Ny gulvkonstruktion i sommerhus

Så er den gal igen!!

Vi er ved at renovere sommerhus og er kommet i tvivl om hvordan vi bør opbygge hele gulvkonstruktionen. Huset står på punktfundament (inde i huset, dvs. at hele rammen på huset "svæver" på øverste lag strøer).
Vi har skiftet alle strøerne, så de nu er trykimprægnerede. Se evt. billeder.

Vi havde fra starten af regnet med at opbygge konstruktionen med 100mm isolering mellem øverste lag strøer og derunder vindpap og forskalling.
Huset skærmes af med eternitplader (mod mus osv.) og med rigeligt udluftning under isoleringen.

Jeg har nu hørt at man, som alternativ, kan rette bunden af med sand og fylde op med flamingo (sundolitt el. lign.) til op under øverste lag strøer og have luft de sidste 100mm.

Jeg er interesseret i at høre hvad I kan komme med kommentarer til ovenstående eller foreslå helt andre måder at lave konstruktionen.

Over strøerne vil vi afslutte med noget 25/28mm fyrretræsgulv. På badeværelset er vi nok ude i noget Wedi/Litex på gulvet (erfaringer med dette er også velkommen).

 

Ser frem til at høre jeres tanker og ideer. Vi er åbne for alle muligheder

Mvh. Martin
Så er den gal igen!! Vi er ved at renovere... Vis hele indlægget
20 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
@ uldal.
Jeg havde nu heller ikke tænkt mig at lave en ny rem med tilhørende understøtning - Jeg ville bare høre din mening inden jeg begyndte at stille kritiske / modstridende spørgsmål :o)
Mange tak for dine kommentarer - De understøtter meget de oplysninger jeg havde fået i forvejen.

Mht. min kommentar omkring diget og håndværkerens sammenligning med Titanic, så vælger jeg at se det som en bekræftelse på at anvendelsen af trykimprægneret træ til bundkonstruktionen, ikke er helt ved siden af ;o)
Alt træ fra under gulv og opefter vil selvfølgelig være af den ganske almindelige type.

Flere kommentarer er velkomne.
Foreløbigt tak.

Mvh. Martin
Det er muligt - Håndværker - at du har den mening!

Men det er ikke ensbetydende med at trykimprægnert træ ikke må anvendes indvendigt i bygninger.

Jeg går udfra at du er her på siden for mestendels at vejlede, primært.
Hvor vejlede, så vidt muligt, står i modsætning til vildlede. :o)
Man bør ikke lave gulve efter hvad man tilfældigvis overhører ved stambordet!

Et krybekælderdæk er en ventileret konstruktion og der må derfor ikke "hældes" granulat eller andre løsagtigheder ud i rummet mellem jordovefladen og gulvundersiden.

Det er muligt at konstruktionen kan opbygges som en slags "terrændæk med svævende bjælkelag". Men i såfald bevæger du dig ud i de mere eksperimenterende konstruktionstyper.
@hpox
Jeg kan fornemme at du hælder til den "traditionelle" isoleringsform af krybekældre, med rockwool mellem strøer og afdækning af undersiden.
Vi er også selv i tvivl om hvilken løsning der er bedst egnet til formålet - derfor denne tråd.

Hvis vi går den anden vej, med flamingo, vil vi bibeholde de eksisterende punktfundamenter, så helt "svævende" bliver det ikke.

Jeg kan godt se problematikken med at træet ikke rigtig får mulighed for at ånde hvis man lukker af med flamingo..?
Der er ingen problematik med træ der ikke kan ånde.
Træet er nemlig fuldstændig dødt skal jeg sige dig. Og det omkom da den onde skovarbejder satte kædeslaven mod barken - henne i skoven. Endvidere betyder den efterfølgende trykimprægnering at samme træ med garanti aldrig bliver levende igen.
Du kan næsten sige at træet er slået ihjel to gange.

At et materiale kan ånde er en talemåde og betyder blot at det bla. er i stand til at optage og afgive fugt. I modsætning til f. eks glas og stål.

I dit tilfælde handler det primært om risikoen for fugtophobning og efterfølgende råd, svamp og anden djævelskab i dit gulv eller hus som helhed.
Annonce


Jeg kan se at vi er enige.. Det var også det jeg mente med "ånde".
Men tak for den meget fine beskrivelse.
Jeg har overvejet følgende muligheder:

Første løsning er med sundolitt til op under strøerne og en kant hele vejen rundt ca. 200mm ind i huset. Så laver man en tæt konstruktion udad til, men tillader at den kan ånde igennem gulvet. Dermed er der ikke nogen umiddelbar fare for fugtophobning nogen steder.

Anden løsning er taget fra Sundolitts isoleringsguide. Problemet ved den er at jeg har to lag bjælker og vil derfor komme til at lukke det nederste lag inde i flamingoen.
Alternativt kunne man lave en kombination, hvor man oven på dampspærren i alternativ 1 lagde 100mm flamingo og dermed havde oversiden af nederste bjælke fri. 

Nogen der har kommentarer? Jeg syntes ikke jeg er blevet klogere på en endelig løsning.
Vi hælder stadig til den første løsning med rockwool - der er vi sikker på at konstruktionen kan "ånde"..

Mvh. Martin
Som sagt. Det ser spændende ud.
Og en helt grundlæggende forudsætning er at der ikke findes organisk materiale under eller i gruslaget.
At Sundolit kalder det en fugtspærre hvor du har en dampspærre.
At det er uklart om løsudlagt flamingo har samme egenskaber som flamingo i pladeform.
At du bør få en af de store flamingoleverandøres "godkendelse" af konstruktionsopbygninge,
Og at konstruktionen er alt for usikker.
Ja, jeg bliver mere og mere tryg ved at lave "den gode gamle" krybekælderisolering med rockwool mellem bjælkerne og en god udluftning mellem jord og bjælkelag/isolering. Så er jeg da hvertfald sikker på at få en sund konstruktion.
Det er lidt som om at de her flamingoløsninger giver flere spørgsmål end svar..

Det er muligt at jeg vil få et varmere hus med 300mm flamingo, men vil det være risikoen værd? Hvis det en dag skulle blive fodkoldt med rockwool-løsningen, så må jeg varme mig på tanken om at jeg har et sundt og ventileret hus ;o) Eller evt. smide lidt ekstra træ i brændeovnen..

Takker for alle svarene!
Alt efter gulvarealet kan du jo bare skovle en 10-20cm mere jord ud fra "krybekælderen"
Så bliver der plads til såvel isolering som ventilationsareal.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis