Afdækning af flydebeton - nødvendigt?

Jeg får leveret flydebeton til min stue og køkken i morgen. Normalt vil man dække det til med plastik, men er det nødvendigt når det er i et lukket hus, hvor tempeaturen pt ligger på ca. 20 grader? Er det evt. nok bare at holde døre og vinduer lukkede (eller skal der luftes ud undervejs - jeg er klar over at luftfugtigheder stiger markant?)?
Jeg har plastik/pressenninger så det er ikke for at spare, men hvis der ingen grund er til at dække betonen til, så vil jeg ikke bruge energi på det.

Der er forskellige meninger om hvor lang tid der skal gå inden man kan lægge klinker på flydebeton. Er 2-3 ugers ventetid for lidt?
Jeg får leveret flydebeton til min stue og køkken... Vis hele indlægget
21 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hvilket plastik er det man bruger?
Chauføren på betonlastvognen er netop chaufør fordi han har stort kørekort.
Hvis han var ekspert i in-situ beton kørte han næppe rundt i en kæmpestor betonlastvogn
Hvis han har 15 års erfaring som betonbilchaufør har han muligvis ernammet en vis erfaring mht. beonudsrøbning.

Så du gør bare som JR-anlæg anbefaler! :o)

Og hvis du endnu ikke har indkøbt noget afdækningsmateriale hvorfra forventert du så at fremskaffe det kl. ca. 21.00
Chauføren på betonlastvognen er netop chaufør fordi han har stort kørekort.
Hvis han var ekspert i in-situ beton kørte han næppe rundt i en kæmpestor betonlastvogn
Hvis han har 15 års erfaring som betonbilchaufør har han muligvis ernammet en vis erfaring mht. beonudsrøbning.

Så du gør bare som JR-anlæg anbefaler! :o)

Og hvis du endnu ikke har indkøbt noget afdækningsmateriale hvorfra forventert du så at fremskaffe det kl. ca. 21.00
Du kan også bare vande det med en haveslange og en vandpistol med spredning (holde det fugtigt i nogle dage)
Nemlig ja.
Og det må jo siges at være en kæmpefordel at få pjasket en masse ekstra vand og fugt ind i huset.
Det virker støvbindende, hæver luftfugtigheden og er gavnlig for enhver form for skimmelvækst og tiloversblevne stueplanter.
besynderligt at ingen har nævnt den mulighed tidligere!!!
Annonce

Rolig nu, jeg har dækket betonen til. Grunden tl at jeg skrev at jeg ville vente 2 dage var fordi jeg havde fået det indtryk at det først var trædefast efter den tid. Jeg kan ikke huske hvor lang tid der gik inden jeg lagde plastik på sidste gang jeg støbte gulv (det er 8 år siden).

Der var alligevel en ludtfugtighed på 78% og over 25 gr.(pga den kemiske process) i stuen her til morgen. Flydebeton er jo ekstra vandig så det kan ikke undgås at luftfugtigheden stiger markant!

@Erip P

Nu tror jeg at du bare skal holde skarpt øje med om at din beton hærder.

Og ikke udtale dig mere om beton og hærdeteknologi!

Det er ikke øget vandtilsætning der fremmer betons (sammen)flydningsegenskaber!
Og det er den relative luftfugtighed der er 78%!
Skrevet af Hr.Herluffe på 17 jun 2011 23:01
Du kan også bare vande det med en haveslange og en vandpistol med spredning (holde det fugtigt i nogle dage)

Det dur ikke, det skal afdækkes.
Grunden til man dækker af er at fugten i betonen fordamper for hurtigt, og derved laver pore. 
Man kan ikke tilføre betonen vand når det er skørknet, og mere vand giver en laver styrke.
Sikke da en heftig diskussion.
Jeg fandt lige dette link, som vist fortæller meget godt, hvad det her går ud på.

http://www.eftex.dk/documents/00114.pdf

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Rigtig fint der, Chr.
Det er faktisk den principielle autoriserede beskrivelse af hvordan nyudstøbt beton beskyttes.

Men det er jo helt klart at der er forskel på udstøbning af et broelement på 8000 tons til Storebæltsforbindelsen eller et betondæk hjemme i stuen.
Konsekvenserne af fejlagtig udtørringsbeskyttelse ved Storebæltsforbindelsen vil være fuldkommen katastrofale.
Hvorimod mangelfuld afdækning af betonpladen i stuen nok vil have beskeden eller ingen betydning.

Så når såvel JR-anlæg og undertegnede skriver "afdækning" så mener vi i virkeligheden "udtørringsbeskyttelse"
Men for ikke at geråde ud i vurderinger af omfanget, definitioner osv. så er svaret
ALTID DE 3 A-er: AFDÆKNING, AFDÆKNING & AFDÆKNING.
Derved sikres at der i mindst 99% af alle betonstøbninger opnås den ønskede og forventede kvalitet af den pågældende betonbygningsdel.
Har jeg ret i? :o)
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også