Udluftning kælder

Hej allesammen

Da vores kælder virker en anelse fugtig og der er tendens til kælderlugt vil jeg gerne lave noget udluftning. Lige nu er der nærmest hermetisk lukket med undtagelse af et ældre udluftningsnet i et vindue. Altså sådan en hvor der sidder nogle kæder i og så kan man åbne og lukke for luftstrømmen. Kan ikke lige finde et billede af den, men håber I ved hvad jeg mener.

Jeg vil gerne have skabt noget mere ventilation, men vil ikke til at bore igennem muren. Hvilken ventilation til vinduerne ville I anbefale? Der skal jo heller ikke blive for koldt om vinteren.

En lille del af kælderen er en ret tør og høj krybekælder og her har den tidligere ejer valgt at myre de gamle udluftningsriste til. Skal jeg ikke åbne dem igen?

Mvh

Jesper

20 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det sidste først.
Hvis krybekælderen er tør er det jo tegn på at der er tilpas ventilation. Måske ved at der er så mange utætheder i omkringstående murværk at tilmuringen har været uden betydning.
Men principielt må den slags krybekælder ventilationshuller ikke tilstoppes. Tidligere var der præcist specificeret i f.eks. bygningsreglementer antal, størrelse, placering osv. for ventilerne. Det kan være rent held for dig at du ikke forlængst er braget igennem dit krybekælderdæk. Råd-, svamp-, insektangreb og hvad der er værre - rigtig dårligt humør i meget lang tid kan være konsekvensen. Af din forgængers ugerning.
Du kan monterer ventilations ventiler skyde-ventiler i vinduernes karm eller rammer.
Hvis det er enkeltglas i vinduerne kan du tage ruden ud, skære et hjørne af samme rude således at der bliver plads til at monterer en ventil af samme type som du allerde har.
(Mener at de stadig kan købes)
Men der er mange andre muligheder.

Endelig er der omvinteren du skal vurderer fugtforholdene. Der er risikoen for kondens og eventuel indtrængen af fugt langt større.
Det sidste først.
Hvis krybekælderen er tør er det jo tegn på at der er tilpas ventilation. Måske ved at der er så mange utætheder i omkringstående murværk at tilmuringen har været uden betydning.
Men principielt må den slags krybekælder ventilationshuller ikke tilstoppes. Tidligere var der præcist specificeret i f.eks. bygningsreglementer antal, størrelse, placering osv. for ventilerne. Det kan være rent held for dig at du ikke forlængst er braget igennem dit krybekælderdæk. Råd-, svamp-, insektangreb og hvad der er værre - rigtig dårligt humør i meget lang tid kan være konsekvensen. Af din forgængers ugerning.
Du kan monterer ventilations ventiler skyde-ventiler i vinduernes karm eller rammer.
Hvis det er enkeltglas i vinduerne kan du tage ruden ud, skære et hjørne af samme rude således at der bliver plads til at monterer en ventil af samme type som du allerde har.
(Mener at de stadig kan købes)
Men der er mange andre muligheder.

Endelig er der omvinteren du skal vurderer fugtforholdene. Der er risikoen for kondens og eventuel indtrængen af fugt langt større.
For at understrege alvoren bør du læse begge mine indlæg. :o)
Helt enig med hpox her, der skal hurtigst muligt etableres ventilation i kælderen, og gerne for mange ventiler, så spredt som muligt i kælderen, ventiler i vinduet levere et meget begrænset ventilationsareal, og jeg vil derfor anbefale dig at få boret huller til tallerken ventiler i væggen i stedet for, da disse er væsentligt mere effektive.
Vi fik boret 1 hul i den ene ende af kælderen, (nu er det så ikke krybekælder) og sat en rist i og en stopper indvendig, ved ikke lige hvad det hedder. Og så en fugt følsom elektrisk ventilator i den anden ende af kælderen. Det hjalp meget hurtigt på den fugtige luft.

Faglært bygningsmaler, gør-det-selv og autodidakt ud i renovering af husmandssted 
Annonce
Hej jacko - hvad gav du for det? Er det let at lave selv? kan godt høre at jeg nok gør bedst i at få lavet ventilation i væggen. Krybekælderen er sjovt nok det sted der virker tørrest.
Der er nu ikke nødvendigvis nogen særlig grund til at lave huller i væggene.
Det findes massevis af forskellige typer af friskluftventiler, osse kaldet spalteventiler, til montering i eksisterende vinduer.
Et Ø15 cm hul i en væg giver et areal på max 175cm2
Der findes spalteventiler fra 25 cm2 og til mindst 75 cm2.
En 3 stykker jævnt fordelt i de enkelte rum kan være at foretrække. Det skal dog sikres at luften kan passerer gennem kælderen, f.eks under dørene eller utætheder generelt.
Det er ret simpelt at monterer friskluftventiler i vindueskarme eller rammer - af træ.
Hej hpox

Det var en rigtig god idé og de ser ud til at være forholdsvis lette at montere..

Mange tak for svaret!
I forlængelse af dette vil jeg lige høre om ventilationen i vores badeværelse. Der er pt. kun en udtrækskanal forsynet med fem huller. Dette er naturligvis ikke nok til at tage al den fugt der kommer. Kan jeg godt sætte en fugtstyret ventilator direkte op i hullet (jeg gør selvfølgelig hullet større)? Udtrækskanalen er en firkantet zink"pibe" der går igennem loftrummet og ud gennem tagpappet. Kan man risikerer fugtskade på loftet?

Mvh
Jesper
Ja det går fint.

Men du kan jo kun suge luft ud af dit bad hvis der kan komme noget ind. Luft.
Derfor skal der være sprække under døren til toilettet eller på anden måde lufttilgang til rummet.
Der er yderligere 10 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis