Smalfilm til DVD eller?

Jeg har fundet nogle 40 år gamle, vist nok Super8, smalfilm, blandt andet en 150 meter lang film, min forlængst afdøde far optog i USA i 1972.
Men bare tanken om at stille fremviser og lærred op, splejse knækket film, håbe på at lampen ikke springer, mørklægge rummet osv osv, kan gøre mig helt modløs på forhånd.
Så googlede jeg problematikken og ser at det lader sig gøre at overføre en sådan film til DVD via scanning, som åbenbart er det mest tilrådelige.
Er her nogen, som har erfaring med, om det er noget bevendt?

Hvis man skulle blive grebet af voldsom energi, skulle man også kunne affotografere med et videokamera, selv om det nok vil være en kende bøvlet, og det kræver jo at ens gamle fremviser fungerer ordentligt. Er det en fremkommelig måde, når man er lidt mere klodset end flertallet?

Med venlig hilsen
ktm

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Nenvend dig til et firma der scanner det for dig, det er alt for bøvlet at gøre selv. Hvert enkeltbillede skal scannes separat, derefter skal alle enkeltbilleder samles til en fil, derefter skal omkodes til MPEG-2.
Du kan ikke affilme med et videokamera, for du har ikke mulghed for at synkronisere mellem fremviser og kamera.

MvH,

Bent.
Det er også noget i den henretning, jeg efterhånden er kommet frem til.
Det med direkte "affotografering" bliver nok alt for bøvlet, når man som mig ikke er særlig fiks på fingrene,

Med venlig hilsen
ktm

Jeg fik et firma ved navn Video Pro i Skovlunde til at klare opgaven.
Det gik smertefrit og ukompliceret, dog bortset fra at det ialt med 5 ekstra DVDskiver løb op i 830 kr, men hvad giver man ikke andre gange for en speciel oplevelse. Lidt sjovt at se sin meget voksne datter som 4 årig!

Burde man ikke kunne lagre en sådan DVD på sin eksterne harddisk? Eller er det bare mig der er for ubegavet? Eller kan den være låst for sådan handling?

Med venlig hilsen
ktm

Tak for tilbagemeldingen, prisen synes jeg er OK.

På DVDer ligger filerne i et specielt format (.VOB) og derudover skal de ligge på skiven i en bestemt rækkefølge.

Hvis du vil have filerne over på en harddisk, skal indholdet trækkes ud af .VOB filerne. Indholdet er enten MPEG-2 eller MPEG-4.

Søg efter "VOB to MPEG converter", så får du en masse hits, også freeware.

MvH,

Bent.

Til ktm!

Hvorfor laver du ikke bare en kopi af dine nye DVDer eller er der en bestemt grund til at lægge DVDerne over på din eksterne HD? Har du forresten fået din router til at virke?

fase
Annonce
Meningen var at jeg ville kunne brænde nogle flere DVDer fra harddisken. Jeg forestiller mig ikke at jeg kan klare det på anden måde.

Mht. router opgav jeg og i stedet for fik min hustru sin eget mobile bredbåndsforbindelse, så vi er helt uafhængige af hinanden!

Med venlig hilsen
ktm

Du kan sagtens kopiere direkte fra DVD til DVD.
Se f.eks. www.clonedvd.net

Bent.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis