Hæk-råd til en uerfaren

Hej alle

Jeg anlægger hæk om min grund i foråret/sommeren 2012, men jeg er desværre meget uvidende om de forskellige fordele og ulemper, der er ved de planter, jeg kan vælge imellem. Jorden, der plantes på, er lerjord, hvilket måske også har noget at sige... Der står følgende i lokalplan:

Plantebælte mod nord og syd:

Der udlægges areal til 3 meter brede skelhegn. Skelhegn skal sammensættes af nedenstående planter - dog med mindst 15 % tjørn og altid 2 planter af samme art. Målet er at få et relativt lavt, varieret og blomstren-de læhegn med minimal vedligeholdelse. Skelhegn skal sammensættes af følgende arter, der plantes med 2 rækker planter pr. 2 meter forskudt. HVIDTJØRN - Cartagus laevigata - 15 % HASSEL - Corylus avellana SYRÈN - Syrenga vulgaris SLÅEN - Prunus spinosa KALKVED - Viburnum opulus PARADISÆBLE (Busk) - Malus agenti ROSER - Rosa multiflora og rubiginosa (Æblerose) RIBS & SOLBÆR - Ribes rubrum & Ribes nigrum.

Planterække mod vest og øst:

Andre hegn i skel  skal være levende hegn og bestå af enkeltrækker af: HUNDEROSE - Rosa canina, SNEBÆR - Berberis candidula, samt RIBS & SOLBÆR - Ribes rubrum og nigrum.

Hvis nogen kan hjælpe mig, vil jeg være meget taknemmelig.

V. H. Joan

Boldsen

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hold da op det lyder kompliseret, men hvad er det du er i tvivl om ?
Er det ikke bare at gå i gang, alle de nævnte arter gror som ind i helvede...
Det er bedst at plante i forår eller efterår  og så gi´ dem et ordentligt tilskud af NPK gødning så kan det ikke gå helt galt, hvis du planter nu skal du ihvertfald vande hver dag indtil planterne er kommet igang..
Som jeg læser det, kan du vælge ud fra de beskrevne og skal bruge minimum to sorter. Du skal så sandelig ikke plante alle sortene, at der anbefales et 3. m. bredt læbælte, kan du vist springe op og bide dig i nakken på  Alt efter hvor stor din grund er vil jeg mene at 1. m. i breden må være rigeligt. Du skal kun have to rækker, for om et par år vil de fylde rigeligt.
Tak for rådene. Især det med, at de gror godt til alle arterne - det var den slags viden, jeg var ude efter. Kan I angive lidt fordele og ulemper ved arterne, eller 'kan' de det samme? Vi vil gerne have hæk, der er til at styre, holde tætte og som ikke breder sig ud til mere end de her i alt tre meter i to af skellene jf. lokalplanen.

På forhånd tak!

Boldsen

Hej

Jeg ville starte med at opmåle strækningen, der skal beplantes, - derefter beregne antallet af planter, heraf skal i følge planen 15 % være Hvidtjørn, - derefter ville jeg tage de resterende planter og dividere med de sidste 6 sorter.
Kravet er jo at der skal være minimum 2 af hver sort, som plantes. Er resultatet mere end 2 af hver, så ville jeg helt klart plante lidt af hver slags, netop for at opnå den lave, varierede og blomstrende hegn, som er målsætningen.

Jo flere sorter, jo flere fugle vil det tiltrække, og giver nok også det pæneste resultat med blomster på forskellige tidspunkter.
Der har jo helt sikkert været en gartner inde over til at udvælge planterne, så de er givetvis optimeret i forhold til hinanden og ønsket om begrænset vedligehold, samt at de ikke breder sig helt uhæmmet.
Så mangle du bare 10 af dem der går for 5 kr. og en seng at sove i pr. døgn 

Det må du vist forklare nøjere...?? Hvis der er noget at forklare...  


Boldsen

Skrevet af Boldsen på 17 jun 2011 17:14

Det må du vist forklare nøjere...?? Hvis der er noget at forklare...  


Det er nok bare dig der ikke forstår hentydningen til det der også kaldes Polsk arbejdskraft i sort .
Ikke at jeg vil anbefale det !
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis