Hvad går galt?

Hej alle sammen.

Jeg er totalt nybegynder indenfor el osv. Dog har jeg været i stand til at sætte et par lamper op i min lejlighed, men der er en enkelt som driller mig. Jeg har forsøgt at lede på nettet, men jeg kan ikke finde noget som giver mening når jeg prøver det.

Jeg har vedhæftet et billede af den måde, som jeg ellers mente det burde være på. Det er en lampe med en brun ledning, og en blå ledning. I selve lampeudtaget er der 3 sorte ledninger, og der står henholdsvis MI, F, O eller 0 på udtaget.

Den blå ledning sidder på billedet i O/0 og den brune sidder i F.

Håber der er nogen der er klogere end mig :-)

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Normalt skal en lampe sidde med blå på 0 og brun på M1 (tændledning). Men man kan ikke regne med det, da installationen af mange forskellige grunde kan være lavet "forkert".

Hvad er dit problem med lampen? Lys hele tiden eller aldrig lys?

Det ser ud til, at det kun er 2 af de sorte ledninger, der er forbundet i loftudtaget? Er den sidste faldet ud af M1 (svært at se på billedet, om den er knækket). Sidder der en stump tilbage i M1?

Med svar på ovenstående, burde det være muligt at hjælpe dig.