Peugeot 206 Oktan?

Hej så er jeg blevet den lykkelige ejer af en Peugeot 206 xr 1.6 5 dør fra 1999.

Min Mekaniker siger at den kører lige godt på oktan 92 som 95. Men er det rigtigt?
I instruktionsbogen står der bare Benzin. Er der reelt nogen forskel? I så fald har det nogen betydning for brænstofforbruget?


Mvh. Anders -

Hvorfor sidde inde når alt håb er ude?

Ejer af kragejollen "Shakti" - 1936- Tsa Århus.

www.Shakti.dk    - Kig forbi -
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg er ikke stensikker på det jeg skriver nu.
Umiddelbart er der intet problem i at bruge blyfri 92. Brændstofforbrug bør være lidt højere med en ringere benzin pga den lavere energi i blyfri 92 men jeg tvivler på at det er mærkbart.

Dér hvor du muligvis kan mærke forskel er ved evt motorbankning. Hvis din motor i forvejen har problemer med at udnytte energien i brændstoffet og du oplever mtorbankning kan løsningen være at skifte til bedre brændstof, blyfri 95 eller vpower lign brændstof.
tank du bare 92 det er det samme som 95 men lidt billigere.
René
Skrevet af Hikmet på 16 jun 2011 22:13
Jeg er ikke stensikker på det jeg skriver nu.
Umiddelbart er der intet problem i at bruge blyfri 92. Brændstofforbrug bør være lidt højere med en ringere benzin pga den lavere energi i blyfri 92 men jeg tvivler på at det er mærkbart.

Dér hvor du muligvis kan mærke forskel er ved evt motorbankning. Hvis din motor i forvejen har problemer med at udnytte energien i brændstoffet og du oplever mtorbankning kan løsningen være at skifte til bedre brændstof, blyfri 95 eller vpower lign brændstof.

Jeg har været lidt rundt på nettet, og jeg kan ikke finde noget entydigt fra en pålidelig kilde. Fat i en autoriseret forhandler eller importøren, via mail, og få et svar fra fagmanden. Han kender bilen og ved, hvad den skal have.

Oktantallet har intet med brændværdien at gøre. Brændværdien har at gøre med den kemiske sammensætning af den væske, der har handelsnavnet "benzin". Brændværdien er ret ens målt i kJ pr kg, men vægtfylden af benzin variere en del. Fra ca 730 kg/m3 til ca 765 kg/m3.
Pudsigt nok, så har benzin og diesel næsten samme brændværdi, hhv 42,7 og 41,9 MJ/kg, når man altså måler i masse (vægt). Med dieseloliens højere vægtfylde, 850 kg/M3 får man mere energi pr liter i diesel end i benzinen, skønt førstnævnte har den højeste brændværdi.

Oktantallet siger, lidt forenklet, noget om benzinens bankefasthed, altså hvor resistent den er i forhold til at selvantænde i kompresionsslaget. Det er noget helt andet. Alt andet lige, så har en højt komprimeret motor større tendens til at banke end en lavere komprimeret motor.
Bankningssensoren stiller tændingen til lidt senere tænding, når den registrere bankelyd. Den lidt senere tænding bevirker en lidt lavere motorydelse og lidt dårligere brændstoføkonomi. Begge dele så lidt at det ikke er mærkbart i almindelig dagligdagsbrug.

I en 12 år gammel bil er der sandsynligvis opbygget lidt aflejringer her og der, hvilket øger kompressionen (omvendt kan den også være lidt læk lans stemplerne, hvilket nedsætter kompressionen), så jeg ville ikke gå ned i oktantal, men følge fagmandens anbefalinger.

Hvis det kommer til penge, så er det langt billigere at tanke 95 oktan hos lavprisselskaberne end 92 oktan hos Shell, Statoil, Q8 mf, som kun kender listeprisen. Selve benzinen er den samme, men der er lidt forskel på additiverne. Alle overholder dog glædende standarder.

Held og lykke med bilen -skønt Peugeot tabte til Audi i Le Mans.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Hvordan kan man være en "lykkelig" ejer når det er en peugeot 206 man ejer  ? - lykken varer sjældent længe, siger et gammelt orsprog !

Undskyld - undskyld - men jeg kunne bare ikke lade være - Hilsen Polobjørn 


"AUTOELEKTRIKEREN"
Tusind tak det var da godt nok nogle fyldestgørrende svar;-)

Alletiders!!!!!


Mvh. Anders -

Hvorfor sidde inde når alt håb er ude?

Ejer af kragejollen "Shakti" - 1936- Tsa Århus.

www.Shakti.dk    - Kig forbi -
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis