Afdækning af flydebeton - nødvendigt?

Jeg får leveret flydebeton til min stue og køkken i morgen. Normalt vil man dække det til med plastik, men er det nødvendigt når det er i et lukket hus, hvor tempeaturen pt ligger på ca. 20 grader? Er det evt. nok bare at holde døre og vinduer lukkede (eller skal der luftes ud undervejs - jeg er klar over at luftfugtigheder stiger markant?)?
Jeg har plastik/pressenninger så det er ikke for at spare, men hvis der ingen grund er til at dække betonen til, så vil jeg ikke bruge energi på det.

Der er forskellige meninger om hvor lang tid der skal gå inden man kan lægge klinker på flydebeton. Er 2-3 ugers ventetid for lidt?
Jeg får leveret flydebeton til min stue og køkken... Vis hele indlægget
21 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg har ikke en kæft erfaring med støbninger i beton, men synes det var ved at blive en lidt heftig diskussion, så derfor googlede jeg lidt på emnet. Det er jo altid sjovt at blive lidt klogere.
Jo forresten. Jeg har i en sommerferie støbt godt 4000 fliser sammen med min onkel. Han kunne ikke få de farvenuancer og størrelser han ville have, så i stedet skaffede han 200 plasticspande med rigtig diameter, og så vidste vi drenge godt, hvad dagen skulle starte med inden der skulle graves ud til fundamenter, kunstig sø mm. Det var før børnearbejde blev forbudt, så vi fik en lille skilling for indsatsen.

Principielt er det jo det samme, om man støber gulve eller betonelementer. Hærdningen af betonen er det samme.
Vandet i betone indgår i hærdningsprocessen, og derfor vil en udtørring af betonen standse/bremse hærdningen, der følgeligt ikke vil blive ordentlig.
Når hærdningen af betonen er tilendebragt kan det overskydende vand fordampes bort.

Desværre var linket det bedste jeg kunne finde. Det jeg var på jagt efter var en slags pointtabel, der siger noget om hærdning af beton. Noget i stil med hvor lang tid betonen skal hærde under givne temperaturbetingelser. Noget a la:

Fuld hærdning kræver 1000 point:
1 døgn ved 15ºC = 75 point
1 døgn ved 20ºC = 100 point
1 døgn ved 25ºC = 150 Point

Så ville det være nemt at finde ud af, hvor længe afdækningen skal ligge på osv.
Man ville i øvrigt nemt kunne overvåge temperaturen med god nøjagtighed med et digitalt stegetermometer, hvor der var viklet lidt papir om sensoren, så den kunne komme op igen efter afhærdningen.

Jeg ved ikke, om jeg er helt enig i din sammenligning mellem et guld og Storebæltsbroen.
For LDS-manden, der skal brække det nye gulv op indkøbe nye rionet, gulvslanger og i værste fald også klinker, er det vel en større "katastrofe" end at en ingeniør dumper en brodims i en test. Well, det er en helt anden diskussion.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også