AGM vs SMF Batterier

Hvad er den store forskel på AGM & SMF batterier ?

Batteriet skal primært bruges som ForbrugsBatteri, men skal også helst kunne starte min gamle Bukh 64 hk Diesel motor nogle få gange om året.

Umiddelbart er SMF batterier halvt så billige af AGM, men .......

Har btw kigget lidt på disse batterier :
http://www.dba.dk/agm-solcelle-batteri-170-a/id-72635737/

Hvad er jeres mening om kvaliteten / prisen / holdbareheden ?
Ville de f.eks kunne bruges til ovenstående ?

Batteriladeren er en look alike denne :
http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=2729&n=10
Kender ikke helt specifikationerne på min (Lader er på båden).
Aldi havde et super tilbud så jeg købte et par stykker

10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg ved at AGM batterier er af typen hvor syren er bundet i en gel, så de ikke skal have udluftning. Det er ikke dem alle der er egnet til start batterier, og de viste i anoncen kan du slet ikke bruge som startbatterier. Til gengæld holder AGM batterierne meget længere end traditionelle batt. De skal bare oplades før de stilles væk for vinteren så holder de på strømmen i op til 9 måneder.
Et godt råd, gå ikke på kompromis med købet af batterier, det kan ikke betale sig i den sidste ende.
Ja det er en rigtig god lader, der også beskytter dine batterier. De har også den fordel at de kan lade et næsten helt fladt batteri op igen. Især AGM batterierne kan tåle at blive afladet så kraftigt hvis uheldet skulle ske. Og dem kan du altså få både som start og forbrugs batterier.
Gel har bundet syren i gele og kan klarer op til 1100 dybdeafladninger på ca. 50 % - der er ikke ret mange plader i et gel derfor har det svært ved at afgive de ca 300 amp til starteren (eller hvad den nu bruger)
AGM batterier sælges desværre ofte som gel til gel priser.. AGM har syren bundet i et fibernet og kan klarer ca 400 dybdeafladninger. og har flere plader og kan derfor også bruges som startbatteri og kan levere amp nok til start af motor.
AGM advance er som AGM standart men alligevel kan de klare ca 600 dybdeafladninger.

Både Gel og AGM batterier har ikke godt af kraftig ladning og kan ødelægges ved overladning og det anbefales derfor at man lader med en lader der har monteret et termometer på batterierne så ladespændingen sænkes når tempreturen stiger.

Den lader du henviser til lader kun med 3.6 amp og kan maks vedligeholde og lade 120 ah. og det tager vel 20 timer at oplade det hvis det er afladet 50 %

Hvis du har forbrug på over 50 watt vil du slet ikke lade på batteriet med den lader.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Den lader jeg henviser til er kun "en look alike". Det var bare for at vise typen.

Jeg kommer med de rigtige data på mine ladere senere idag.

I er overhovedet ikke inde over SMF batterierne. Er det fordi det bare er et fansi ord for de alm. bly batterier  eller ?

Jeg har fundet AGM til 13 kr pr Ah (1300 kr for 100 Ah )
Annonce
Det må du undskylde. Ofte er folk ordblinde eller taster forkert - så min trætte hjerne gættede på du mente AGM.
SMF er forkortelsen for Sealed Maintenance Free som jo betyder forsejlet (lukket) vedligeholdelsesfri.

Dem kan du også få i flere udførelser. Men i bund og grund er det et alm lukket batteri.

Men alle batterier er bygget på samme princip.. Men antallet af pladerne er forskellige og uden at være for klog så ser det ud til at jo flere plader (som så ikke er så tykke) jo mere amp kan batteriet leverer på en gang. Færre plader som er tykkere kan levere lav amp i lang tid og holde på strømmen længe..

Jeg vil lige tilføje at jeg ikke er professor i batterier, men det virker som om at AGM og Fritidsbatterier SMF er de samme eller tæt på.. AGM kan bare ofte tåle at hælde mere end 45 grader fordi syren er lukket i fiber. 
Så AGM må være bedre til sejlbåde, især de lange slanke der skal ligge meget ned.. Men krænger båden aldrig mere end maks. 45 grader så er marinebatterier udmærket.. 
Det er først når man bruger sine batterier meget (aflader dem meget og ofte og meget er ca. 50 %) at man skal kigge på GEL.
Hvis du har 100 AH og aldrig bruger mere end 25 ah før du lader dem igen kan de jo holde i mange, mange år.. 
Man trækker jo maks. 1 % hvis motoren starter normalt og derfor kan bilbatterier holde i 10 år.. Men bliver batteriet afladet helt fordi bilen ikke vil starter eller generatoren er istykker så ødelægges batteriet også og levetiden forkortes.. 

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Super TAK for svarene.

Min lader er en Top Craft der har flg. specifikationer :

Batteri Kapacitet : 1,2 Ah - 120 Ah (12V)
Mikroprecessorstyret opladning
4 forskellig Driftmodi
Genetableringsmodus for 12V   --   Hvad betyder dette ?
Vedligeholdelsesopladningsfunktion
230V - 60W
Ladestrøm : 3,8A ved 12V
Beskyttelsesområde : IP65   --  Hvad betyder dette ?
Ladekabel : 1,95m

Hvor stor indfyldelse vil det ha hvis jeg f.eks forlænger ladekabel med max 2 m ?

Hvis det er et 170 ah batteri du skal en lader der kan klarer mere end 120 ah.
Den model du viser er for lille.. Jeg vil mene du skal have en der giver mindst 7 ah.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Jeg ved ikke noget særligt om batterier, men IP-systemet er koder for hvor sikre elektriske apparater er i forhold til støv- og vandpåvirkning. IP65 betyder en høj grad af støv- og vandtæthed.

Dan

Dan

"Australian beer is like making love in a canoo - it is fucking close to water"
Længden på ladekablet er lavet tykt nok til at kunne klarer 3,7 amp hvis du forlænger den med 2 meter skal strømmen vandre 4 meter mere og det kræver at du forøger tykkelsen på kablet..

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis