Tagpap hvordan?

Hej

Jeg skal have lagt tagpap, på et buet tag.
 
Jeg er klar over man skal have noget at svejse det på. Her tænker jeg en masenitplade (skal jo kunne bøjes over buen. der kommer selvfølgelig understøtning til den tynde plade.

Men der skal underpap, og derefter overpap.. men er der  nogle der vil beskrive fremgangsmåden?

Man har vel 2 lag, for at lukke samlinger af?

skal det efterbehandles?

mvh
Alex
15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Først skal du fortælle hvad taget skal bruges til, hvor stort det er og evt. hvor krumt det er. (Sneglehus, fuglehus, hundehus, parcelhus højhus eller måske Aarhus!) Undskyld.
Dernæst kan masomiteplade slet ikke bruges. Den er absolut ikke fugtstabil eller vandfast og buler ved den mindste fugtpåvirkning.
Til buet underlag benytter man brædder som underlag for tagdækning med tagpap.

Om man bruger et eller 2 lag er underordnet, de findes mange forskellige 1 lag løsninger også, og jeg kan anbefale dig at benytte dem fra Isola.

Et cirkelformet tag.
Er det et hemmeligt tag så må jeg jo selv gætte!
Måske mener du ½-cirkelformet. Med en diameter på et par meter. Fra min tid i det wilde westen husker jeg nu ikke at indianere kørte i vogne overhovedet. Var det ikke blegansigterne? Og om de brugte 1 eller 2 lagsdækning burde jeg naturligvis have undersøgt nu når jeg alligevel var der.
Men indianerne kørte med sikkerhed ikke i vogn. Derimod "where they often seen riding - in Ford Mustangs"

Hvis du anvender brædder ved så lille en dianmeter vil taget ikke fremstå jævnt rundt, men jævnt kantet - hele vejen rundt?
Hej
Tak for svaret koluda, JEG TROR DOG DET BLIVER FOR kantet med brædder?

Jeg havde dog tænkt løsningen med forskallingsbrædder hele vejen rundt, og en masenit plade på-
Jeg forstår ikke hvorfor pladen skal kunne holde til vand, der skulle ikke komme vand ind helst.

hpox
tak for dit svar, jeg ved ikke hvem der kørte i vogn eller hvad.. du må undskylde min formulering, sigøjner vogn er måske bedre?

men ja en halvcirkel(nærmere elipse) på 2,22 cm i diameter
Annonce
Jamen, så benytter man bare smallere brædder til formålet.
okay, så det lyder jo logisk nok

men er det helt tovligt at lægge en 4mm masenit plade henover?

der er isoleret nedenunder og ovenpå skulle det vel gerne være tæt

ps. der skal ikke vindpap under tagpappet ? men dampspærre inden isoleringen?

tak for svaret
Man bør benytter vandfast krydsfiner til formålet. Til sigøjnervogne til indianere.

Og hvis jeg ikke tager meget fejl så kan en støbekrydsfiner plade i 6 mm tykkelse nok bukkes i facon ved påsømning.
Men om det duer kommer jo an på hvor langt der er mellem spærene. Og om man skal kunne gå på taget. Og om taget skal kunne holde til snebelastning. Osv.

Støbekrydsfiner er dyrt, og nok ikke lige så velegnet til formålet...
Så hellere nogle billigere finerplader feks. østen finer eller lign, også flere lag hvis bæreevnen også skal være tilsvarende...
Hej

der er 60 cm mellem spærene, og der er 2*4'er mellem spærene, så taget skal ikke bære en masse
det skal kunne holde til en smule sne, dog skal den ikke umiddelbart stå ude om vinteren, men alligevel.
man skal ikke kunne gå på tager sådan til hverdag.

men hvad er forskellen på østenfiner, og masenit?

koluda, ville du lægge en plade over? taget skal være helt glat?
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis