Skrevet af Hikmet på 16 jun 2011 22:13
Jeg er ikke stensikker på det jeg skriver nu.
Umiddelbart er der intet problem i at bruge blyfri 92. Brændstofforbrug bør være lidt højere med en ringere benzin pga den lavere energi i blyfri 92 men jeg tvivler på at det er mærkbart.
Dér hvor du muligvis kan mærke forskel er ved evt motorbankning. Hvis din motor i forvejen har problemer med at udnytte energien i brændstoffet og du oplever mtorbankning kan løsningen være at skifte til bedre brændstof, blyfri 95 eller vpower lign brændstof.
Jeg har været lidt rundt på nettet, og jeg kan ikke finde noget entydigt fra en pålidelig kilde. Fat i en autoriseret forhandler eller importøren, via mail, og få et svar fra fagmanden. Han kender bilen og ved, hvad den skal have.
Oktantallet har intet med brændværdien at gøre. Brændværdien har at gøre med den kemiske sammensætning af den væske, der har handelsnavnet "benzin". Brændværdien er ret ens målt i kJ pr kg, men vægtfylden af benzin variere en del. Fra ca 730 kg/m3 til ca 765 kg/m3.
Pudsigt nok, så har benzin og diesel næsten samme brændværdi, hhv 42,7 og 41,9 MJ/kg, når man altså måler i masse (vægt). Med dieseloliens højere vægtfylde, 850 kg/M3 får man mere energi pr liter i diesel end i benzinen, skønt førstnævnte har den højeste brændværdi.
Oktantallet siger, lidt forenklet, noget om benzinens bankefasthed, altså hvor resistent den er i forhold til at selvantænde i kompresionsslaget. Det er noget helt andet. Alt andet lige, så har en højt komprimeret motor større tendens til at banke end en lavere komprimeret motor.
Bankningssensoren stiller tændingen til lidt senere tænding, når den registrere bankelyd. Den lidt senere tænding bevirker en lidt lavere motorydelse og lidt dårligere brændstoføkonomi. Begge dele så lidt at det ikke er mærkbart i almindelig dagligdagsbrug.
I en 12 år gammel bil er der sandsynligvis opbygget lidt aflejringer her og der, hvilket øger kompressionen (omvendt kan den også være lidt læk lans stemplerne, hvilket nedsætter kompressionen), så jeg ville ikke gå ned i oktantal, men følge fagmandens anbefalinger.
Hvis det kommer til penge, så er det langt billigere at tanke 95 oktan hos lavprisselskaberne end 92 oktan hos Shell, Statoil, Q8 mf, som kun kender listeprisen. Selve benzinen er den samme, men der er lidt forskel på additiverne. Alle overholder dog glædende standarder.
Held og lykke med bilen -skønt Peugeot tabte til Audi i Le Mans.
Chr.