bliver det nok på timeløn.
Der er ikke afsat tid, til det i et ordinært oliefyrs tjek.

Det er nok svært, at vudere om en mindre dyse, giver en besparrelse, da fyret jo får flere driftstimer.
Så selvom røgtemperaturen, bliver lavere, sendes der flere m3 varm luft/røg ud gennem skorsstenen.

mvh jens


 


 


 

Hejsa jens.

Det er jo en interessant pointe du har der. Indsætter et citat fra lovgivningen:
Loven og bekendtgørelse

I henhold til lov nr. 585 af 24. juni 2005 om fremme af energibesparelser i bygninger, har Energistyrelsen udstedt bekendtgørelse nr. 62 af 27.1.2011 om eftersyn af kedel- og varmeanlæg i bygninger.

§ 1 Bekendtgørelsen omfatter oliefyrede kedel- og varmeanlæg med brændere af forstøvningstypen, og fastbrændselsanlæg, dog ikke anlæg, der udelukkende anvender biobrændsel.

§ 4 Ejere af oliefyrede kedel- og varmeanlæg, der som hovedformål anvendes til bygningsopvarmning, skal lade anlæggene efterse som fastsat i denne bekendtgørelse.

§ 5 Oliefyrede anlæg skal energimåles én gang om året af en godkendt teknisk ekspert

§ 6 Grænseværdierne max sodtal 1 og max røgtab 10 % bør overholdes skal den tekniske ekspert rådgive om mulige forbedringer og Energistyrelsen kan træffe afgørelse om, at der skal foretages et energisyn.

§ 7 Hvis grænseværdierne ikke overholdes eller hvis kedlen er fra før 1977 skal den tekniske ekspert rådgive om mulige forbedringer og Energistyrelsen kan træffe afgørelse om, at der skal foretages et energisyn.

§ 8 Ved energisynet konstateres anlæggets årsvirkningsgrad, og den tekniske ekspert rådgiver om mulige forbedringer.

Det der er af interesse her er åbenbart sodtal og røgtab. Når mit sodtal nu er nul og mit røgtab er 11,5% så er det jo bare 1,5% jeg skal ha det bedre.Som jeg forstår det så slipper jeg for energisyn hvis jeg kan få røgtabet ned.

Ved du hvad energisynet går ud på? Skal man følge den rådgivning som gives. Hvad koster et sådan syn? Jeg kan godt se at det er dumt hvis en mindre dyse i virkligheden giver større varmespild, men det er jo røgtabet der focuseres på.

Mange hilsner Kovas



Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Nu er det nogle år siden jeg rode med oliefyr
Men som regel skal kedel være ren og fri fra sod.
Er kedel ikke ren løber røggasserne bare igennem og tabet er stort.
Som regl må røgen ikke "slippe skorsten" med en temp. under 100Gr. da vandet i olien kondensere i som følge kan komme løbesod og eller våd skorsten. Nogle skorsten er godkendt som våd skorsten og så kan man sænke temp. som man vil.
Jo højere dyse og pumpetryk giver højere røggastemp. Som standart er de fleste villafyr med 0,5Gal. og ca 10Bar tryk
Som standart sætter man fyr så den ikke soder og så giver man den lidt ekstra ilt(o2), da der kan komme støv/hunde/kattehår ind i blæser.

it is better to burn out than to fade away
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis