Det må du undskylde. Ofte er folk ordblinde eller taster forkert - så min trætte hjerne gættede på du mente AGM.
SMF er forkortelsen for Sealed Maintenance Free som jo betyder forsejlet (lukket) vedligeholdelsesfri.
Dem kan du også få i flere udførelser. Men i bund og grund er det et alm lukket batteri.
Men alle batterier er bygget på samme princip.. Men antallet af pladerne er forskellige og uden at være for klog så ser det ud til at jo flere plader (som så ikke er så tykke) jo mere amp kan batteriet leverer på en gang. Færre plader som er tykkere kan levere lav amp i lang tid og holde på strømmen længe..
Jeg vil lige tilføje at jeg ikke er professor i batterier, men det virker som om at AGM og Fritidsbatterier SMF er de samme eller tæt på.. AGM kan bare ofte tåle at hælde mere end 45 grader fordi syren er lukket i fiber.
Så AGM må være bedre til sejlbåde, især de lange slanke der skal ligge meget ned.. Men krænger båden aldrig mere end maks. 45 grader så er marinebatterier udmærket..
Det er først når man bruger sine batterier meget (aflader dem meget og ofte og meget er ca. 50 %) at man skal kigge på GEL.
Hvis du har 100 AH og aldrig bruger mere end 25 ah før du lader dem igen kan de jo holde i mange, mange år..
Man trækker jo maks. 1 % hvis motoren starter normalt og derfor kan bilbatterier holde i 10 år.. Men bliver batteriet afladet helt fordi bilen ikke vil starter eller generatoren er istykker så ødelægges batteriet også og levetiden forkortes..