For stort dørhul til yderdør ...

Vi er nået til at skulle skifte vores gamle hoveddør. Vi var så heldige at finde en helt ny og aldrig monteret Outrup dør med glassideparti til ca. 1/3 af nypris. Eneste lille problem er at dørhullet er godt 10 cm større end ydre karmmål. 

Har altså omkring 7 cm der skal 'fyldes ud' og min idé er at påfore dørkarmen med et stykke ca 3,5 cm T1 på begge sider. Er dette helt i hampen og er der andre løsninger?

Vores indgangsparti/hoveddør er placeret i en 'niche' som er trukket ca 60 cm ind fra facaden. Som det måske kan ses på billedet, sidder døren i en gasbetonvæg.  Har ikke prøvet at montere så stor en ting i gasbeton før, men regner med at montere døren med Expandet Super Karmpløkker med dobbelt ekspansion. Alternativer?





/bjørn

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det bliver lidt noget klamp, at montere træ i siderne.

Jeg vil foreslå du mure det op, i gasbeton.
Du kan jo evt. nøjes med at mure op i den ene side.

Var det mig ville jeg nok lige overveje, en extra gang, om der ikke skulle findes, en dør der passer i hullet.

mvh jens


 


 

Tak for feedback. Som sagt så er døren ikke i plan med facaden, men trukket ca 60 cm tilbage/ind i en niche a´la vindfang i huset. Den nuværende dør fylder hele nichens bredde. Hvordan jeg skulle mure en foring på ca 3,5 cm op i gasbeton har jeg ikke lige fantasi til at forestille mig. Heller ikke ifht. at skulle hæfte en dør på sådanne gasbetonstrimler. Hvis jeg i stedet ville lægge de 7 cm på i den ene side af dørhullet vil døren sidde tydeligt skævt/forskudt.

Den nye Outrup-dør er også en malet pladedør med hvid karm. Træet skrues på karmen inden døren monteres på normal vis. Jeg troede at et stykke træ i samme materiale, tykkelse og farve som den eksisterende karm måtte være den mindst synlige løsning?!

Har allerede døren stående i garagen, den kostede mig 5.000 og en ny Outrupdør står i over 16.000 kroner :^|

/bjørn

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Træ er et fantastisk materiale og kan aldrig være klamp Je_ns ,o)

Opmuring i gasbeton, som vel primært anvendes til ko-staldsbyggeri, er derimod rent hærværk!

Men det er rigtigt at der i dette tilfælde er brug for en elegant træløsning.
Som nok skal dukke op på denne side inden week-enden er omme!!! :o)
Desværre hpox - skal lige ordne vinduespladen mv. i min gamle mors køkken. Og det er med overnatning, vanillekrans und alles. Men skal nok afslutte med billeder.

Har du i øvrigt nogen erfaring med hvor langt man skal gå ind i gasbetonmuren /hvor lange pløkkerne skal købes?
Dobbeltkarm + omkring 2 cm fuge giver ca 8 cm før muren rammes - og pløkkerne fås i hhv 135, 160 og 200 mm længde. Er mest stemt for at tage de længste jeg kan skaffe - er ikke den store fan af (gammel) gasbeton

/bjørn

Jeg har været ude i at mure ekstra på i en døråbning, der viste sig at være bredere end jeg i første omgang havde set.
Det var endda 2 x 10 cm, og det gik da også udmærket, men nu 15 år efter er der fine revner i det murværk. Det står i malet murværk uden skjulende væv eller tapet.
Med den erfaring in mente, ville jeg helt klart vælge en træløsning dækket ind af noget pænt/kunstnerisk geriktværk/tilsætning, især da det kun drejer sig om så lidt.

Med venlig hilsen
ktm

 

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Jeg har aldrig iskruet en moderne karmskrue.
Men dimensioner, forankringslængder osv. bør stå på pakningen eller på producentens hjemmeside.
Og det er vist rigtigt at de ikke fås længere end godt 200 mm.
Men der er jo plads nok i sådan en karm. Der er rigelig plads til en 15-20 skruer hvis det skal være. :o)
Endelig tror jeg at det fremmer fastgørelsen at der ilægges afstandsklodser samtidig med monteringen af skruerne.
Og fuges skal der også. Det holder alt sammen!

Jeg tror nu ikke karmskruer, rigtig får fat i gasbeton.

Mon ikke karndybler, gør bedre nytte?
De findes i 200 mm længde....



mvh jens

Det er på Fischer's hjemmeside de anbefaler de "Expandet Super Karmpløkker med dobbelt ekspansion" som jeg oprindelig beskrev Tænkte mere om der var nogen med egen erfaring på området som havde kommentarer.

/bjørn

Hvis ellers den låses godt over hjørnerne med kiler, eller skum så skal det nok holde hvis den er fastholdt med karmskruer.

Men karmdybler holder bedre ja, men selv med karmdybler, skal du stadig sørge for at få fikseret hjørnerne fast med kiler, klodser eller skum.

Er enig i at påforing af karmen nok er det mest holdbare, undertegnet har lavet samme med 2 vinduer her på matriklen, da jeg få kunne montere standard mål partier i den og ikke kunne vente på special lavede partier, for 11-12 år siden....
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også