Rørsvejsning for dummies

Hej Handymænd!

Jeg har i forbindelse med et par projekter tænkt: Det ville være meget lettere hvis man kunne sætte det sammen uden skruer, søm, gaffatape og bussemænd.
- Så jeg vil gerne lære at svejse.

I øjeblikket pønser jeg på at ville lave nogle stærke skab/bord-konstruktioner med et skelet i rør og har læst her på forummet, at CO2 svejsning er det letteste at gå til, når først man har fået indstillet apparatet ordenligt. Ret mig hvis det er forkert.

Jeg vil ikke bruge det i en proffessionel sammenhæng, men kunne godt tænke mig et kursus i teknikken. Jeg har læst på forummet, at man kan tage AMU kurser, der er temmelig billige (omkring 100,- om dagen). Men jeg synes ikke, jeg kan finde rundt i de kursusbeskrivelser, de viser på Københavns tekniske skoles hjemmeside. Så mine spørgsmål er:

- Hvilken svejsemetode passer bedst til mit simple behov? Findes der evt. en oversigt over fordele / ulemper ved de forskellige metoder?

- Og er der nogen, som kan hjælpe mig med at finde et simpelt introduktionskursus på sjælland til billige penge?

På forhånd tak!¨

VH Bjørn.

 

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
ja co2 svejser er lige til at gå til.

hvis apparettet er rigtigt indstillet. den skal lyde som at stege bacon.!
uden at den splutter.

er det 20x20mm eller 20x40 mm rør eller bare nogle runde rør
helst undgå galvaniseret gods.!

men kursus aramenter er jeg ikke så kendt i dit område.!
Jeps. Det er Co2éren du skal have gang i.
Mht. galvaniseret, kan godt svejses, hvis du sliber galvaniseringen af omkring svejsestedet. Men gør det kun, hvis du har rigtig god udsugning, eller står udendørs, da det er sindsygt giftig røg der udvikles. Svejs i det hele taget ikke uden udsugning.

Hvad angår kursus, tror jeg du vil være mindst lige så godt hjulpet at en smed el. lignende. Der må da være en venlig sjæl herinde, der for en ramme øl og en pose kager vil bruge et par timer eller 3 på at lære dig det grundlæggende. Resten kommer med øvelsen, hvis man har det i sig. Nogle er født til at svejse, andre får det aldrig lært. (mig selv. feks., når det angår elektrodesvejsning )

Ville gerne selv hjælpe dig, men bor desværre i nordjylland...

Mvh. Kasper.
Tak for svarene! Det kunne være fedt, hvis der findes en person på sjælland, der vil ofre en eftermiddag på at vise mig 'the basics', da det lader til at AMU-kurserne er på sommerferie.

Nogle supplerende spørgsmål:

  • Hvad er forskellen på TIG svejsning og Lysbuesvejsning?
  • Hvad er forskellen på 'inaktiv gas' og 'aktiv gas' (i MIG / MAG)
  • Hvad er en pindsvejser?
  • Og kan man overhovedet stå udendørs med CO2 svejsning? Jeg har læst et sted at gassen kan blæse væk.
VH Bjørn.

 

tig er jo også lysbuesvejsning.

En inaktiv gas, blander sig ikke med smeltebadet. (argon er inaktiv)
Det gør derimod en aktiv gas, eks co2
Pindsvejser, er øgenavn for elektrodesvejser, eller også kaldt mma svejser.

Der kan svejses udendørs med co2, men det er ikke ideelt, som du er inde på, kan gasdækningen blæse væk, man kan øge gasmængden det hjælper, og er der læ er der ingen problemer.
Der findes rør tråd, med "indbygget" beskyttelses gas, det er velegnet til udendørs, her kan svejses uden co2, eller anden beskyttelses gas.

mvh jens

 


 

der er vist en som svarede , som intet aner om svejsning i praksis
det er helt rigtigt at co2 er det bedste valg , den kan du svejse i tynde materialer og får en meget pænere svejsning
teoretisk kan du godt svejse udendørs i meget stille vejr , men i praksis er det meget sjældent at det er så stille at det kan lade sig gøre uden at skulle sætte et telt elig op , hvis du ikke kan holde nok gas omkring svejsningen vil det sprutte en del , blive en grim svejsning der ikke kan holde til ret meget
rørtråd hjælper ikke ret meget på det , den er kun god til dem der kun svejser meget lidt og ikke vil indvestere i en co2-flaske , da det er en hel del dyere
Annonce
Hvor du da vrøvler Bredker!

Rørtråd bruges da i udstrakt grad, også i industrien, mest som specialtråd.

Rørtråd kan godt bruges udendørs, uden problemer.
Men ikke en billig løsning.

Co2 svejsning udendørs, er ikke ideelt så langt fra, som jeg også påpegende i første svar.
Men i læ, og med forhøjet tryk, og en velegnet gasdyse, så kan det lade sig gøre.

Jeg har da sometider, slæbt nogt lige uden for garageporten, og co2 svejst der, og man er jo ikke i tvivl hvis gassen mangler.

jens
Bredker: Det er noget sludder.. Rørtråd ligger en slagge som Elektroder går og nogle de tråde kan bruges helt uden gas. Jeg er smed til daglig og vi svejser fra tid til anden med CO2 i det fri.. Det kræver meget mere gas og kun en let vind for at det kan lade sig gøre.

Skulle jeg vælge en svejser til det ligge hobby værksted og projekter, ville jeg til enhver tid gå efter den TIG maskine. Køber du en god en af slagsen får du også en elektrodesvejser indbygget... Men med tig kan du med øvelse nok svejse utroligt små og fine ting, og stadig også svejse større emner og rør sammen. Den ubetingede fordel er at der ingen sprøjt er, og dermed meget lav fare for brand. Her tænker jeg på at private værksteder sjældent er ryddet for træ, klude osv..

Laver alt i smede arbejde og simple drejeopgaver.

Bredker: Det er noget sludder.. Rørtråd ligger en slagge som Elektroder går og nogle de tråde kan bruges helt uden gas. Jeg er smed til daglig og vi svejser fra tid til anden med CO2 i det fri.. Det kræver meget mere gas og kun en let vind for at det kan lade sig gøre.

Skulle jeg vælge en svejser til det ligge hobby værksted og projekter, ville jeg til enhver tid gå efter den TIG maskine. Køber du en god en af slagsen får du også en elektrodesvejser indbygget... Men med tig kan du med øvelse nok svejse utroligt små og fine ting, og stadig også svejse større emner og rør sammen. Den ubetingede fordel er at der ingen sprøjt er, og dermed meget lav fare for brand. Her tænker jeg på at private værksteder sjældent er ryddet for træ, klude osv..

Laver alt i smede arbejde og simple drejeopgaver.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis