Kørelys ?

Hej.

Jeg har en Peugeot 306.

Både for- og baglygter er holdt op med at lyse, når jeg starter bilen.

Der kommer først lys på bilen, når jeg drejer på kontakten (Som også sætter lys i instrumentbrættet i kabinen)

Men hvorfor er den holdt op med at tænde lyset af sig selv, når tændingen slås til og bilen startes ?



Mvh Kasper

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Fordi det er en Peugeot . ( fransk bil )

Det er et kendt problem at især franske biler har problemer med den avancerede elektronik.


Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

det kunne være at kørelys relæet er stået af.!
Ja dit kørelysrelæ.. men det behøver ikke at være stået af.. Hvis man afmonter relæet og med en tang lige så forsigtigt vrider hvert ben en halv millimeter og sætter det på plads igen, så skulle der komme kontakt igen..
mange bilmodeller her problemer med forbindelserne i stik og relæer.
Ved du ikke hvilke relæ der er kørelysrelæ, så gør det ved alle dine relæer, men tag kun et ud af gangen så du kan sætte det på plads igen det rigtige sted.

et andet trick er lige at tage et foto af dine relæer inden du tager det første ud, så kan du altid se hvilke pladser der var tomme inden du startede.

På nogle franske biler sidder kørelysrelæet under instrumentbrættet i venstre side hvor det næsten er umuligt at få fat på..

Men prøv at starte dit blinklys og lyt hvor blinklyden kommer fra.. det sidder sikkert tæt på blinkrelæet.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Da jeg havde en 405'er så havde jeg det samme problem (for øvrigt det eneste ikke sliddelsrelaterede problem jeg havde på den i de 6 år / 175000 km jeg havde den, og bilen kører stadigvæk nu her 5 år efter jeg skippede den til en kammerat)

Nå men til sagen, på den 405'er så sad der 3 relæer på venstre skærm (i motorrummet), og en af dem havde en dårlig kabelsko i soklen... Jeg ved naturligvis ikke om det er det samme på en 306'er men prøv at checke...

Fejlen medførte forøvrigt også at baglyset slet ikke fungerede, også selvom lyset var tændt, så check lige at alt fungerer... Det problem løste jeg midlertidigt med at montere nogle 5W pærer i tågebaglygterne indtil jeg fik taget mig sammen til at fejlsøge på kørelyset.

/HYideout

 

Annonce
Jeg har nu med lidt søgen på google fundet frem til andre indlæg fra Peugeot 306 ejere, som oplever nøjagtigt samme problem som jeg gør. At kørelys ikke virker, samt at ABS lampen i instrumentbrættet lyser.
(ikke nævnt i ovenstående, da jeg ikke troede at det havde noget med hinanden at gøre.)

Men problemet viser sig ifl. andre indlæg at være følgende : At sikringsboksen er stået af, og derfor giver disse symptomer.

Det leder mig nu til endnu et spørgsmål.
Er det mon en enkelt eller to sikringer jeg skal have skiftet. Eller simpelthen hele sikringsboksen ??

VH Kasper
Hej
På din bil er sikringsboksen bygget sammen med noget vi kalder "BSI boksen" hvori der sidder en hel del forskellige styresystemer - bl.a. kørelyset og der er altså fejl på din BSI boks derfor virker kørelyset ikke, men du kan desværre ikke nøjes med at udskifte sikringer normalt er det nødvendigt at udskifte komplet BSI og den er pebret,
et aut. Peugeot værksted kan måske sige dig eo det er en af de fejl de tit ser på din model !
Hilsen Polobjørn

"AUTOELEKTRIKEREN"
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis