Rund ventilator i firkantet udluftningsskakt

Hej,

Jeg har købt et hus fra 1968 der har firkantede udluftningsskakter i vådrummene. Jeg vil gerne have aktivt udsug i badeværelset, men kan i byggemarkederne kun finde runde ventilatorer.
Jeg er bekendt med nogle overgangsstykker mellem rund til firkantet, men de vil i givet fald komme til at hænge nede i rummet, og jeg vil jo gerne have ventilatoren i niveau med loftet.
Skakterne går hele vejen op igennem taget, og har et spjæld i rummet. De er 10x15 cm.
Hvordan løser jeg denne opgave på en elegant måde?
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Så må du jo på loftet og skære lidt af de firkantede rør, så der er plads til adapteret og ventilatoren.
Ja, du kommer nok til at skære et rundt hul i loftbeklædningen for at få plads til el-ventilatoren.
Og altså indsætte en rund/firkantet fidus over loftet.

Men det kan nok osse gøres på undersiden af loftet.
Det kræver blot at du finder et rør i passende diameter, lidt større end ventilatoren formodentlig og måske lige så lang som rund/firkantet-fidusen Derved kan du monterer ventilatoren "frembygget", ned fra loftet. På en ganske elegant måde, når jeg nu selv skal sige det. :o)

Du skal i øvrigt være opmærksom på at en sådan eldrevet ventilator måske er nødvendig af komforthensyn, men iøvrigt kun koster penge at have kørende. Såfremt den naturlige ventilation iøvrigt virker udmærket er det jo gratis.
Dernæst kan der jo kun suges luft af badeværelset såfremt der kan komme noget derind. Normalt via sprække under døren eller på anden måde.
Endelig bør ventilationsrørene være isolerede så du sikrer mod kondens.
Tak for de gode råd. Det er en god ide, det at sætte adaptoren ovenover ventilatoren, der selv placeres i loftet. Rørene er allerede isolerede, så den del af opgaven er allerede på plads :-)
Tak for hjælpen.

du skal ikke gøre af denne grund.!!!

hvad med denne metode. som det gjorde i apollo 13.
med at tilpasse kvælstoffilteret i rumkapslen.
at den var rund og skulle bruges i måne landings fartøjet
som hullet var firekantet og tilpasse med pap og tabe.
så de kunne holde ud til landing på jorden.

men du gøre bare som andre i tråden siger.!

Tak spids.
Nu blev det pludselig raketvidenskab at få en rund ventilator sat på et firkantet rør..... Hvad med at lave en firkantet ventilator i stedet for.
Her kunne sidde grinende smiley, men dem bruger jeg af princip ikke!

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Annonce
Hva' er så ideen i at omtale bemeldte smiley???
Manden prøver bare at fortælle at han ikke kan finde ud af at bruge dem 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis