Søvands-køling på Bukh DV10

Har fået en plads på lidt for lavt vand, men hele havnen er lavvandet. Til gengæld er der et endeløst dynd(en halv eller en hel meter). Hvor meget dynd tror I sådan en bukh-motor kan holde til at hive i igennem kølesystemet? Sidder der et filter på motoren til at fange det værste smuds, udover den - ikke just finmaskede- rist der sidder udvendig på bunden? Eller er det overhovedet ikke et problemP

Jo mere man ved, desto mere tvivler man.

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Så ville det nok være en ide at anbringe et søvandfilter inde i båden, husk at det skal monteres så låget ligger over vandlinien på din båd. Der kan jo godt følge lidt sand med ind og det ødelægger impellerne i din søvands pumpe på motoren.
Tak for svar.
Så må jeg nok tjekke impellerne jævnligt i løbet af sæsonen. Men kølesystemet er vel et lukket system? Jeg mener, man risikerer vel ikke at få sand i motoren?
Den med søvandsfilteret forstod jeg ikke helt, for indtaget på båden ligger jo under vandlinjen og så er der en slange op til motoren. Skulle man så montere det på slangen, eller..?

Vh. Bjørn.

Jo mere man ved, desto mere tvivler man.

Ja et søvands filter virker på den måde at det monteres over vandlinien, slangen fra bundventilen føres til indtaget af filteret og herfra føres så en ny slange til motoren. Der forhindre sand og ålegræs mm. i at trænge ind til pumpen og videre ind i kølesystemet. Grunden til at det skal moteres over vandlinien, er at du så kan åbne det og fjerne eventuelle urenhedder. Det kan dog også moteres under vandlinien hvis du har en søventil i bunden af båden.
Ok, nu gav det mening - og jeg har en åbn/luk-hane i bunden, hvor indtaget sidder, så det skulle jo være en smal sag lige at barbere den ged... Tak for forklaring.

Jo mere man ved, desto mere tvivler man.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis