Byggeriet begynder:)

Hej folkens

For efterhånden et stykke tid siden slog kæresten bremsen i og forklarede mig, at hvis jeg ikke havde andre steder end spisebordet til at bygge min cnc-fræser, så kunne jeg godt glemme at godt glemme det projekt. Som de fleste ved, er kvinder jo smukkest når de er glade, så mit cnc-projekt har været lagt på hylden et godt stykke tid nu.

Jeg har dog netop fået et sted til mit byggeri, og er så klar på at komme igang Så dette er det første indlæg i min byggetråd, hvor jeg håber at snakken kommer til at gå flittigt.

Da jeg i sin tid startede projektet, var det bl.a. fordi, jeg var blevet ret imponeret over at se Metalsnedkerens fræser på youtube, hvilket havde givet mig tillid til, at det var muligt selv at bygge en.

Efter at have kigget på dette forum og cnczone.com købte jeg det dyreste kit med motorer og styring fra HobbyCNC:

Kittet er nu samlet, og jeg kan styre det fra min computer


Ja ja kassen er ikke køn, men det virker som det skal, og så har jeg lært til en anden gang, at sådan noget galvaniseret plade er ret bøvlet at bøje over en bordkant
Hej folkens For efterhånden et stykke tid siden... Vis hele indlægget
140 svar
 Følg tråden
Der er 120 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg har købt den VDF der passer til, jeg glemte bare at tage billeder af den. Men den ser umiddelbart fin ud, dog virker knapperne på den lidt billige. Men så vidt jeg har forstået, er idéen jo også, at den primært skal styres af computeren, og dermed ikke kommer til at bruge knapperne så meget... Vh Jens
Jeg fik solgt mit gecko g540 i går. Jeg regnede ud at boardet kun ville levere 16% mere efekt til motorerne og de kan klare 40% mere, så snedkeren må have ret i, at det er smartere at købe noget andet.


I forbindelse med geckoen skrev du Brian, at "Grunden til at du måske får problemer med at komme op i fart ligger i, at du kun har ledeskruer med 5 mm stigning, jeg har jo 10 mm stigning på mine." 
VIl dette også være tilfældet hvis jeg køber driverer, som kan levere hvad stepperne kan klare? I så fald skal jeg vel have fundet ud af noget gearing, for at løse problemet, -eller hvad? 

Med hensyn til driverer er jeg en del i tvivl om hvad jeg skal købe. Jeg kan ikke finde særlig meget om M542 på CNCzone, og jeg fandt en tråd, hvor en køber havde pillet indkapslingen af og fundet ud af, at numrerne på komponenterne var skrabt af, hvilket jeg synes virker lidt suspekt. Hvis jeg var sikker på at M542/PM542 var et godt boardt uden problemer ville jeg købe det, men jeg har ikke rigtig kunnet finde så mange udsagn herom.

Som alternativ overvejer jeg at købe gecko G201x fra England:

De er godt nok meget dyrere, men der er jeg vel helt sikker på kvalliteten. Desuden giver de mulighed for at opgradere stepperne senere hen. Spørgsmålet er så bare, om det bliver relevant, Brian ser jo ud til at få god ydelse ud af HobbyCNC stepperne. 

Råd og synspunkter modtages meget gerne
Træstøv
Stigningen har naturligvis en afgørende betydning for hastigheden man kan opnå. Du bliver nødt til at geare 2:1 hvis du vil ha' en 10mm stigning og dermed opnå den dobbelte hastighed.

Leadshine driverne sælges af mange forskellige firmaer under forskellige navne, men indmaden er den samme. Jeg har ikke hørt at der skulle være nogen problemer med dem som sådan.

Det specielle ved Geckodriverne er a de udnytter motorerne bedre, dvs. de giver motorerne mere moment i hele hastighedsområdet pga. at de omformer pulserne optimalt ifh. til hvor hurtigt de kører.

Hvis du sparer sammen til Geckodriverne er du helt på den sikre side hvad angår ydelse og den vil også blive bedre end det jeg har, men vi snakker måske om ca. 10%. For at få det optimale ud af motorerne skal du stadig ha' en strømforsyning som leverer det antal volt som stepperne kan klare.

Mit system er optimeret til at få mest ud af HobbyCNC stepperne som muligt. Jeg købte i sin tid 7A drivere for senere at kunne opgradere til nogle stærkere motorer, men det har vist sig ikke at være nødvendigt for dem fra HobbyCNC klarer jobbet formidabelt og har rigeligt med overskud af kraft.

Konklusionen er at jeg ikke tror du går galt i byen ved at købe de Leadshine drivere. Selvom du max kan gi' dem 50V, så kan du med en 2:1 gearing godt opnå 10m/min ilgang.
  
  
  
Hilsen Brian
Takker for betragtningen Brian

Så ender det jo nok med at blive Leadshine. Med hensyn til breakout board tænker jeg, at det måske er smart at købe et der kan køre 5 akser, så man evt. kan sætte en mere på hen af vejen. Ligeledes skal det kunne styre min VDF, med jeg ved ikke hvad jeg skal købe. Jeg kan se at de har det her board det samme sted, er det et godt bud?


Hvis jeg alligevel skal have gearing på, tænker jeg at det måske var smart at lave det sådan, at det er kuglemøtrikken som drejer rundt, i stedet for spindlen, men ved ikke om det er for bøvlet at lave. Er der nogen der har erfaring/viden om det, så vil jeg meget gerne høre, hvad i synes om det, hvordan man får det lavet og hvor man finder stumperne til det.

Vh
Jens
Annonce
Hvis du vil styre din VFD skal du bruge et 0-10VDC udgangssignal. Signalet kan omformes fra en step/dir udgang (en akse) ved at bruge et kort som det her:

http://www.cnc4pc.com/Store/osc/product_info.php?cPath=25&products_id=58


Molevitten er indbygget i det her kort:

http://www.cnc4pc.com/Store/osc/product_info.php?cPath=33&products_id=46


Lyder interessant med kuglemøtrikken, men jeg har ingen erfaring med det.
Takker for svaret Brian

Det breakout board er da godt nok noget dyere end jeg havde regnet med, men hvis det er prisen må jeg jo smide rublerne, og det er jo trods alt dejligt at det hele er samlet i et board

Jeg har kigget lidt på det med roterende møtrikker, og der er flere bud på hvordan det kan laves bl.a. cnczone, men jeg er lidt bange for, at der bliver slup/slør så jeg holder mig nok til en mere traditionel løsning. Jeg kan bare ikke finde ud af hvor jeg skal købe de rigtige stumper. Som udgangspunkt havde jeg tænkt at det skulle laves med remtræk, men jeg kan ikke finde stumper med 1:2 gearing der passer på stepper og spindelafdrejningen, -nogen bud?

Jeg har forresten fået skaffet et skærmet kabel til VDF'en, så nu mangler jeg bare en dag til at få sat det op
Hvad med denne http://dk.rs-online.com/web/p/tandhjul-til-tandremme/0182600/
1 10 tands og 1 20 tands, så har du din gearing og kan selv bore/dreje dem ud så de passer på akslerne.

Mvh Frank

Kender du ikke nogen i dit nærområde som kan dreje tandremshjulene ud for dig? Jeg skal gerne gøre det, men så koster det jo ekstra porto.

Hvor har du kigget efter remhjul henne og hvor store skal hullerne være?
Hvor stor er din afdrejning på spindelen og din akseltap på mototren?
Jeg har en del forskellige tandremme, kæder og hjul liggende, jeg kunne evt også dreje dem ud for dig?

Mobra.biz har også et fint udvalg af remhjul.
Der er yderligere 10 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis