Hvad går galt?

Hej alle sammen.

Jeg er totalt nybegynder indenfor el osv. Dog har jeg været i stand til at sætte et par lamper op i min lejlighed, men der er en enkelt som driller mig. Jeg har forsøgt at lede på nettet, men jeg kan ikke finde noget som giver mening når jeg prøver det.

Jeg har vedhæftet et billede af den måde, som jeg ellers mente det burde være på. Det er en lampe med en brun ledning, og en blå ledning. I selve lampeudtaget er der 3 sorte ledninger, og der står henholdsvis MI, F, O eller 0 på udtaget.

Den blå ledning sidder på billedet i O/0 og den brune sidder i F.

Håber der er nogen der er klogere end mig :-)

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Normalt skal en lampe sidde med blå på 0 og brun på M1 (tændledning). Men man kan ikke regne med det, da installationen af mange forskellige grunde kan være lavet "forkert".

Hvad er dit problem med lampen? Lys hele tiden eller aldrig lys?

Det ser ud til, at det kun er 2 af de sorte ledninger, der er forbundet i loftudtaget? Er den sidste faldet ud af M1 (svært at se på billedet, om den er knækket). Sidder der en stump tilbage i M1?

Med svar på ovenstående, burde det være muligt at hjælpe dig.

En ting mere. Der er to huller i hver af terminalerne i lampeudtaget - stor skrue og lille skrue. Du skal sætte din lampeledning over i hullerne med de små skruer, og lade den faste installation sidde i de store huller. Grunden er, at du aldrig må sætte stiv ledning og blød flertrådet ledning i samme hul i terminalen, da de ikke kommer til at sidde ordenligt fast. De skal sidde i hvert sit hul. I terminalen med den blå ledning sidder en masse tråde i det lille hul (rester af ledning fra gammel lampe?). Du skal øjeblikkelige få fjernet dem, da de meget let kan forårsage en kortslutning eller du kan få stød, hvis en af dem kommer til at sidde uden for plastafdækningen, når du sætter den på. Når du laver noget med el, må der aldrig sidde uisolerede ledninger noget sted. Der skal være isolering helt ind til terminalen.

Og endelig - husk at slukke for strømmen på hovedafbryderen og pille sikringerne ud hvis muligt, når du monterer lamper eller andet el.
Der sidder en tredje ledning, som er faldet ud. Den sidder ikke fast eller noget, den 'hænger' bare.

Problemet er at der ikke er lys i lampen. Og jeg havde godt forestillet mig at ledningerne til lampen nok ikke skulle sidde sammen med de faste i loftet, men der er kun én skrue for hver terminal (kig på billedet, giver det mening?).

Og ja, der sidder vist nogle rester fra en gammel ledning, dem må jeg hellere lige få fjernet :-)

Tak for svar i øvrigt.
Skrevet af pedensmeden på 17 jun 2011 22:51
Der sidder en tredje ledning, som er faldet ud. Den sidder ikke fast eller noget, den 'hænger' bare.

Problemet er at der ikke er lys i lampen. Og jeg havde godt forestillet mig at ledningerne til lampen nok ikke skulle sidde sammen med de faste i loftet, men der er kun én skrue for hver terminal (kig på billedet, giver det mening?).

Og ja, der sidder vist nogle rester fra en gammel ledning, dem må jeg hellere lige få fjernet :-)

Tak for svar i øvrigt.

Hej!

Prøv at montere den løse ledning i den frie klemme og monter så den brune ledning i den sidst monterede. Det kunne være nullen, siden du ingen lys har i lampen. De ledningsender, der stritter ud, kunne indikere, at der har været en flertrådet ledning i den klemme før.



 


fase
hved et af "stjerneskrurne" der er flækket eller støbefejl.!
Skrevet af hans2.hansen på 18 jun 2011 10:10
hved et af "stjerneskrurne" der er flækket eller støbefejl.!



Nej, det er ingen støbefejl, plasten er flækket fordi der er brugt fladhovede skruer i stedet for rundhovede skruer. Og så er skruerne skruet for hårdt til.
Men ellers er installationen ren nostalgi fra den tid, hvor jeg kom i lære.


 


fase
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis