Ny gulvkonstruktion i sommerhus

Så er den gal igen!!

Vi er ved at renovere sommerhus og er kommet i tvivl om hvordan vi bør opbygge hele gulvkonstruktionen. Huset står på punktfundament (inde i huset, dvs. at hele rammen på huset "svæver" på øverste lag strøer).
Vi har skiftet alle strøerne, så de nu er trykimprægnerede. Se evt. billeder.

Vi havde fra starten af regnet med at opbygge konstruktionen med 100mm isolering mellem øverste lag strøer og derunder vindpap og forskalling.
Huset skærmes af med eternitplader (mod mus osv.) og med rigeligt udluftning under isoleringen.

Jeg har nu hørt at man, som alternativ, kan rette bunden af med sand og fylde op med flamingo (sundolitt el. lign.) til op under øverste lag strøer og have luft de sidste 100mm.

Jeg er interesseret i at høre hvad I kan komme med kommentarer til ovenstående eller foreslå helt andre måder at lave konstruktionen.

Over strøerne vil vi afslutte med noget 25/28mm fyrretræsgulv. På badeværelset er vi nok ude i noget Wedi/Litex på gulvet (erfaringer med dette er også velkommen).

 

Ser frem til at høre jeres tanker og ideer. Vi er åbne for alle muligheder

Mvh. Martin
20 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
det er lidt svært at se hvor meget plads der er under strøerne, men under alle omstændigheder er 10 mm alt, alt, alt for lidt!!
Du skal op på 300 mm i gulvet! Men det klan nåes endnu. Hiv det hele op igen. Der er for langt mellem reglarne. Der må max være 1 meter. Du behøver ikke to lag (både reglar og lægter). Som sagt op med det hele. Grav ud til 300 mm Sundolitplader med en dug under. Spænd reglar op i bjælkesko med max 60 cm afstand, gerne 50. Dampspærre over, derefter ønsket gulvbelægning. Dampspærren skal gå lidt op ad væggene og fuges med dampspærre på væg. Luk pungen på klem og isoler mere i væggene. Som jeg ser dine fotos, er der max 50 mm nu. Den "lille" ekstra regning, får du 100 gange igen senere i komfort og levetid. PS. Der skal være murpap mellem reglar og fundablok

 

Tak for svar.

Jeg kan godt følge dig i den opbygning som du nævner, men jeg tror måske ikke at jeg har fået forklaret opbygningen af huset ordentligt.
Alle ydervægge står oven på det øverste lag tværgående 100x100 bjælker, som så står på nederste lag 100x100 bjælker, der igen står på punktfundament ca. en halv meter inde i huset. Dvs. at hele huset ligger oven på gulvkonstruktionen.

Det eneste vi har gjort ind til videre er at skifte alle de gamle (rådne) bjælker til nye trykimprægnerede og gravet ud så vi har ca. 20cm under nederste bjælke.

Mit spørgsmål er egentlig: Hvordan laver man den bedste efterisolering af den eksisterende konstruktion?
Vi har også tænkt os at efterisolere væggene, dem har vi ikke gjort noget ved.

Mvh. Martin
Du er åbenbart ikke klar over at du ikke må bruge trykimpreneret træ i en beboelse !
@håndværkeren.

Kan du ikke - for min skyld - præcisere hvor i en beboelse, der ikke må anvendes trykket træ ;-)

Udvendigt må der jo godt.

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Over halvdelen af bjælkerne var blevet skiftet engang efter en oversvømmelse i 99 og resten var rådne nu her da vi tog gulvet op. Så hvorvidt om man må eller ikke må bruge trykimprægneret træ er ikke interessant da vores formål med denne renoveringen er at have et hus der kan holde +20 år med eller uden oversvømmelse. (vi regner ikke med flere oversvømmelser, da der nu er blevet lavet et ordentligt dige)

Jeg kan tilføje at jeg flere steder har læst at man skifter bærende konstruktioner, der har været angrebet af råd/svamp, til trykimprægneret træ.

Jeg er mere interesseret i forslag til at lave en fornuftig isolering af gulvet. Flamingo vs. rockwool.

Mvh. Martin
Annonce
jeg ville ubetinget bruge Sundolit. Fordel: Ved fugtindtrængen - som du ikke kan undgå - vil Sundolit afvise fugt og vand. Mineraluld opsuger fugt og vand og afgiver kun i liden grad igen med kæmperisiko for sammenfald af måtterne.
Altså: Radonspærre i bunden, Sundo-plader, dampspærre.
m.h.t. at væggene står direkte på spærene, tja - du har jo ingen mulighed for at isolere hvor spærene ligger, ligesom spærenderne er afhængige af beklædningens kvalitet. Ville det være umuligt at løfte med donkraft, hive de gamle spær ud og lægge en rem ovenpå den gamle?

 

Ville du så anbefale at lave ny rem og nye punktfundamenter ude under væggene og fjerne dem inde i huset, så vi får en samlet overflade inde i huset?
En anden jeg har snakket med foreslog, som nævnt, at beholde konstruktionen som den er og fylde op med sundolitt. Rundt om de eksisterende punktfundamenter og i eventuelle revner og sprækker skulle der fyldes op med leca-nødder.

Det er et sommerhus Håndværker, ikke en beboelse!
Men ganske uanset må der anvendes så meget trykimprægneret træ som spørger finder pasende.
Det er ikke ulovligt at anvende trykimprægneret indvendigt, ej heller til beklædning. Men det anbefales ikke.

Der findes enkeltområder, bla. i forb. med opbevaring af fødevarer hvor trykimprægneret træ vist er forbudt.

Se her, "Den lille grønne"

http://www.tryktrae.dk/

@ Håndværker
Det er uheldigt at du gætter dit svar i stedet for at underbygge det.
Du risikerer jo at spørger bliver i dårligt humør.  :o)

martin, alt andet lige er det nok teori at begynde på en ny rem nu. Men du bør sørge for mere end de 100 i bunden, du foreslår. Du kan ikke fylde "revner og sprækker" med Leca. De pakker ikke tæt nok. Hvs du får det tæt nok, kan du bruge styropor-granulat - flamingokugler. de fåes hos trælasten i store sække. Men der skal være lukket udadtil - ellers har du hele stranden fuld.

 

Hvad lovgivningen siger ?
Jeg har altid fået ørene tudet fulde af at trykimpreneret træ var usundt for helbredet, og selvom det er et sommerhus kunne det sagtens tænkes at småfolk legede på gulvet.
Så jeg råder ud fra hvad jeg selv ville gøre og ikke gører.
I dag er der ikke arsen og krom i imprenerings vædsken, men der må være et andet gift stof som sikkert heller ikke er sundt for helbredet.
Og se så gamle huse med trægulve der blev bygget før alle disse "moderne" tilsætnings stoffer ! De holder stadig efter 100 år, det er bare væsentligt at der kan komme luft til træet, så det holdes tørt.

Og så lige en sidebemærkning.

Det er meget godt at de har bygget en højere dæmning, Titanik kunne heller ikke synke !
Der er yderligere 10 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis