Gipsvægge fastgørelse

Hej
Jeg skal til at sætte nogel gips skillevægge op i vores nye badeværelse (vådrumsgips eller fermacell plader). I den forbindelse har jeg et spørgsmål omkring opbygning af stålskellet.
Vores hus er fra 1979, og opbygget med "gitterspær" som "kun" hviler på remmen på ydre-væggene. De eksisterende skillevægge (gasbeton/multiplader) er ikke fastgjort til spærrene. Så mit spørgsmål er nu:
Er det ok at skrue ståskellettet fast til loft/spærrene ? når nu de øvrige skillevægge ikke har kontakt til spærrene ???? (jeg vil selvfølgelig helst skrue skellettet fast til loftkonstruktionen for at få en stabil konstruktion)

På forhånd tak

mvh
claus
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis alle skillevæggene kan stå uden støtte i toppen så kan gipsvæggene vel osse?

Er du "bombesikker" på at spærene ikke hviler på nogle af skillevæggene overhovedet?

For rent teoretisk vil det jo være sådan at når der er snebelastning på taget vil spærene hænge mere på midten, end når sneen er væk igen.
Og derfor burde du kunne se ved overgangen mellem væg og loft om der er tegn på at de to bygningsdele bevæger sig i forhold til hinansen.
Hvis det ikke er tilfældet er dine spær helt stabile og du kan rolig fastgøre gipsskillevæggene til spærene. Gipsskillevæggene vil ikke blive belastet.

hej
og tak for dit indlæg

Det er spær af type "T2" som f.eks.
http://www.ringstedspaer.dk/gittterspaer.htm

Og er rimelig sikker på at spærrene ikke hviler på gasbeton væggene, de er bare muret op mod loftet, og stopper ca. 1-2 cm fra spærrene. Og så er der forskallet rundt om.

Mit spørgsmål gik mere på om der mon sker noget ved at fastgøre topskinnen til skillevæggene , altså hvor meget de mon arbejder ?

mvh
claus
Hvis dit hus er fra 1979 er der med garanti ikke anvendt T2 træ til spærene. T2 træ var slet ikke opfundet dengang.

Topskinnen til skillevæggene???
Altså ned en regel eller noget der forbinder din gipsvæg med en eller to gasbetonvægge. Liggende ovenpå skillevæggene?

Det tror jeg da er en rigtig god ide. Faktisk så god at det ærger mig at jeg ikke allerede selv har foreslået det. :o)

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis