Tilslutning af camping køleskab???

Hej med jer alle :-)

Jeg skal have lavet noget strøm til et camping køleskab. Et af den type der kan køre på gas, 12 og 230V.

Gasdelen kører :-) Men dog kunne piezo tændingen godt trænge til lidt hjælp... Så nogen der lige kan komme med et tip, ja så modtager jeg gerne.

230V delen er nem nok at tilslutte, der skal blot montere en ledning på skabet.

12V delen er lidt mere usikker.. eller rettere, der skal tilsluttes ledninger på de to kronmuffer, men er det lige meget om plus kommer på den ene pol eller den anden? Hvis ikke hvordan vælger jeg så rigtigt?

Skabet skal godtnok ikke bruges til Camping, men derimod til et lejr køleskab til den lokale FDF kreds :-) Så det bliver instaleret i en rimelig kraftig kasse, med udvendige håndtag, lige klar til udrykning :-)

På forhånd tak for hjælpen :_)

MVH Njord

MVH Njord
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af njord på 18 jun 2011 21:11

Hej med jer alle :-)

Jeg skal have lavet noget strøm til et camping køleskab. Et af den type der kan køre på gas, 12 og 230V.

Gasdelen kører :-) Men dog kunne piezo tændingen godt trænge til lidt hjælp... Så nogen der lige kan komme med et tip, ja så modtager jeg gerne.

230V delen er nem nok at tilslutte, der skal blot montere en ledning på skabet.

12V delen er lidt mere usikker.. eller rettere, der skal tilsluttes ledninger på de to kronmuffer, men er det lige meget om plus kommer på den ene pol eller den anden? Hvis ikke hvordan vælger jeg så rigtigt?

Skabet skal godtnok ikke bruges til Camping, men derimod til et lejr køleskab til den lokale FDF kreds :-) Så det bliver instaleret i en rimelig kraftig kasse, med udvendige håndtag, lige klar til udrykning :-)

På forhånd tak for hjælpen :_)

MVH Njord

Er der nogen farver på de ledninger, som ender i kronemuffer? F.eks den ene er rød, det kunne være + 12Volt. Hvad er det for et fabrikat køleskab? Jeg tænker på, om det er muligt at finde at finde en brugsanvisning på nettet.

fase
Hej
"Normalt" er den type køleskabe som kan køre både på strøm og gas af den type som bruger varme for at køle ( mærkeligt system ) hedder vist nok absorbations køleskab.
Hvis det er sådan, bør det være ligegyldigt hvordan du vender 12 Volt ledningerne da de blot trækker et varmelegeme og der har polariteten ingen betydning.
Hilsen Polobjørn

"AUTOELEKTRIKEREN"
Og skulle det være et sådant der køler ved hjælp af varme, så fortvivl ikke hvis det pludselig ikke vil køle. Tag skabet ud og stil det på hovedet i en halv times tid, vend det igen og lad det stå i en halv time mere er før det tændes igen, så køler det igen.
Skrevet af polobjørn på 19 jun 2011 18:57
Hej
"Normalt" er den type køleskabe som kan køre både på strøm og gas af den type som bruger varme for at køle ( mærkeligt system ) hedder vist nok absorbations køleskab.
...
Hilsen Polobjørn
Jo, det er en Absorptionskøleskab.

http://www.dgc.dk/publikationer/vejl/38.pdf

er der en principskitse og en overskuelig forklaring på, hvordan det virker, skulle en eller anden være blevet nysgerrig.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis