Hvor langt eller længe på en tankfuld.

En af vores venner har lige sat en ny Mecury 6 hk 4 takt på sin L23.

Den blev leveret med indbygget tank, på ca. en liter. Ekstern tank er tilbehør.

Jeg mener at have hørt at sådan en motor sejler ca. en time ved march fart.. Andre at den kan sejle en sømil og endnu andre at den kan sejle knap 6 timer på en tankfuld..

Er der nogen der ved hvor langt/længe sådan en motor kan sejle på ca. en liter benzin.??

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

En af vores venner har lige sat en ny Mecury 6 hk... Vis hele indlægget
16 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Når man læser om bådmotorer, enten i annoncer eller brochurer så kaster de om sig med flotte ord som økonomisk, langt på literen, grøn og hvad ved jeg..
Men ingen steder kan man se hvad og især hvorfor den lige skal have 1.1 liter tank.

Køber man en bil eller en generator så oplyser de benzinforbrug.. men ikke på sådan en sjover man hænger bag på båden.

Jeg har fået svar på hvad jeg spurgte om, nemlig at den formentligt bruger 200 gram pr time pr hest og et liter benzin vejer ca. 750 gram.

Hvis nu forhandleren havde ret, at den kunne sejle i 6 timer på en tankfuld (som nok er løgn) så ville en ex tank være lige meget. Hvis nu den sejlede en sømil pr liter som en "klog mand" i havnen påstod så ville en 12 liters tank nok være for lille.

Spørgsmålet går slet ikke på hvordan man tanker i 2 meter høje bølger eller andet praktisk.. Måske bliver jeg lidt kort for hovedet, men mange spørgsmål bliver efterhånden besvaret fordømmende.

Hvis nu en eller anden skrev at hans motor var begyndt at larme helt vildt, er jeg rimelig sikker på at han ville få svaret "så sluk for den og få fred, du kan jo sikkert slet ikke sejle, når du ikke ved hvad der er galt.. "

Det kunne være rart med nogle objektive svar eller bare få nogle erfaringer fra andre.

Jeg hælder bare benzin på når der mangler og er ikke typen der skriver logbog og hvor meget jeg har tanket hvornår, derfor spørger jeg.

Jeg vil da lige slutte af med at Camilla som har købt den motor allerede har købt en 12 liter tank.. og tilsluttet den. Som stadig intet har med det oprindelige spørgsmål at gøre.

Svendborg

På Solusen som jeg jo fejlkøbte sidste år, sad der en 6 Hk. Jonhson 4 takt, ifølge sælgeren kunne den ved 3/4 kraft kører 2½ time på den indbyggede tank, den kørte dog aldrig mere end max 15 minutter så gik den død. Sælgeren måtte så tage den tilbage og jeg fik 3000,00 kr. Hvorefter jeg købte en "ny" ubrugt Britich Segull på 6 hk.
Og sådan en kører jo bare  3½ time på 5 L.

Hej Grandoldman.

Jeg har lige siddet og kigget lidt tilbage i gamle tråde, og må til dels give dig ret. Der kommer sommetider nogle -så sluk lortet og få fred- svar, som jo ikke løser problemerne. Kan se jeg også selv har præsteret et par stykker, så jeg tager din opsang til efterretning.

Med hensyn til brændstofforbruget, så er det et vanskeligt spørgsmål, og fabrikanternes oplysninger synes mere vild- end vejledende.
Det kunne være rart, hvis der var en brugbar standard, der sagde noget man kan forholde sig til, men det er vanskeligt, hvis almindelige brugere skal have nytte af det.
- Karakteristikken mellem omdrejninger og HK på en fast-pitch propel er en kvadratfunktion. Fordobles omdrejningstallet firedobles effektoptaget. Propellen er valgt, så den ved fuld gas (max omdrejninger) kan optage hele motorens ydelse, her 6 HK. Ved halvt omdrejningstal vil den derfor kun optage en fjerdedel, her 1,5 HK. Halv HK-ydelse ligger omkring 65% af max omdrejninger.
- Har man ikke en omdrejningstæller er det vanskeligt at vurdere, hvor stor en del af omdrejningstallet man faktisk bruger, da man kun har lydbilledet og gashåndtagets stilling at vurdere udfra. Det er, med min beskedne erfaring, ikke særlig retvisende.

Hvis forhandleren mener den kan sejle 6 timer på en liter, så må det være i tomgang.

Jeg håber Camilla bliver glad for sin påhængsmotor og den tilkøbte tank.
God tur på vandet.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

denne forhandler siger cirka 40 min

http://www.shopoutboards.com/Mercury-6-hp-6MA.html

jacob faglært svejser IWP

[email protected]

Det er da noget man kan bruge til noget...

De fleste der sejler langt i sejlbåd sætter den nok mellem halv og trekvart gas så den time må være ret tæt på sandheden.

Jeg ved godt at det ikke er lige den oplysning man har mest brug for.. Men for nogle år siden havde jeg en et ton tung/let sejlbåd med en 5 hk mariner 4 takt på... og når vi tog på ferie i den, havde jeg altid en ekstra tank med 21 liter benzin og så de 12 liter der er i den originale tank.. og jeg havde altid masser af benzin med hjem efter ferien og om efteråret når skuden kom på land hældte jeg resten på bilen.. Men mellem otte og ti timers sejlads på en 12 liters tank må være rigeligt til en sommerferie..

Tak for hjælpen og de gode råd.

Svendborg

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis