Hvordan får jeg denne facade pæn igen?

Min facade er blevet frygtelig grim som billedet også viser

Jeg har forsøgt at fjerne alt løst puds og nu er der forskellige underlag rundt på muren.
Ifølge min gør det selv bog, skal man på mursten starte med et udkast, derefter puds og sidst finpuds.....men hvad gør jeg nu muren er blottet så forskelligt? 



4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du sandblæser den, og filtser/pudser den op på ny.

Det ser ud til, at der er flere årsager til at pudset falder af.
I bunden ligner det fugt af en eller anden art. Regnvandsopslag etc.
Andre steder ligner det enten dårlig hæftning eller mekanisk skade (slag).

Malingen ligner noget med forskellige slags maling ovenpå hinanden.
Fra mine år på landet husker jeg, hvordan nogle fik problemer med pudset, når de begyndte at bruge plasticmaling. Har hørt, at det er mindre grelt, men stadig langtfra godt, når de nye typer bruges. God gammeldag kalk skulle være sagen.

Inden du begynder på sandblæsning mm, så synes jeg du skal tege et kritisk blik og et check på muren igen.
Hvis det kun er mindre områder, hvor pudset sidder løst, så kan det renses op og lappes.
Check, om malingen sidder løs. En stiv børste er rigtig god til det. Det giver en helt anden lyd, når den kommer på løs maling. Krads det af med en spartel, så der kommer stabil bund at arbejde på.
Skaller malingen mellem lagene, så skal du have al malingen af. Hvordan man lige gør det ved jeg ikke, men det kan der findes ud af.
Når du er kommet gennem malingen kan du danne dig et billede af pudsets tilstand. Er det helt galt, så kan du ende med en sandblæsning etc, men ellers kan det lappes.
Langs soklen er der nok en masse løst puds. Af med det og lad muren tørre op.

Nu skulle der være en god bund at male på. Jeg ved ikke, om der findes noget maling der duer, men ellers er god gammeldags kalk sagen.
Langs soklen skal der smørres med bygningsasfalt så højt, at regnvand mm ikke rammer direkte på pudset.

Det er 20-25 år siden jeg gik og lavede det hjemme i landsbyen, så der kan være sket en del siden med malingerne, og der kan være noget jeg har glemt. Anyway, jeg mener ikke der er grund til at gå direkte til sandblæsning.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Der trænger tydeligvis vand op nederst i muren, det er fordi murværket går ned under belægningsstenene.

Normalt skal belægning eller jordoverfladen være ca. 15 cm under soklens overkant, og selvfølgelig med fald væk fra muren, hvis det skal holde skal der graves fri ned til soklen og muren skal beskyttes mod fugt.
Det kan du nemt pudse op igen uden at gå så drastisk til værks, ofte bliver opgaverne så omfattende at man aldrig bliver færdig med den smule det startede med at være.

Men reperationer på sokkel bliver ofte lavet med en rigtig cement blanding uden kalk i, da mørtel indeholder så meget kalk vil den altid optage vand, og så hår du samme cirkus efter den næste frost.

Mange synes at det er en plage at skulle reparere og male lidt på huset ind imellem, hvor andre synes at det er så hyggeligt at se det blive så pænt og nydeligt igen, at det nærmest er en terapi for sjælen

Med venlig hilsen - www.boligogbyg.dk
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også