Lave sin egen kompressor

Hej min gamle kompressor er gået i stykker, så det er tid til en ny en. Den gamle er på 1,5 kw med 25 liters tank mener jeg. Vil gerne have en lidt støre en.

Så det jeg har tænk mig det er, at købe sådan en 4,0 hk kompressorblok og så købe en støre tank, på måske 100 l og så sætte den på. 

Men hvad skal jeg bruge udover? I hvert fald en kilrem, men er der mere? For tænkte jeg kunne bruge nogle ting fra den gamle kompressor såsom manometer osv.

Og nogen der har erfaring med at sætte en kompressorblok på en tank, noget bestem man skal gøre/huske.

Link til kompressorblok: http://biltema.dk/da/vaerktoj/Trykluft/Kompressorer/Kompressorblok/
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er garanteret både letter, sikrere og billigere at købe en færdig og komplet kompressor i stedet for at bygge en ny.
Beholdere, rør, sikkerhedsventiler med meget mere skal passe sammen og givetvis også have en godkendelse efter diverse direktiver om tryksatte dimsenoter. I bund og grund er det fornuftige regler, der giver sikkerhed.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Dublet slettet.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Okay, det bare fordi sådan en 4 hk kompressor koster 5000 for ny af. Så det andet det ville være meget billigere. Og hvorfor tror du ikk man kan få tilsluttet det hele sammen?

Selvfølgelig kan man selv opbygge sin kompressor, og fora hedder jo Lav det selv

Du skal sørge for, at finde en beholder der er godkendt til min 10 ato.
En sikkerhedsventil, der er stor nok til, at kunne aflaste trykket, ved presostat svigt.
Så kommer der div afskærmninger, motorværn mv.
En kontraventil, og en aflastningsbeholder, er jo også en god ting.

Jeg har selv bygget min 5½ hk Stenhøj, med 300 liter beholder, op af løse brugte komponenter.

Man kan jo også være heldig, at finde en god brugt kompressor, i industrikvalitet, til rimelige penge.

mvh jens

Hej du skriver jeg skal sørge for at købe en beholder der er godkendt til min 10 ato. Mener du så 10 bar?
Annonce

Ja det er 10 bar..

mvh jens

Okay mange tak. Lige det sidste spørgsmål. Hvad skal jeg bruge En kontraventil, og en aflastningsbeholder til?

Kontraventil, og aflastningsbeholder, gør at cylindrene, er uden tryk, ved stilstand.
Aflastningsbeholderen, gør at kompressoren når at komme, op i o/m inden den køre med tryk.

Ja det kræver jo så, at din presostat (aut stop start) har en ventil til aflastning.

mvh jens

det nemmeste er at kikke på den gamle , den nye skal bygges op på samme måde , det er bare større stumper
Mange tak til jer begge :d
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis